zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

ŠANCE PRO AUTA DO ZÁSUVKY

29.09.2015
Ekologická auta
ŠANCE PRO AUTA DO ZÁSUVKY

Skandál Volkswagenu s dieselovými motory v USA, kterému už některá americká média začala přezdívat Dieselgate, bude mít zřejmě drtivý dopad na prodeje všech osobních aut spalujících naftu. Už tak byla důvěra Američanů v tento druh paliva slabá. Mohlo by takové oslabení pomoct alternativním pohonům v čele s hybridy a elektromobily?

Možná, jenže ať už to dopadne jakkoliv, z hlediska amerického trhu nepůjde o zásadní změny. Tamní řidiči přes narůstající oblibu zelených aut stále nejčastěji usedají za volant benzinových vozů. Dělají to nejen kvůli tradici, ale i z důvodu nižší pořizovací ceny, levnějšího paliva a bezproblémového tankování. Ještě dnes je na některých místech ve Spojených státech těžké narazit na čerpací stanici, která by byla vybavena pistolí pro osobní naftová auta.

I proto je podíl dieselů na trhu velmi malý. V současnosti tvoří zhruba 2,5 procenta z celkových prodejů. Stejný podíl mají hybridní vozy. Ostatně ani výběr modelů není příliš velký. Na trhu jsou zhruba tři desítky aut, většinou od evropských značek. Pro všechny bude skandál Volkswagenu bezesporu znamenat radikální snížení prodejů a ztrátu zákaznické důvěry. A to i přesto, že ve stejné době, kdy se přišlo na podvod této automobilky, laboratoře testovaly naftové BMW X5, které prošlo emisemi zcela bez problémů.

Zatímco americký trh byl a teď určitě ještě dlouho bude pro naftová auta neperspektivní, pro hybridy a elektromobily jde o velmi zásadní prostor. Mezi lety 2008 a 2015 se v USA prodalo téměř 350 tisíc ,,aut do zásuvky", což je sice z hlediska všech udaných vozů zanedbatelné číslo, ale pro tyto ekologické modely to znamená 40 procent ze světových prodejů. Nejvíc se jim přitom daří v Kalifornii, kde se prodá zhruba polovina všech ,,aut do zásuvky" v USA.

Nejprodávanějším vozem je nyní elektrický hatchback Nissan Leaf, následovaný plug-in hybridním Chevroletem Volt a luxusním sedanem Tesla Model S. Elektromobily se stále častěji dostávají do povědomí lidí, značka Tesla se těší velké oblibě. A ekologické vozy mají podporu i u řady vysoce postavených politiků. Prezident Barack Obama se nechal v roce 2011 slyšet, že na konci roku 2015 bude po amerických silnicích jezdit milion elektrických aut. Tuto vizi se mu ale zřejmě nepodaří uskutečnit, experti hádají spíš rok 2018. Ak tuální naftová krize by ale vývoj mohla uspíšit.

Letošní rok navíc přinesl boom plug-in hybridních aut. Kombinace spalovacího a elektrického motoru, která umožňuje ujet mezi 30 a 50 kilometry čistě na elektřinu a pak pokračovat na benzin, už okouzlila evropské automobilky. Do zásuvky tak dnes lze zapojit třeba BMW X5, Mercedes-Benz GLE nebo Volkswagen Passat. Těmto autům vycházejí velmi příznivá čísla spotřeby paliva a emisí, přitom by ale jejich majitelé nebyli nuceni v USA pátrat po speciálních čerpacích stanicích na naftu. Dehonestace dieselu by mohla právě plug-in hybridům otevřít cestu k severoamerickému zákazníkovi. A to je dobrá zpráva i pro zdrcený Volkswagen. Jen pár dní před vypuknutím naftového skandálu totiž šéf koncernu Martin Winterkorn prohlásil, že do několika let bude mít plug-in hybridní auto každá značka spadající pod křídla VW.

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí