zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

DRAHÝ PODVOD VOLKSWAGENU

23.09.2015
Doprava
Šlendryján
DRAHÝ PODVOD VOLKSWAGENU

JAK TO FUNGOVALO? Autopočítač věděl, jak probíhá měřicí cyklus. Ten je přesně daný a během něj se vždy stejně zrychluje a stejně zpomaluje. Pokud řídicí jednotka motoru zjistila tento typ jízdy, přepnula se do režimu určeného čistě pro laboratorní měření. Vše pak bylo podřízeno dosažení co nejlepších hodnot emisí. Firma tak splnila zákonné požadavky a obešla se bez nutnosti instalovat další technologie - jako například vstřikování močoviny -, které by auto prodražily a zákazníky odrazovaly

PROČ TO NEMOHLO BÝT ZAPNUTÉ POŘÁD? Protože řidiči mají jiné preference než jen nízké oxidy dusíku. Nastavení pro reálný život bylo lepším kompromisem pocitového výkonu motoru, dosahované spotřeby a celkové životnosti. Laboratorní nastavení by zákazníci s největší pravděpodobností odmítli.

18 miliard dolarů je pokuta, která koncernu hrozí jen za odhalený podvod s měřením emisí u téměř půl milionu prodaných aut. Může tak jít až o 36 tisíc dolarů za auto, jedno přitom stálo zhruba polovinu této částky. Značka se ale může připravit i na další žaloby. Zákazníci se mohou cítit podvedeni, že uvěřili, že vůz je ekologický.

CO ODHALENÍ ZNAMENÁ? Pro Volkswagen jde o obrovskou reputační ránu. Ta může ohrozit jeho další setrvání v USA i jeho cestu za dosažením a udržením si pozice globální jedničky. Bez amerického trhu to půjde jen těžko. Problémy a podezření z podvodu se navíc mohou přenést i do dalších zemí. Například německá vlada kvůli skandálu nařídila kontrolu natových automobilů VW, Jižní Korea už začala německé vozy testovat. Volkswagen v tom ale nemusí být sám. Podobná zařízení mohou používat i další automobilky, byť v trochu odlišných formách. Nakonec se může ukázat, že snižování emisí se u více automobilek odehrálo jen na papíře.

USA: největší slabina Volkswagenu Volkswagen je silný v Asii, v Evropě i Latinské Americe. V USA jde ale o slabou automobilku. Celkem se v zemi prodalo 121 tisíc natových aut, z nich koncern Volkswagen vyrobil 58 procent. Jde ale jen o zlomek celkového amerického trhu.

Marná snaha prorazit V roce 1970 prodal Volkswagen v USA 570 tisíc aut a dosáhl sedmiprocentního podílu na trhu. V euforii otevřel v zemi továrnu, konkurence ale o zákazníky bojovala lépe. V dalších letech proto VW o všechno přišel, továrnu musel zavřít a na začátku devadesátých let nedokázal ročně prodat ani padesát tisíc aut. Následovalo několik snah o návrat. Ta poslední začala zhruba před deseti lety ve Virginii, kde si irma vybudovala novou centrálu a v roce 2011 spustila v USA výrobu modelu Passat určeného výhradně pro tamní trh. Prodejní výsledky ale zaostaly za očekáváním. Američané si cestu ke značce ani k naftě nenašli.

PROČ SE VW V USA NEDAŘÍ
Přednost mají domácí značky Volkswagen se v USA kdysi prosadil díky modelům Brouk a Minibus. V posledních letech prodeje táhne v Mexiku vyráběný sedan Jeta. I když se značka dlouhodobě snažila využít svého německého původu a v reklamách účinkovali ,,němečtí inženýři", nepomohlo to. BMW nebo Mercedes se prodávají dobře, ale mezi běžnými auty dávají Američané přednost domácí či asijské produkci. JAK TO FUNGOVALO? Autopočítač věděl, jak probíhá měřicí cyklus. Ten je přesně daný a během něj se vždy stejně zrychluje a stejně zpomaluje. Pokud řídicí jednotka motoru zjistila tento typ jízdy, přepnula se do režimu určeného čistě pro laboratorní měření. Vše pak bylo podřízeno dosažení co nejlepších hodnot emisí. Firma tak splnila zákonné požadavky a obešla se bez nutnosti instalovat další technologie - jako například vstřikování močoviny -, které by auto prodražily a zákazníky odrazovaly. PROČ TO NEMOHLO BÝT ZAPNUTÉ POŘÁD? Protože řidiči mají jiné preference než jen nízké oxidy dusíku. Nastavení pro reálný život bylo lepším kompromisem pocitového výkonu motoru, dosahované spotřeby a celkové životnosti. Laboratorní nastavení by zákazníci s největší pravděpodobností odmítli. CO ODHALENÍ ZNAMENÁ? Pro Volkswagen jde o obrovskou reputační ránu. Ta může ohrozit jeho další setrvání v USA i jeho cestu za dosažením a udržením si pozice globální jedničky. Bez amerického trhu to půjde jen těžko. Problémy a podezření z podvodu se navíc mohou přenést i do dalších zemí. Například německá vlada kvůli skandálu nařídila kontrolu natových automobilů VW, Jižní Korea už začala německé vozy testovat. Volkswagen v tom ale nemusí být sám. Podobná zařízení mohou používat i další automobilky, byť v trochu odlišných formách. Nakonec se může ukázat, že snižování emisí se u více automobilek odehrálo jen na papíře. Nedůvěra k dieselům V době, kdy se VW snažil v USA prosadit natové motory, vycházely v tamních motoristických časopisech pro Evropana překvapivé testy. V nich se například ukázalo, že ,,Volkswagen s dvoulitrovým turbodieselem dokáže přejet USA přes Skalnaté hory a jede docela obstojně". Jenže ani toto moc nepomohlo - i majitelé natových BMW museli řešit, kde natankovat, protože na řadě míst chyběla u natových stojanů koncovka pro osobní vozy. Evropské chování Když už se Volkswagen naučil, že auto pro Ameriku musí trochu jinak vypadat a jinak se chovat na silnici, nepřevzal americké tradice, jakými jsou například každoroční úpravy vzhledů vozů. Zatímco konkurence každý rok upravovala výbavu a mírně měnila alespoň zrcátka, VW nechával svá auta stejná a ta začala v očích Američanů rychle stárnout.

Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí