zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Mělník nesouhlasí s výstavbou spalovny, obává se dopravní zátěže

09.02.2016
Doprava
Odpady
Urbánní ekologie
Mělník nesouhlasí s výstavbou spalovny, obává se dopravní zátěže

Mělník nesouhlasí s výstavbou spalovny v Horních Počaplech, obává se dopravní zátěže na silnicích procházejících Mělníkem i v okolních obcích poblíž plánované spalovny. Mělník proto chce, aby kraj nejdřív zajistil stavbu obchvatů tak, aby doprava neničila silnice v regionu a nezatěžovala jeho obyvatele. Novinářům to na dnešní tiskové konferenci řekl starosta Mělníka Ctirad Mikeš (Mé město).

Plánovaná centrální spalovna pro Středočeský kraj má mít kapacitu až 400.000 tun odpadu ročně, ale množství spalovaného odpadu se ještě bude řešit.

Mělník se spalovnou nemá problém z ekologického hlediska, tedy co se týče emisí přímo z provozu, ale problém by mohl vzniknout při dopravě odpadu na místo, protože dopravní průchodnost z některých částí regionu vede pouze silnicemi, které na to nejsou uzpůsobené. Proto by podle starosty měly nejdříve vzniknout obchvaty včetně obchvatu Mělníka a další navazující silnice. Vedení Mělníka odhaduje, že 80 procent materiálu bude nutné vozit do spalovny po silnicích. "Představa, že to půjde lodní dopravou nebo po železnici, je chybná," uvedl starosta.

Podle Mikeše by jedním z více ekonomických řešení mohlo být využití i jiných, už fungujících spaloven tak, aby nebylo nutné materiál dovážet více než 50 kilometrů.

Středočeši ročně vyprodukují 450.000 tun odpadu, počítá se však s přibýváním odpadu, který se nebude spalovat, ale recyklovat. Minimální kapacita spalovny, aby se její provoz ekonomicky vyplatil, je 150.000 tun odpadu ročně. Spalovna by měla začít fungovat nejpozději v roce 2024 a investorem bude společnost ČEZ. Investice bude za několik miliard korun.

Kromě spalovny má také vzniknout 17 nových překládacích stanic na odpad po celém Středočeském kraji s celkovou roční kapacitou až 420.000 tun. Ani jejich počet není konečný, bude se také řešit podle možností dopravy, protože kraj chce využívat i železniční dopravu.

Sandra Bejšáková

Zdroj: ČTK

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí