zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

CNG - ekologické auto může být hospodárné

27.07.2015
Ekologická auta
CNG - ekologické auto může být hospodárné

Závislost na ropě a jejích producentech, spolu s úvahami o tom, že se její zásoby za nějaký čas vyčerpají, vedou nejen výrobce motorových vozidel k hledání cest, jak tuto strategickou surovinu nahradit. Navíc stále větší počty motorů spalujících benzin nebo natu začaly už před půl stoletím ve velkých městech přímo ohrožovat životní prostředí. Tento stav se sice výrazně zlepšil, ale... Začalo to v Kalifornii, kde se potýkali se smogem. S rostoucí motorizací se tento problém šířil po celém hospodářsky vyspělém světě. A tak se začala hledat řešení. Na začátku devadesátých let minulého století nastalo uplatňování přísnějších exhalačních norem. V Evropě byly zavedeny první katalyzátory a norma Euro 1. Dnes už musí nové osobní vozy splňovat požadavky normy Euro 6, díky které jsou exhalace velmi nízké; legislativa připravuje do budoucna další zpřísnění.

Česko objevuje CNG

V současné době jezdí v České republice cca 55 % osobních automobilů na benzin, 42 % na natu a zbytek připadá na skupinu vozů, u kterých je uvedeno jiné palivo - plyn CNG (1,26 %), tedy stlačený zemní, nebo LPG (0,72 %), což je zkapalněný ropný plyn běžně nazývaný propan-butan. Jen velmi malá část letos registrovaných osobních automobilů připadá na vozy s hybridním pohonem (0,31 %) a ryzí elektromobily (0,18 %). Na celosvětový trend zvyšování ohleduplnosti automobilů k životnímu prostředí a snižování spotřeby paliva reagují výrobci motorových vozidel více způsoby. V současné době jsou i na českém trhu nabízena nejen výrazně úspornější auta na benzin či naftu, ale také tiché a bez exhalací jezdící elektromobily. Kromě toho se dají koupit také vozidla, která mají tzv. hybridní pohon. Ta jezdí v části provozního režimu na běžné palivo a zčásti na elektřinu, kterou si ,,vyrobí" spalovacím motorem nebo brzděním, popř. u tzv. plug-in hybridů ještě nabitím akumulátorů ze zásuvky. Čistě elektrický dojezd hybridních osobních vozů je od několika do cca 50 km. Zajímavou alternativou řešení vozidel, která jsou ohleduplnější k životnímu prostředí, zvolila tuzemská automobilka Škoda Auto. Ta vyvinula a už také nabízí tři ze svých současných modelů - Octavii, Octavii Combi a Citigo - ve verzích nazvaných G-TEC, tedy s kombinovaným pohonem na benzin a stlačený zemní plyn CNG. Z hlediska praktického provozu budou jistě nejzajímavější obě verze Octavií, které jsou zhruba o šest procent dražší než stejně vybavené a stejně výkonné verze benzinové. Počty vozidel na plyn CNG proto v poslední době znatelně rostou. Jen letos za první pololetí bylo u nás registrováno 1431 těchto vozů, z toho 917 vozů Škoda G-TEC, zatímco za celý loňský rok to bylo 1402 kusů.

Levnější provoz

Pohon na CNG s sebou nese několik zásadních předností. Jednak je samotný plyn znatelně levnější než benzin nebo nata, takže náklady na ujetí jednoho kilometru vyjdou na 0,91Kč, zatímco u podobné Octavie na natu na 1,36Kč a u benzinové verze na 1,90Kč, tedy víc než dvakrát tolik. Návratnost ceny vyšší o 29 000Kč je tedy poměrně velmi rychlá a dál už se uživatelům jen snižují provozní náklady. Vozy G-TEC plní požadavky normy Euro 6 a jsou připraveny, aby od roku 2017 plnily ještě přísnější verzi Euro 6, stupeň 2. Navíc auta na CNG už nejsou od roku 2009 zatížena silniční daní a produkují méně CO? než nejúspornější natové verze (v současnosti 0,97 g). Octavia G-TEC má dojezd až 1330km na jednu nádrž (benzin + plyn). Určitou nevýhodou je skutečnost, že v současné době je na území České republiky jen asi 90 čerpacích stanic na CNG. Jejich počet však rychle roste a v příštím roce by mělo přibýt dalších 70. V zemích EU by mělo být těchto stanic do roku 2020 na 200 tisíc a u nás nejméně 300. U nás chybějí pro ekologičtější vozidla větší úlevy ze strany státu, ve srovnání s některými zeměmi, kde jsou vyšší podpory a pobídky. Historicky máme v ČR také přehnané požadavky na bezpečnost při garážování, když přetrvávají zákazy z dob, kdy byl u vozidel na LPG někdy cítit unikající plyn. V některých případech mají vozy na CNG ještě stále omezený vjezd do uzavřených prostor. Vozidla na CNG jsou přitom dodávána přímo výrobcem, se všemi zárukami a výhodami, a jsou stejně bezpečná při parkování v podzemních garážích jako vozidla na benzin nebo na natu. Nezbývá tedy než doufat, že se situace bude nadále jen zlepšovat.

Zdroj: EGO
Autor
: Karel Beránek,

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí