zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

KILOMETR ZA KORUNU A VÍCE PLNIČEK. FIRMÁM SE VYPLÁCÍ CNG

09.09.2015
Ekologická auta
Firemní ekologie
KILOMETR ZA KORUNU A VÍCE PLNIČEK. FIRMÁM SE VYPLÁCÍ CNG

Koupit do firmy flotilu ekologických aut je v Česku stále víc v módě. Rychle přibývá firem, které se o zelené technologie v autech zajímají nebo už je nakupují. Dají se - zjednodušeně - rozdělit na dvě skupiny: ty, které chtějí díky ekologickým autům skutečně ušetřit náklady na firemní flotile, a ty, jež kupují ekologická auta jako součást své firemní image; tedy dělají si díky nim dobré jméno. Samozřejmě oba důvody se nevylučují.

"V té první skupině jednoznačně letí CNG auta, zejména díky uvedení Škody Octavie G-Tec s pohonem na CNG. Auto reálně snižuje výdaje na pohonné hmoty klidně i více než o polovinu. Nakupuje se proto i po desítkách do velkých flotil," říká Jan Horčík, odborník na ekologické technologie v autech a šéfredaktor magazínu Hybrid.cz.

CNG, tedy stlačený zemní plyn nebo biometan, při spalování produkuje výrazně méně emisí než benzin či nafta a i o desítky procent méně emisí než LPG, tedy kapalný ropný plyn. "Ve druhém případě, když jde o marketingovou komunikaci, se snaží podnik ukázat jako ten, kdo jde s dobou a podporuje nejnovější technologie. Takové firmy pak sahají třeba po elektromobilech nebo plug-in hybridech. Ale koupí maximálně jeden dva kusy," dodává Horčík.

Jezdí za korunu na kilometr


Právě auta na "čistý" CNG pohon jsou v zelených technologiích nyní tím největším lákadlem. "Za hlavní trend lze považovat fakt, že firmy se konečně začínají o alternativy ve svých flotilách zajímat. To bylo až donedávna nevídané. Vidí, že lze reálně ušetřit, a tak se zejména do CNG opravdu pouštějí," popisuje Horčík. Zatímco cena za ujetí jednoho kilometru v benzinovém autě se pouze v nákladech na pohonné hmoty pohybuje vysoko nad dvěma korunami za kilometr, u CNG aut je to kolem 1,1 koruny. Tedy téměř o polovinu méně.

Například energetický E.ON už provozuje vlastní flotilu 101 aut na stlačený zemní plyn, což je 15 % celkového počtu aut v jeho vozovém parku. Důvodem je i to, že ceny vozů s pohonem na stlačený zemní plyn dlouhodobě klesají. "Obecně platí, že například v kupní ceně vozu srovnatelného motoru s pohonem na CNG a naftu už nejsou prakticky žádné rozdíly," vysvětluje Radek Patera z E.ON.

Do jízdy na CNG se ve velkém pustil také strojírenský gigant Vítkovice Machinery Group. Vozidla CNG využívá už od roku 2007, nyní má vítkovická flotila celkem 308 vozidel, z nichž je naprostá většina právě na tento pohon. "Rozhodující jsou ekonomika a ekologie paliva CNG a s tím jsme spokojeni. Náklady činí jednu korunu na kilometr a ukazatele emisí jsou výrazně nižší. Kromě toho CNG vnímáme jako součást tzv. green technology," říká mluvčí firmy Eva Kijonková.

Podobně například společnost Linde Material Handling, dodávající vysokozdvižné vozíky, už jezdí na zemní plyn. "Zhruba od poloviny roku 2012 jsme postupně pořídili 33 osobních a užitkových vozů značky Volkswagen na CNG," uvádí ředitel firmy Jindřich Kotyza. "Očekáváme, že v letošním roce bude předpokládaná roční úspora na jedno vozidlo 18 až 26 tisíc korun. Jen letos tedy uspoříme více než 600 tisíc," podotýká Kotyza.

V Česku v současnosti funguje 87 veřejných plnicích stanic na zemní plyn. Řidiči - i ti firemní - však nejsou odkázáni jen na veřejné stanice. Plničku na CNG je možné si pořídit rovněž domů nebo do firemní garáže. Stačí připojit jeden konec na rozvod zemního plynu a druhý k ventilu nádrže automobilu, zapnout tlačítko a počkat, dokud se zařízení samo nevypne. Domácí plnička CNG je velká asi jako automatická pračka a stojí kolem 140 tisíc korun. Pořídit si ji do firmy se ale vyplatí jen těm společnostem, kde se s auty na CNG jezdí často.

V Evropě se začíná prosazovat i zkapalněný zemní plyn (LNG). U nás se o otevření první stanice teprve uvažuje.

Elektrické taxi na Ostravsku

Kromě CNG jsou z alternativních pohonů stále více v módě elektromobily, jimiž jezdí už i alternativní taxislužba Uber. Oblíbené jsou modely Nissan Leaf a Tesla Model S.

"V České republice je okolo stovky nabíjecích stanic, přibližně jedenáct z nich je rychlonabíjecích," vyčísluje předseda a zakladatel Asociace elektromobilového průmyslu Jaromír Marušinec.

Na zvyšující se oblibu reagují i velcí tuzemští výrobci energií. Například Skupina ČEZ má na silnicích padesát stanic, z toho devět rychlonabíjecích. Za jejich použití platí řidiči paušální poplatek. Mezi další významné poskytovatele patří Pražská energetika, která provozuje více než třicet nabíjecích stojanů. Plány na rozšíření své sítě má také energetická společnost E.ON, jež zatím provozuje čtyři veřejné stanice, ty však nejsou rychlonabíjecí. Má je umístěné v obchodních centrech a jejich použití je zdarma.

V elektromobilitě vidí budoucnost také některá města. Slezské Klimkovice se rozhodly jít do projektu elektrotaxi. Objednat si je lze i přes mobilní aplikaci Liftago a s podporou města funguje rovněž jako taxi pro seniory za zvýhodněnou, v podstatě symbolickou cenu.

Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
23
10. 2020
23.10.2020 - Veletrh, výstava
555-666-0606
23
10. 2020
23.10.2020 - Veletrh, výstava
555-666-0606
23
10. 2020
23.10.2020 - Veletrh, výstava
555-666-0606
23
10. 2020
23.10.2020 - Veletrh, výstava
555-666-0606
23
10. 2020
23.10.2020 - Veletrh, výstava
555-666-0606
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí