zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Výrobci se předhánějí ve vývoji technologií i služeb

24.05.2015
Doprava
Výrobci se předhánějí ve vývoji technologií i služeb

Během března letošního roku bylo do českého registru vozidel zapsáno 956 nákladních vozů kategorie N2 a N3.

Za posledních 10 let to nebylo ani jednou v tomto měsíci více. Poptávka po nákladních vozech všech typů roste a jejich výrobci bojují o zákazníky. Do popředí zájmu výrobců se tak dostává vývoj technologií a rozvoj doplňkových služeb.

S vývojem technologií úzce souvisí emisní norma Euro VI, která vešla v platnost v září minulého roku a zpřísňuje limity zejména pro vznětové motory. Všichni výrobci působící na evropském trhu totiž mají za sebou dlouhý vývojový cyklus, na jehož konci jsou nyní jejich nejnovější modely tahačů, které splňují tuto přísnou normu a zároveň jsou vybavené nejnovějšími technologiemi.

Norma Euro VI nastavila současný stav, kdy všechny nové těžké diesely musejí být kvůli snížení obsahu oxidu dusíku ve výfukových plynech vybaveny vstřikováním speciální kapaliny AdBlue do systému výfukového potrubí. Tento takzvaný SCR katalyzátor navíc nejde jednoduše obejít tím, že by provozovatel vozidla AdBlue nepoužíval. Bez této látky je totiž výkon motoru omezen, či vůz vůbec nejede. Přestože jde z operativního hlediska o nepříjemnost, zájem o Euro VI narůstá především kvůli požadavkům na splňování této normy z jednotlivých evropských zemí i od soukromých firem, kde jsou zakázky často vázány na použití vozidel, která již plní podmínky Euro VI.

Konstruktéři nákladních vozidel si však příliš dlouho nevydechnou. Příchod emisní normy Euro VII je nevyhnutelný a podle odhadů by měla vejít v platnost v horizontu pěti let. Vývoj šetrnějšího motoru však v následujících letech už nebude tolik motivován snahou splnit požadavky Evropské unie, jako snahou snížit spotřebu nákladních vozidel. "S uvedením nových motorů, které splňují emisní normu Euro VI, byly emise oxidů dusíku a pevných částic výrazně eliminovány a jsou téměř nulové. Můžeme se proto soustředit na snížení emisí oxidu uhličitého, kde je přímá vazba na snížení spotřeby paliva. Pro přepravní společnosti představuje palivo hlavní náklady na provoz vozidla, a proto snížení spotřeby, a tím pádem i těchto emisí patří mezi hlavní cíle naší společnosti," říká Jiří Brož, marketingový manažer ve společnosti DAF Trucks.

NIŽŠÍ SPOTŘEBA O 22 PROCENT

Jedním ze zajímavých projektů na trhu z hlediska spotřeby je Optifuel Lab 2. Toto laboratorní vozidlo společnosti Renault Trucks po několikaměsíčním testování ve zkušebních podmínkách i na silnicích dosáhlo o 22 procent nižší spotřeby paliva oproti sériově vyráběnému modelu Renault Trucks T. Úspora v tomto případě představuje 7,2 litru pohonných hmot na 100 kilometrů a snížení vylučovaných emisí oxidu uhličitého o 194 gramů na ujetý kilometr.

Optifuel Lab 2 v sobě spojuje 20 různých technologií, které reagují na čtyři hlavní oblasti zásadně ovlivňující spotřebu paliva - hospodaření s energií, aerodynamiku, valivý odpor a pomoc při řízení. Ve své současné podobě není laboratorní vozidlo Optifuel Lab 2 určeno k prodeji na trhu, ale nabyté informace umožní instalovat ty nejúčinnější a nejvýkonnější technologie do sériových vozidel.

Při uvedení na trh v roce 2013 byla modelová řada Renault Trucks T vybavena polovinou technologií, které byly prezentovány čtyři roky předtím na prvním laboratorním modelu Optifuel Lab. Není se tak čemu divit, že tato řada byla na posledním veletrhu IAA v Hannoveru oceněna titulem International Truck of the Year 2015. Porota složená z novinářů z odborných médií na Renault Trucks T ocenila především technologické inovace, bezpečnost vozidla, jízdní vlastnosti, dopad na životní prostředí, úsporu pohonných hmot a celkové náklady na provoz vozidla.

"Zkušené zákazníky v dnešní době více než značka a image zajímají především celkové náklady vyplývající z vlastnictví. Dalšími neméně důležitými faktory jsou dostupnost servisu a náhradních dílů, z čehož vyplývá minimalizace prostojů nákladních vozidel v servisech," říká Tereza Porubová, marketingová manažerka ve společnosti Volvo Group Czech Republic, pod kterou značka Renault Trucks patří.

FIRMY POŽADUJÍ KOMPLEXNÍ SLUŽBY

Stále častěji od přepravních a dopravních firem při nákupu silniční techniky zaznívají požadavky nejen na technickou kvalitu vozu, ale především na související služby. Zákazníka dnes mnohem více zajímá, jaké jsou možnosti financování nákupu techniky, jaká je cena a kvalita servisních smluv, a v poslední době také zaznívají otázky na úroveň a možnost trvalého použití telematiky. "Dopravci požadují nízké provozní náklady a spolehlivost. Nízké provozní náklady však neznamenají jen nízkou spotřebu paliva, ale také náklady na servis a údržbu a celkovou spolehlivost a možnost dostat vozidlo zpět do provozu co nejrychleji," říká Jiří Brož.

Pro zkrácení servisních časů vozidel například vyvinula společnost Scania před třemi roky službu vzdálené diagnostiky, díky které může servis zkontrolovat stav vozidla dříve, než se dostane do rukou mechaniků. "To, že služby jsou v současné době stejně důležité jako vozidlo a nové technologie, dokazuje skutečnost, že téměř 40 procent vozidel DAF je dodáváno se smlouvou o servisu a údržbě, kdy zákazník má přesnou kalkulaci nákladů na servis a údržbu po celou dobu platnosti smlouvy," dodává Jiří Brož.

ALTERNATIVNÍ PALIVA NEJSOU V TOMTO SEGMENTU ŽÁDANÁ

Síť stanic, kde je možné čerpat stlačený zemní plyn (CNG), se každoročně rozrůstá a letošní rok by v České republice mohlo být až sto CNG stanic. I přes rychlý rozvoj infrastruktury však v segmentu nákladních vozidel toto palivo využívá jen naprosté minimum firem. V Evropské unii se CNG pro pohon kamionů pomalu začíná prosazovat. V současnosti jezdí po evropských silnicích téměř 10 tisíc nákladních aut na CNG. Česká republika v tomto ohledu zaostává s pouhou osmdesátkou registrovaných aut.

Nákladní auta na CNG jsou sice co do pořizovacích nákladů dražší, jejich provozní náklady jsou však nižší a návratnost investice se pohybuje v řádu několika let. Jejich nevýhodou je však krátká dojezdová vzdálenost, okolo 500 kilometrů. "Provoz vozidel kategorie N2 i N3 na CNG jako alternativa pro specifické přepravní úlohy si jistě najde své místo. Zejména se bude jednat o obslužné rozvážkové přepravy, ale i přepravy na relativně větší vzdálenosti s denním jízdním výkonem do 500 kilometrů. MAN nabídne od příštího roku svou typovou řadu TGM s tímto pohonem. Bude se jednat o dvou- a třínápravová vozidla s celkovou hmotností 18, 22 a 26 tun," prozrazuje Petr Hanžl, produktový manažer a inženýr prodeje společnosti MAN Truck and Bus Czech Republic.

Vzhledem k tomu, že česká legislativa tento ekologický pohon na rozdíl od některých evropských zemí příliš nezvýhodňuje, prosadí se u nás CNG v nákladní dopravě více až ve chvíli, kdy bude toto řešení výhodnější než nafta nejen po ekonomické, ale i provozní stránce. Nafta u nákladních vozů zatím stále převládá a slouží k pohonu téměř 90 procent lehkých užitkových a prakticky všech nákladních vozidel. Na tomto trendu nemění nic ani přísné emisní požadavky Evropské unie, poněvadž moderní technologie se umí s emisemi vypořádat.

"Emise pevných částic a oxidů dusíku moderních vznětových motorů Euro VI jsou na stejné úrovni jako plynové motory. V minulosti jsme získali mnoho zkušeností s motory spalujícími plyn, ale dospěli jsme k závěru, že bez státní podpory není v současné době plynový pohon ekonomicky správné řešení. Vznětové motory představují v současné době nejvyšší spolehlivost, nejnižší provozní náklady a nejlepší zůstatkovou hodnotu. Jsme přesvědčeni, že nafta zůstává v tuto chvíli nejlepší volbou," vysvětluje Jiří Brož ze společnosti DAF.

KAMIONY BEZ ŘIDIČE? NE TAK VZDÁLENÁ BUDOUCNOST

Výrobci se v současnosti vedle technických vlastností vozů také stále více zaměřují na inteligentní komunikační technologie. Téměř jako z vědecko-fantastického filmu zní projekt Mercedes-Benz Future Truck 2025 koncernu Daimler, pod který spadá u nás a potažmo i v západní Evropě nejprodávanější značka nákladních aut. Začátkem července minulého roku tak automobilka představila plně funkční prototyp autonomního kamionu.

Základem kamionu budoucnosti je aktuální generace Mercedes-Benz Actros vybavená systémem radarů a zvukových senzorů, které skenují situaci okolo vozidla. Autopilot umí jet rychlostí až 85 kilometrů v hodině a v současnosti je na takové úrovni, že umí nejen udržovat bezpečnou vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla, ale umí automaticky zpomalit a uhnout ke kraji silnice v případě, že se k němu blíží záchranářské vozidlo se spuštěnými majáky a sirénou. V rámci systému sledování umí kamery rozpoznat vše od chodců přes špatný stav vozovky až po jednotlivé dopravní značky.

Autonomní nákladní vozy by na evropský trh měly být uvedeny do roku 2025. Podle vizí společnosti Mercedes-Benz by měly především přispět ke zvýšení bezpečnosti na páteřních evropských komunikacích, kudy putují stále větší objemy nákladní dopravy. Právě u těžkých nákladních vozidel pro dálkovou dopravu by autonomní vozidla měla podstatně snížit riziko nehod způsobených únavou a nepozorností řidiče.

Díky tomu, že evropský trh s nákladními vozy ožívá, se výrobci neustále předhánějí ve vývoji nových technologií, optimalizaci stávajících řešení a nabídce služeb. To je dobrá zpráva především pro zákazníky, kteří mají při obnově svých vozových parků stále širší a komplexnější výběr.


REGISTRACE NÁKLADNÍCH VOZIDEL V ČR ZA 1- 4/2015

Meziroční změna za období +8,80 % (z 3044 ks na 3312 ks)

Mercedes-Benz - 579 ks (podíl 17,48 %)

MAN - 572 ks (17,27 %)

DAF - 542 ks (16,36 %)

Volvo - 541 ks (16,33 %)

Scania - 490 ks (14,79 %)

Iveco - 358 ks (10,80 %)

Renault Trucks - 132 ks (3,98 %)

Volkswagen - 32 ks (0,96 %)

Fuso - 26 ks (0,78 %)

Tatra - 22 ks (0,66 %)

Zdroj: SDA


REGISTRACE LEHKÝCH UŽITKOVÝCH AUTOMOBILŮ V ČR ZA 1- 4/2015

Meziroční změna za období + 38,75 % (z 3948 ks na 5478 ks)

Fiat - 1051 ks (podíl 19,18 %)

Peugeot - 899 ks (16,41 %)

Ford - 707 ks (12,90 %)

Volkswagen - 693 ks (12,65 %)

Renault - 458 ks (8,36 %)

Citroën - 408 ks (7,44 %)

Mercedes-Benz - 353 ks (6,44 %)

Iveco - 234 ks (4,27 %)

Dacia - 179 ks (3,26 %)

Opel - 124 ks (2,26 %)

Zdroj: SDA

AUTOR: Vojtěch Kolář

Zdroj: Logistika

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí