Ekologie na postupu
Ať se různí aktivisté bouří sebevíc, poslední léta představují v oblasti nových motorových vozidel v mnoha směrech výrazná zlepšení v ohleduplnosti k životnímu prostředí.
Zřejmě nejproblematičtějším momentem, který však, jak se zdá, ani militantním ekologům nevadí, je v oblasti dopravy prakticky ničím neomezený dovoz starých ojetých automobilů ze zahraničí, a také provoz přestárlých automobilů bez katalyzátorů, kterých u nás jezdí ještě víc než tři čtvrtě milionu. Oboje je neřešeným problémem, o kterém se občas jen planě mluví.
Pozitivních skutečností je víc. Od nynějška vyráběné osobní vozy už musí být vybaveny motory plnícími výhradně požadavky normy Euro 6. Přibývá také vozů s pohonem na CNG a také elektromobily už nejsou takovou výjimkou jako dříve. Ekologickým automobilům a jejich většímu rozšíření bohužel moc nepřeje česká legislativa, resp. nijak výrazněji je, ve srovnání se zahraničím, nepodporuje.
Pro ilustraci: letos se za první čtyři měsíce u nás prodalo 73 833 osobních automobilů, z nichž bylo 970 s pohonem na plyn CNG, od sedmi značek (podíl 1,3 %; u lehkých užitkových vozů činí podíl už 5,2 %), 128 elektromobilů (devět značek a podíl 0,17 %) a 220 s hybridním pohonem (sedm značek a podíl 0,3 %).
Je to sice znatelně víc než ve stejném období minulého roku, ale stále žalostně málo ve srovnání s řadou ostatních zemí. Většímu rozšíření ekologicky výhodných vozidel brání především jejich výrazně vyšší cena a minimální podpora ze strany státu. Navzdory tomu se meziročně zvýšil počet prodaných nových osobních vozů s pohonem na CNG víc než pětinásobně a počet čerpacích stanic na CNG vzrostl v Česku na 86 s tím, že zhruba do pololetí překročí stovku.
Také elektromobilům se u nás začíná dařit, což potvrdilo i nedávné setkání českých uživatelů elektromobilů BMW i3, jejichž počet se už blíží stovce, a to navzdory již zmiňované nepřízni naší legislativy a prakticky nulové podpoře ze strany českého státu. Mrštné a dynamické, kompaktní i-trojky, jakkoli jsou při pořízení poměrně dražší, nacházejí úspěšné uplatnění, zejména u náročnějších uživatelů, a také uživatelek. Většina z nich najezdí denně do 130 km.
Ujetí 100 km s příjemným a také hodně atraktivním elektrickým BMW přijde podle slov uživatelů, z nich někteří už najeli přes 13 000 km, na 36 Kč, a to je už hodně zajímavé. Jen je škoda, že při produktivitě české legislativy jsou lepší podmínky pro ekologické dopravní prostředky stále spíš v nedohlednu.
ZDROJ: Automobily