zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Rosatomflot přidá do své flotily dva nové moderní jaderné ledoborce

06.06.2015
Vodní cesty
Rosatomflot přidá do své flotily dva nové moderní jaderné ledoborce

V Petrohradských loděnicích Baltického závodu byla 26. května zahájena stavba dalšího jaderného ledoborce z moderní třídy LK-60. Na základě dříve podepsané smlouvy dodá tento podnik pro společnost Rosatomflot dvě nová plavidla.

,,V Arktidě se otevírají velké možnosti. Ruská vláda nedávno založila komisi pro rozvoj Arktidy, která v současné době převzala kontrolu nad vším, co se v Arktidě bude dít. Jenomže do Arktidy nelze přijít s prázdnýma ruka, ale je třeba se tam vydat s patřičně vybavenou moderní technikou - s plavidly, zásobami, spojovací technikou a dalšími nezbytnými prostředky. Dnes zahajujeme výstavbu prvního sériově vyráběného ledoborce," prohlásil na slavnostním ceremoniálu místopředseda vlády Ruské federace Dmitrij Rogozin.

Šéf korporace Rosatomu, do které Rosatomflot patří, Sergej Kirijenko zdůraznil během

slavnostní ceremonie, že v současné době již úspěšně probíhá stavba pilotního ledoborce tohoto typu. ,,V těchto nelehkých časech podporují prezident země a vláda rozvoj lodí s jaderným pohonem, které jako jediné dokáží zajistit přepravu surovin v těchto oblastech," řekl Kirijenko.

Kontrakt na výstavbu dvou sériových jaderných ledoborců třídy LK-60 (označovaný též jako Projekt 22220) mezi sebou uzavřely Baltské loděnice a státní korporace Rosatom v květnu 2014. Celková hodnota kontraktu činí 84,4 miliardy rublů. Podmínky kontraktu počítají s tím, že ledoborce budou odevzdány v prosinci 2019 a o rok později v prosinci 2020.

Baltské loděnice v současné době staví pilotní ledoborec třídy LK-60, jehož stavba byla zahájena 5. listopadu roku 2013. Ledoborec s názvem Arktika bude po svém dokončení největším a nejvýkonnějším ledoborcem na světě. Podle podmínek kontraktu má být dokončen v prosinci roku 2017.

Technický projekt nové generace jaderných ledoborců byl vypracován v konstrukční kanceláři Ajsberg v roce 2009. Tato třída má nahradit současné ledoborce, které udržují plavební kanály pro námořní přepravu na Severní mořské cestě, zásobování polárních výzkumných stanic a turistické cesty na severní pól. Nové ledoborce budou mít novou vlastnost - změnu ponoru podle toho, zda poplují v hlubokém moři či mělké řece. Nové ledoborce budou nejvíce využívány v západní části Arktidy: v Barentsově, Pečorském a Karském moři a mělkých úsecích Obského zálivu a ústí řeky Jenisej.

Délka ledoborců třídy LK-60 bude 173,3 metrů, šířka 34 metrů a výtlak 33,54 tisíc tun. Ledoborec bude používat dva inovativní reaktory RITM-200 vyvinuté speciálně pro tuto aplikaci. Reaktory budou vyrábět elektřinu pro pohonné elektromotory, pro odsolovací stanici na výrobu pitné vody a pro palubní systémy. Také budou dodávat páru pro vytápění plavidla.

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí