Pátek, 10. května 2024

SNAŽÍME SE ŠÍŘIT ELEKTROOSVĚTU

SNAŽÍME SE ŠÍŘIT ELEKTROOSVĚTU

Mladá společnost Trend Park, sídlící v pražském Karlíně, disponuje bohatou lotilou elektromobilů, včetně oblíbeného Nissanu Leaf nebo luxusní Tesly. Ty pak půjčuje svým klientům. Podílí se i na řadě ekologických projektů. ,,Roste v nás přesvědčení, že elektromobilita je ta správná cesta do budoucnosti," říká šéf firmy Radovan Hasala.

Když jste vstoupili na trh, nezdálo se vám, že jsou elektromobily stále jen záležitostí několika nadšenců?
Možná, ale řada věcí začíná z určitého nadšení nějaké skupiny lidí. Ti pak mají šanci vše rozpohybovat. Ve vyspělejších zemích Evropy už elektromobilita funguje na vyšší úrovni, u nás je to stále bohužel opomíjené téma. Až teprve teď vzniká národní akční plán čisté mobility jako ucelená vize pro Českou republiku.

Co by rozšíření elektromobility v Česku prospělo?
Ono je to celé takový začarovaný kruh. Hodně lidí má o elektromobilech zkreslené představy. Mají dojem, že ta auta ujedou nějakých 60 kilometrů na jedno nabití a pak musí dlouho stát připojená do zásuvky, což už dávno neplatí. My právě proto spolupracujeme s Asociací společenské odpovědnosti. Oslovujeme její členy, připravujeme pro ně workshopy, kde se mohou s elektromobily blíž seznámit. Necháme je v nich projet, vysvětlíme jim, jak se nabíjí a jak funguje síť dobíjecích stanic v Česku. Povídáme si s nimi o naší zkušenosti s provozem elektrických aut. Doufáme, že se tak rozšíří povědomí a firmy si uvědomí, že by se měly chovat odpovědněji. Třeba si pak do své flotily pořídí elektrické auto - tam, kde by to dávalo smysl.

Jenže elektromobily jsou stále hodně drahé, proto se řada firem rozhoduje spíš pro auta spalující třeba CNG.
Právě proto by měly společensky odpovědné firmy jít příkladem. Když se bude elektromobilita postupně rozšiřovat, bude i zlevňovat. Zároveň bude hustší infrastruktura, až tu budou stovky, možná tisíce nabíjecích míst, cestování nebude žádný problém. Co se týče CNG, stále se operuje s tím, že je čistší než nafta, ale dnešní dieselové motory už jsou na stejné úrovni se zemním plynem. Navíc z hlediska nákladů stojí ujetí jednoho kilometru okolo koruny, v případě elektromobilu jde o méně než 50 haléřů. Elektrická auta mají mnohem méně součástek, které potřebují údržbu. Odpadají výměny olejů, filtrů. Brzdy se díky rekuperaci energie mnohem méně opotřebovávají, takže i následná údržba je výrazně levnější.

A co baterie? Jejich kapacita s používáním přece klesá.
Na baterie jsou dlouhé záruky. Třeba Tesla dává osm let, Nissan čtyři roky. Na konci záruční doby by přitom články měly mít minimálně 80 procent své původní kapacity. Kromě toho má přece jakékoliv úložiště energie svou hodnotu, takže i když třeba auto nabouráte a zničíte, zůstanou vám baterie, které pak můžete použít v nějakém domácím systému.

Kdo si u vás elektromobily půjčuje?
To je různé. Třeba v případě Tesly jde většinou o technologické nadšence, kteří se pohybují v byznysu s obnovitelnými energiemi, hlavně o manažery. Nebo lidé, kteří prostě fandí elektromobilitě. Tesla rozhodně není masová záležitost, jde o luxusní vůz. Navíc se Tesla u nás oficiálně neprodává, lze ji koupit jen přes internet. Pro ty, kteří uvažují, že by si ji pořídili, je to dobrá možnost, jak se s ní seznámit. Těm pak nabízíme i poradenství při nákupu.

Takže lidé si půjčují elektrické auto ze zvědavosti?
Jedna skupina ano. Ta druhá s ním chce podnikat. Jsou to lidé, kteří se by se rádi zapojili do programu placené spolujízdy Uber, ale nesplňují nároky na dané auto. Těm půjčujeme Nissan Leaf. Záhy zjistí, že elektrické auto v tomto případě dává smysl, a začnou šířit povědomí o elektromobilitě kolem sebe i na své zákazníky, což je samo o sobě dobrá osvěta. Už se nám stalo, že se nám pak jejich zákazníci ozvali, že by si elektromobil také rádi půjčili.

Jaké jsou jejich zkušenosti s provozem elektromobilu? Když bydlíte v paneláku, tak ho přes noc těžko nabijete...
Jenže právě Nissan Leaf je vhodný elektromobil do městského provozu. Disponuje totiž připojením ve standardu CHAdeMO pro rychlonabíječky, které už v Praze jsou. To pak auto stačí připojit do veřejné stanice zhruba na 30 minut a je nabito. Nebo i kdyby měl řidič jen 15 minut, pořád se mu dojezd výrazně prodlužuje. Lidé to pak také berou jako vhodnou chvíli pro odpočinek.

Elektromobil se tedy dá využít i jako klasické taxi.
Shodou okolností právě spouštíme s lázeňským městem Klimkovice projekt elektrotaxi, které bude cenově zvýhodněné pro seniory a matky s dětmi. Město bude částečně dotovat jeho provoz. Je to pilotní projekt, ale už rozjednáváme další s jinými obcemi. Takovou službou se městu daří zabít dvě mouchy jednou ranou. Jedna rovina je sociální, ta druhá pak snížení emisí.

Jaká je podle vás budoucnost elektromobility v Česku?
Nejsem prognostik, ale prodeje určitě porostou. I modelů bude stále víc. Budoucnost vypadá dobře.

Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů