Čtvrtek, 25. dubna 2024

Do zásuvky zapojíte i SUV, dokazuje hybridní BMW X5

Do zásuvky zapojíte i SUV, dokazuje hybridní BMW X5

Hybridní auta do zásuvky letos zažívají velký boom. Takzvané plug-in hybridy se objevují v nejrůznějších kategoriích. Po manažerském sedanu Volkswagen Passat GTE se ekologicky zaměřené modely dostávají i do segmentů, kde by je ještě před nedávnem nikdo nečekal. Jedním z nich jsou velká SUV, kde se právě rozbíhá ostrý konkurenční souboj. Do boje nastupuje BMW X5 xDrive40e, které HN testovaly. Brzy se postaví proti obdobnému modelu od Mercedesu nebo Volva.

Plug-in hybridy jsou vozy, které mají nabídnout určité kompromisní řešení mezi klasickým hybridem a čistým elektromobilem. Hybridy totiž ujedou jen pár kilometrů na baterku, a tak je jejich úspora paliva spíše menší. Elektromobily zase využívají k pohybu jen elektřinu, jenže mají krátký dojezd a dobíjení baterií trvá dlouho. Hybridy do zásuvky se tak snaží spojit to lepší z obou světů, aniž by řidič musel dělat větší ústupky oproti autu s běžným spalovacím motorem.

BMW X5 xDrive40e je pod přední kapotou ukrytý benzinový čtyřválec obdařený přeplňováním, který sám o sobě produkuje výkon 245 koní. Elektromotor je pak umístěn mezi něj a automatickou osmistupňovou převodovku. Dodává navíc 113 koní. Obě hodnoty se ale kvůli rozdílnému točivému momentu nesčítají, proto je maximální výkon celého soustrojí 313 koní. Díky takto složenému systému mohlo BMW využít i naprosto standardní pohon všech kol xDrive. Například konkurenční Volvo XC09 používá paralelní zapojení pohonu (spalovací motor pohání přední kola, elektromotor zadní), čímž sice ušetřilo na pohonu všech kol, ale zase se jeho jízdní vlastnosti nečekaně mění podle toho, zda je do práce zapojena jen jedna z pohonných jednotek, nebo obě.

Hezky pod kontrolou

Energie pro elektromotor je uložena v bateriích o celkové kapacitě 9 kWh. Díky nim velké SUV zvládne ujet okolo 30 kilometrů čistě na elektřinu. Pohybovat se přitom může rychlostí až 120 km/h, což pro řidiče znamená hlavně to, že nebude brzdou provozu ani při dálničním cestování. Navíc může chování pohonu nejen kontrolovat na obrazovce multimediálního systému, ale vybírat i ze tří speciálních jízdních režimů pomocí tlačítka eDrive umístěného na středovém tunelu. Díky němu má pod kontrolou, jak se bude auto v daný okamžik chovat, což ne každý hybrid nabízí.

V módu Auto eDrive je vše plně na elektronice. Ta podle procent nabití baterií a pokynů od plynového pedálu určuje, zda auto pojede čistě elektricky, nebo použije k akceleraci obě pohonné jednotky. Dobrou zprávou je, že je připojení spalovacího motoru prakticky neslyšné a také ho nedoprovází žádné větší škubnutí. Plynulá jízda ještě umocňuje zážitek z komfortu. Někteří soupeři BMW by mohli na hladším připojení spalovací jednotky ještě zapracovat.

Druhý mód Save Battery nechává práci na spalovacím motoru. Díky tomu může ukládat elektřinu do baterií i za jízdy, což lze až do 50 procent kapacity baterií. Našetřenou energii pak může řidič využít podle libosti později, buď na nějakém svižném úseku, nebo ve městě.

Třetí možností je režim Max eDrive. Při něm auto využívá k pohonu pouze elektromotor, což funguje zhruba až do pěti procent kapacity baterií. Spalovací motor se zapojí do práce z bezpečnostních důvodů jen při takzvaném kick downu, tedy maximálním sešlápnutí plynového pedálu, což řidič využije třeba při rychlém předjížděcím manévru. V případě čistě elektrického režimu je ale nutné počítat s tím, že auto už neoplývá příliš velkou dynamikou. Přece jen velké SUV s balíkem baterií váží 2,3 tuny, takže s ním má elektromotor poměrně dost práce a autu se příliš zrychlovat nechce. Tento režim se tak bude hodit prakticky jen ve městě.

O kolik si řekne?

Hlavním tahákem pro pořízení plug-in hybridního automobilu je samozřejmě jeho nízká spotřeba. Tou se BMW ostatně chlubí i v oficiální tabulce technických parametrů. Kombinovaná konzumace benzinu na hodnotě 3,3 litru na 100 km působí u auta se zrychlením z nuly na 100 km/h za 6,8 sekundy pohádkově. V realitě ale logicky bude silně záležet na tom, jak řidič takové auto bude využívat, zejména pak na tom, jak často a kde bude BMW X5 dobíjet.

BMW počítá u svého zákazníka s garáží, kterou může mít vybavenou jak běžnou zásuvkou, tak speciálním dobíjecím "wall boxem". Nástěnný zdroj pro rychlé dobíjení se dá dokoupit v příslušenství BMW. Podle toho může trvat dobíjení baterií od půl hodiny po několik hodin. Majitel pak může například v týdnu pendlovat mezi domovem a kanceláří, přičemž nespotřebuje ani kapku paliva.

Naopak o víkendu vyrazí na delší cestu s rodinou, kde mu po 30 kilometrech dojde elektřina a pak už se víceméně musí spolehnout jen na benzin. I tak ale není spotřeba na danou kategorii špatná. Zhruba po 300 ujetých kilometrech bez dobíjení hlásil palubní počítač průměr 8 litrů benzinu na 100 km. K tabulkovým hodnotám má ale tento údaj přece jen daleko. Záleží tedy silně na řidiči, jakého průměru nakonec dosáhne. Český zákazník se ale na rozdíl od některých řidičů v západní Evropě nemůže spolehnout ani na daňové úlevy, které výrazně sníží pořizovací náklady vozu (v Česku zatím nebyla stanovena oficiální prodejní cena tohoto modelu). Pokud neplánuje pravidelné dobíjení, určitě se toto BMW finančně nevyplatí.

Žádné kompromisy

Pro budoucí majitele je ale naopak velmi dobrou zprávou, že se při pořízení takového vozu nemusí bát příliš velkých kompromisů. Baterie jsou umístěné pod podlahou kufru, která ale třeba na rozdíl od plug-in hybridního Mercedesu GLE není přizvednutá. Kapacita zavazadelníku se tak snížila jen o 65 litrů na stále velmi praktických 500 l.

Posádka dál může těžit z prostorné kabiny s luxusní výbavou a vybranými materiály. Výrazné zhoršení nezaznamenaly HN ani z hlediska jízdních vlastností. Ty stále patří mezi nejlepší v dané třídě, i když je nutné počítat s vyšší hmotností auta. Nezklame ani pohotová automatická převodovka nebo pohon všech kol, i když terén je pro toto auto spíš nevhodným prostředím.

Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů