zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Hybridy do zásuvky letos zažívají boom

20.09.2015
Ekologická auta
Hybridy do zásuvky letos zažívají boom

Najít správné řešení pohonu pro dopravu budoucnosti není nic snadného. Moc dobře to vědí i výrobci aut, kteří pracují na nejrůznějších řešeních. Letos se zdá, že mají navrch hybridní automobily do zásuvky.

Klasický hybridní automobil kombinuje spalovací motor (nejčastěji benzinový, ale existují i naftové) s elektromotorem. Zároveň si s sebou veze pár baterií, které mu umožní ujet čistě na elektrickou energii několik málo kilometrů. Články se přitom dobíjejí jen při brzdění nebo z chodu spalovacího motoru. To pomáhá třeba při pomalém městském ježdění, kdy se v zácpě auto posunuje pomocí elektromotoru, a nespotřebovává tedy žádné palivo. Jenže mimo město je hybrid prakticky k ničemu a jeho spotřeba je podobná jako u běžného auta.

Elektromobil zase jezdí pouze na elektřinu. Nejčastěji ujede vzdálenost mezi 130 až 160 kilometry a samozřejmě existuje i výjimka v podobě velmi drahé Tesly, která by měla zvládnout i 400 kilometrů. Elektrická auta pak přichází o dojezd vlivem klimatických podmínek nebo jen tím, že uživatel zapne klimatizaci. Nabít baterie na plnou kapacitu přitom z běžné zásuvky zabere třeba víc než 10 hodin a rychlonabíječek zatím v Česku není mnoho. Takový vůz je pak sice z hlediska ekologie zajímavý, ale v reálném světě jen omezeně využitelný.

Přesto není potřeba podléhat skepsi. Ekologická auta mohou totiž už dnes nahradit běžné vozy, aniž by tím klesla jejich praktičnost. Je to díky plug-in hybridům, které kombinují to nejlepší ze světa hybridů a elektromobilů. Jde totiž o auta, jež si s sebou na palubě vezou větší množství baterií (mají jich více než hybridy, ale méně než elektromobily), takže na elektřinu zvládnou ujet obvykle až 30 kilometrů. Jsou přitom vybavená zásuvkou a kabelem, takže je lze dobíjet nejen z domácích sítí, ale i z veřejných nabíjecích stanic. Díky tomu, že baterií není tolik jako v elektromobilech, dobíjí se podstatně rychleji, obvykle v řádu několika málo hodin. A i pokud řidič spěchá, tak se nic nestane. V nejhorším případě ho do cíle doveze spalovací motor.

Pokud se plug-in hybrid používá správně, může s ním uživatel jezdit prakticky jen za cenu spotřebované elektřiny. Statistiky totiž dokazují, že většina lidí dojíždějících denně do práce autem urazí cestu kratší než 20 kilometrů. Stačí tedy mít zásuvky doma v garáži i v kanceláři a celý týden lze jezdit bez kapky spáleného paliva. O víkendu pak není problém s takovým vozem vyrazit na jakkoliv dlouhý výlet.

Zákazníci se už začínají o tuto technologii v širší míře zajímat, což je tím správným impulzem pro výrobce, aby se pustili do práce. Letošní rok proto přináší velké množství zajímavých novinek. Ekologický plug-in hybridní pohon se objevuje i v typech aut, v nichž bychom si ho ještě před pár lety vůbec nedokázali představit.

Jde hlavně o velká SUV, zatím jen z prémiového segmentu. Svou verzi zapojitelnou do zásuvky už má ­Mercedes-Benz GLE, BMW X5 nebo Volvo XC90. Plug-in hybridy najdeme ovšem i mezi luxusními sedany, jako jsou Mercedes-Benz S či Porsche Panamera. V kategoriích mimo luxusní značky jsou to pak třeba Ford Mondeo HEV nebo Volkswagen ­Passat GTE.

Několik takových aut jsem už v poslední době řídil. Zejména z hlediska jízdního komfortu jde o vozy naprosto srovnatelné s těmi, které používají jen standardní spalovací motor. Je to logické, zhýčkaní zákazníci luxusních značek by výrobcům neodpustili, kdyby kvůli ekologickému provozu bylo potřeba podstoupit kompromisy.

Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí