zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

ZÁSAH PŘÍMO DO SRDCE

24.09.2015
Doprava
ZÁSAH PŘÍMO DO SRDCE

PODVODNÉ MĚŘENÍ EMISÍ VE SPOJENÝCH STÁTECH A MOŽNÁ I JINDE MŮŽE STÁT MARTINA WINTERKORNA, ŠÉFA VOLKSWAGENU, KŘESLO. DOZORČÍ RADA, KDE MÁ ČETNÉ SPOJENCE, SE ALE NECHCE UKVAPIT. POLITICI POŽADUJÍ RYCHLÉ OBJASNĚNÍ PŘÍPADU.

Dozorčí rada německého Volkswagenu měla tento pátek prodloužit generálnímu řediteli Martinu Winterkornovi manažerský kontrakt do roku 2018. A současně vyslechnout jeho plán na rozsáhlou přestavbu koncernu. Ale všechno je jinak. Po skandálu s podvodným měřením emisí v USA se prodloužení smlouvy s Winterkornem jeví jako krajně nepravděpodobné.

Naopak nelze vyloučit, že osmašedesátiletý matador, který stojí v čele koncernu od roku 2007, bude sesazen. List Tagesspiegel včera s odvoláním na ,,zasvěcený zdroj z dozorčí rady" napsal, že Winterkorna v nejvyšším křesle vystřídá devětapadesátiletý Matthias Müller, dosavadní ředitel firmy Porsche.

Centrála Volkswagenu ve Wolfsburgu přiznala, že software umožňující podvádět při měření emisí byl namontován do aut s naftovými motory nejenom v USA, ale i v dalších zemích. Celkem má jít skoro o 11 milionů vozů. Kolik hlav padne? To se teprve uvidí Dolnosaský ministr hospodářství Olaf Lies, jehož vláda drží v koncernu asi pětinu akcií, ujišťuje, že ze skandálu, největšího v historii Volkswagenu, budou vyvozeny personální důsledky. Hovořit ale o Winterkornově odvolání je podle něj předčasné. ,,Věřím, že v následujících dnech nebo týdnech vyjdou najevo všechny detaily. Musíme zjistit, kdo, kdy a jak rozhodoval, a na tomto základě určit míru odpovědnosti," řekl listu Tagesspiegel Lies, sedící v dozorčí radě Volkswagenu.

Proti tomu, aby byl Martin Winterkorn co nejrychleji odvolán, je také Německé sdružení na ochranu vlastníků cenných papírů. ,,Musíme dát Volkswagenu čas, aby se zjistilo, co a jak. Koncern nemůže jen tak někoho vytáhnout z klobouku a posadit místo něj," míní Jürgen Kurz ze zmíněného sdružení.

Volkswagenu hrozí v USA za vážné porušení zákona o ochraně ovzduší pokuta až 18 miliard dolarů. Navíc už začíná čelit žalobám ze strany organizací na ochranu spotřebitele i jednotlivců. Pak je zde stěží vyčíslitelná škoda plynoucí ze značně pošramocené pověsti. ,,Ta je skutečně obrovská. Požadujeme rychlé a obsáhlé vysvětlení," říká předseda koncernových odborů a jeden z nejvlivnějších členů dozorčí rady Bernd Osterloh. Ten platí za jednoho z Winterkornových spojenců. Kdo o tom měl či musel vědět? Generální ředitel a předseda představenstva Winterkorn se k neblahé záležitosti postavil čelem. Omluvil se a nařídil důkladné interní vyšetřování. Nic jiného mu nezbývá, neboť skandál přímo zasáhl srdce Volkswagenu - jeho technický výzkum, vývoj a výrobu motorů, kde zaměstnává tisíce špičkových odborníků.

Martin Winterkorn sice nedávno předal řízení značky VW - klíčové pro celý koncern - Herbertu Diessovi, kterého ,,přetáhl" od BMW, ale jako šéf představenstva si ponechal přímý dohled nad koncernovým výzkumem a vývojem.

O tom, zda o podvodech s měřením emisí věděl, či nikoli, lze jenom spekulovat. ,,Jsou dvě možnosti. Winterkorn o těchto praktikách buď věděl, nebo o nich nebyl informován. V tom prvním případě musí odstoupit, v případě druhém se musíme ptát, jak je možné, že o tom nebyl informován," podotýká německý expert Arndt Ellinghorst z výzkumné firmy Evercore ISI.

Vysvětlovat by měli i další vysocí manažeři. Především Heinz-Jakob Neusser, šéf vývoje pro značku VW, a Ulrich Hackenberg, který řídí výzkum a vývoj v dceřiné firmě Audi. ,,Lze pochybovat o tom, že systematickou manipulaci s měřením bylo možné celá léta provádět bez vědomí topmanagementu," poznamenává list Handelsblatt. Politici vyvíjejí tlak. Chtějí mít brzy jasno Skandál vyvolal v Německu, kde zhruba každé sedmé místo souvisí s automobilovým průmyslem, šok. Organizace na ochranu spotřebitelů mluví o nehorázném podvodu na zákaznících. ,,Po tom, co se stalo v USA, musí Volkswagen nalít německým zákazníkům čistého vína. Musí neprodleně položit na stůl veškerá fakta," říká ředitel Spolkového svazu spotřebitelských organizací Klaus Müller.

Na vedení Volkswagenu vyvíjejí značný tlak politici, spolkový ministr dopravy Alexander Dobrindt se rozhodl vyslat do wolfsburské centrály VW zvláštní komisi pod vedením státního tajemníka Michaela Oenwalda. ,,Požádáme, abychom se mohli seznámit s veškerými podklady, které s aférou souvisejí," zdůrazňuje na serveru Weltonline Dobrindt.

Podle ministra hospodářství a spolkového vicekancléře Sigmara Gabriela jde o ,,velice bolavý případ". Obává se, že ve světě utrpí nejenom pověst Volkswagenu, ale i pověst Německa a jeho proslulé značky ,,Made in Germany". Winterkorn: Znovu získáme důvěru Winterkorn odstoupit nehodlá. Naopak, chce koncern zasažený skandálem znovu dovést do ,,klidnějších vod". Letos si jich příliš neužil. Na jaře propukl veřejný spor mezi ním a tehdejším předsedou dozorčí rady a patriarchou koncernu, osmasedmdesátiletým Ferdinandem Piëchem. Ten se nechal slyšet, že si od Winterkorna, kterého v roce 2007 pomáhal dosazovat do funkce, drží odstup. Tím dal najevo nesouhlas se změnami, které chce Winterkorn v koncernu prosadit.

Ze souboje dvou nejmocnějších mužů VW však vyšel vítězně Winterkorn, kterého na zvláštním zasedání dozorčí rady v rakouském Salcburku nakonec - i když nerad - podpořil i Piëch. ,,Prosím o důvěru na naší další cestě," pronesl Martin Winterkorn včera v podvečer ve zvláštním videoklipu, který koncern zveřejnil na svých webových stránkách. Ujistil, že před veřejností nic nezatají. Je to i v zájmu skoro šesti set tisíc zaměstnanců Volkswagenu, kteří podle Winterkorna vyrábějí ta nejlepší auta na světě. ,,Máte mé slovo, že škody, které jsme utrpěli, napravíme," ujišťuje šéf VW.

Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí