zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Zemanův kanál se řeší dál, Evropa s ním ale nepočítá

08.06.2015
Vodní cesty
Zemanův kanál se řeší dál, Evropa s ním ale nepočítá

Od chvíle, kdy Miloš Zeman nastoupil na Pražský hrad, mluví o tom, že právě on rozjede projekt z dob Karla IV., megalomanský plavební kanál Dunaj-Odra-Labe. Ministr dopravy Dan Ťok (za hnutí ANO) mu teď dává novou šanci - i když jenom naoko. Ministerstvo vypíše soutěž a založí pracovní skupinu, která má zvážit, jestli by se kanál vůbec vyplatil. Ve skutečnosti se ovšem nepočítá s tím, že by mezinárodní stavba za 400 miliard korun měla doopravdy vzniknout.

Veřejná zakázka na studii proveditelnosti má vyjít nejméně na 25 milionů korun. Investovat do ní chce ministerstvo přesto, že projekt by byl značně problematický a chybí mu dostatečná mezinárodní podpora. I proto soutěž už jednou zrušil bývalý ministr dopravy Antonín Prachař (za ANO).

"Studii na kanál Dunaj-Odra-Labe určitě vypíšeme, i když víme, že získat souhlas všech okolních států bude složité," řekl HN mi­nistr dopravy Dan Ťok. Na středeční debatě s finančními řediteli vypočítal i domácí překážky. V prvé řadě je to cena. Projekt by musel být financován z evropských peněz, EU s ním ale nepočítá. Další problém představuje velké převýšení na Vysočině, s nímž by se stavba musela vypořádat. Odborníci pochybují také o tom, zda je v české krajině dostatek vody, kterou by se kanál zaplnil.

V okolních zemích sice prezidenti a předsedové vlád vyjadřují stavbě podporu, podle Ťoka je ale při jednáních ministrů dopravy zřejmé, že s kanálem nepočítají. Skeptické je Německo i Rakousko, Polsko věcně upozorňuje, že si není jisté splavností Odry po celý rok. Navíc se nikdo nechce pouštět do vleklých střetů s ekology.

Problémy na rakouské straně by mohla vyřešit vodní cesta, která by spojila řeku Moravu a Váh, vyhnula by se tedy rakouskému území. Letos v dubnu ji podpořil slovenský premiér Robert Fico. Jenomže slovenský ministr dopravy Ján Počiatek z podobné představy ani zdaleka není tak nadšený - projekt by prorazil tunelem Bílé Karpaty a spolkl by dvakrát tolik peněz, než kolik má Slovensko k dispozici z evropských fondů na všechny dopravní projekty v příštích sedmi letech. "Dohodli jsme se, že vytvoříme mezinárodní pracovní skupinu a ono to nějak dopadne," řekl k tomu Ťok. "Pracovní skupina je momentálně ve fázi příprav," upřesňuje tiskový mluvčí ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Zeman si ovšem nezájem okolních států nepřipouští. "Pokud se jedná o politickou podporu na vrcholové úrovni, ta je zcela jednoznačná," opakuje mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček.

Aby měl prezidentem prosazovaný kanál smysl, musí být splavné Labe. To se neobejde bez nového jezu v Dečíně, který stát plánuje bezmála dvacet let. Projekt ale stále naráží s vyhodnocením vlivů na životní prostředí (EIA), povinné razítko stále nemá. Navíc peníze, které Česko na jez mělo z evropských fondů v minulé dotační sedmiletce, nakonec utratilo za menší projekty, které teď kritizuje Evropský účetní dvůr. Česko chce o peníze na jez v Děčíně žádat znovu, i když EIA stále není vyřešená.

AUTOR: Kateřina Surmanová
AUTOR: Eliška Nová
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí