Česko za Evropou stále zaostává v přípravě rychlých tratí
Délka vysokorychlostních železnic v Evropě stále roste, do roku  2025 by mělo na starém kontinentě existovat podle dat mezinárodní  železniční unie (UIC) přes 21.000 kilometrů tratí pro rychlost vyšší než  250 kilometrů v hodině. V Česku má být v této době dokončené jediné  spojení pro rychlost přesahující nynější 160kilometrové maximum a tím má  být modernizovaný úsek mezi Brnem a Přerovem na dvousetkilometrovou  rychlost. 
Mezi evropské země s nejrychleji rostoucím počtem kilometrů patří  zejména Španělsko, které od roku 1992, kdy otevřelo první rychlostní  trať z Madridu do Sevilly, stihlo postavit více než 2500 kilometrů  tratí, z nichž drtivá většina je přizpůsobena na maximální rychlost do  300 kilometrů v hodině. Španělská síť je tak podle informací UIC téměř  dvakrát delší než v Německu, které má nyní 1300 kilometrů  vysokorychlostních tratí.
Od poloviny prosince nicméně Německo plánuje otevřít další téměř  stokilometrový úsek mezi Lipskem a Erfurtem. Další pokračování této  trasy by pro Česko přitom mohlo mít velký vliv, řekl ředitel Centra pro  efektivní dopravu Cedop Tomáš Záruba. "Paradoxně by nám to mohlo  otevřít cestu na západ, protože na trase přes Norimberk, která je  přímější, je na české i německé straně železniční infrastruktura v  extrémně špatném stavu", dodal.
Skutečné vysokorychlostní trasy ale v Česku pravděpodobně nevzniknou  před rokem 2030. Jediným úsekem, ke kterému se Česko v rámci EU  zavázalo, je výstavba vysokorychlostního spojení Praha - Lovosice v  rámci ramena pokračujícího dále na Drážďany, uvedl mluvčí Správy  železniční dopravní cesty Marek Illiaš. Základním parametrem této stavby  je maximální rychlost do 350 kilometrů v hodině. Ekonomičnost projektu  nicméně musí ještě posoudit studie proveditelnosti.
Obecně správa železnic pracuje na územně-technických studiích, které  řeší konkrétní umístění vysokorychlostních spojení. Zároveň správce  kolejí podle Illiaše vyhodnocuje nutné legislativní změny, které si  budoucí výstavba rychlých železničních tratí vyžádá.
V Česku existuje na 9000 kilometrů železničních tratí, z nichž největší  podíl připadá na tratě s maximální povolenou rychlostí do 80 kilometrů v  hodině. Takzvaných koridorů s rychlostí do 160 kilometrů je v Česku na  400 kilometrů. Kromě pendolin mohou tuzemskou nejvyšší maximální  rychlost využít rovněž soupravy Railjet nebo vlaky tažené lokomotivami  řady 380, dodal Illiaš.
