zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Výsledky anket Ropák 2015 a Zelená perla 2015

23.04.2016
Šlendryján
Výsledky anket Ropák 2015 a Zelená perla 2015

V časopise ALTERNATIVA, který vydávaly Děti Země, byly v roce 1992 poprvé publikovány materiály ,,Spolku krušnohorských ropáků", z nichž vyplývá, že na Zemi dochází k dichotomii dvou vysoce vyspělých druhů - Homo sapiens sapiens (člověka moudrého) a Petroleus mostensis (ropáka bahnomilného).

Celkem 91 členů nezávislé Komise ze 111 rozhodlo o vítězi 24. ročníku ankety ,,Ropák roku" o antiekologický čin (osoba, která se prosazováním nějaké stavby či záměru, vydáním rozhodnutí či budováním stavby nejvíce zasloužila o poškození životního prostředí) a 21. ročníku ankety ,,Zelená perla roku" o antiekologický výrok. Členy Komise jsou např. sociolog Jan Keller, filozof Erazim Kohák, písničkář Pepa Nos nebo teatrolog Vladimír Just.

Titul Ropák 2015 získal

1) Ing. Jan Mládek, CSc., ministr průmyslu a obchodu a poslanec Poslanecké sněmovny P ČR (ČSSD) - Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Česká republika (313 bodů)

- za prosazení prolomení územních ekologických limitů těžby hnědého uhlí na Bílinsku schválením českou vládou v říjnou 2015, ačkoliv měly být usnesením vlády z roku 1991 zachovány, čímž se porušily polistopadové společenské dohody o dlouhodobé ochraně obcí a přírody na Ústecku, takže bude docházet k pokračování likvidace zachovalých zbytků okolní krajiny, ačkoliv další těžba hnědého uhlí za těmito limity nebude zřejmě potřebná a ČR patří mezi největší vývozce elektřiny v Evropě,

- za trvající přípravu a prosazení Aktualizace státní energetické koncepce ČR do roku 2040 schválením českou vládou v květnu 2015, která mj. podceňuje možnosti energetických úspor, podporuje jadernou energetiku před obnovitelnými zdroji a znovu zpochybňuje účel územních limitů těžby hnědého uhlí,

- za přípravu a prosazení Národního akčního plánu rozvoje jaderné energetiky ČR schválením českou vládou v červnu 2015, ve kterém se mj. navrhuje výstavba čtyř nových ekonomicky neefektivních jaderných reaktorů v Temelíně a v Dukovanech, připouští se dotování jejich výstavby a provozu ze státního rozpočtu či v ceně elektřiny a je stanoveno příliš nízké ručení provozovatele za škody způsobené jadernou havárií,

- za předložení návrhu Surovinové politiky ČR, ve které se mj. doporučuje nejen zahájit těžbu uranu na ložiscích Brzkov a Věžnice mezi Polnou a Přibyslaví u Jihlavy i přes nesouhlas dotčených obcí, ale také přezkoumat dosud netěžená ložiska hnědého uhlí na Ústecku a navíc do horního zákona vrátit vyvlastňovací paragrafy kvůli těžbě.

Zelenou perlu 2015 získal

1) Vladimír Dlouhý, prezident Hospodářské komory ČR (134 bodů)

,,Vždycky je to poměrně složité interpretovat podobné studie a výsledky, ale tato skutečně ukazuje, že Třebíčsko a celá jižní část Vysočiny by velmi významně ekonomicky a dlouhodobě utrpěla, pokud by se Dukovany měly odstavovat nebo nerozšiřovat. Jakkoli jsou ta současná čísla na vodě, což autoři přiznávají, tak jejich závěr je nezpochybnitelný."

(z odpovědi na otázku, zda by se ukončením JE Dukovany zvýšila nezaměstnanost na Třebíčsku)

z rozhovoru Odpor vůči jaderné energetice je krátkozrakost, říká Dlouhý

trebicsky.denik.cz, 27. 3. 2015

V anketě Ropák 2015 se na dalších dvou místech umístili:

2) Ing. Dan Ťok, ministr dopravy - Česká republika (204 bodů)

- za urputné odmítání zařadit cenné území Labe u Děčína a Slavíkovy ostrovy u Přelouče do evropské soustavy chráněných území NATURA 2000 s tvrzením, že Česká republika životně potřebuje vybudovat u Děčína jez za 4,2 mld. Kč a u Přelouče plavební kanál za 3,1 mld. Kč, ačkoliv na základě odborných podkladů jde o jedinečné lokality, které měly být takto chráněné již před vstupem ČR do Evropské unie v roce 2004, takže ČR hrozí soudní řízení u Evropského soudního dvora, ztráta 9 miliard korun na rozvoj vodní dopravy z Operačního programu Doprava a finanční pokuty ve výši až 270 tisíc korun denně,

- za přípravu dokumentu Koncept přípravy Systému elektronického mýta po roce 2016, ve kterém se bez veřejné diskuze a s použitím zavádějících tvrzení odmítá do roku 2019 rozšířit zpoplatnění silnic nižších tříd ke stávajícím téměř 1.400 km vybraných silnic a dálnic, ačkoliv by se tím mohla zvýšit bezpečnost na tzv. objízdných trasách a zamezilo by se významným negativním vlivům na zdraví obyvatel dotčených obcí, které mají dosud jen velmi omezené možnosti se bránit.

3) Ing. arch. Milana Grauová, starostka Hodonína (hnutí ANO) - Jihomoravský kraj (185 bodů)

- za podporu výstavby obřího překladiště kontejnerů s přístavem na řece Moravě za asi 27 miliard korun podle plánu firmy DOE Europe SE na ploše asi 80 hektarů, přičemž město má zajistit změny územních plánů a vydání územního rozhodnutí a stavebního povolení, takže by stavba znamenala propojit Moravu s Dunajem v délce asi 82 km s výstavbou plavebního kanálu délky asi 45 km jako první větve kanálu Dunaj - Odra - Labe a zbytečný zábor kvalitní zemědělské půdy a zásah do cenných částí přírody.


V anketě Zelená perla 2015 jsou na dalších dvou místech tyto výroky:

2) Jiří Morávek, generální ředitel firmy SNIP & CO, reklamní společnost, spol. s r. o. (132 bodů)

,,Říkají, že ohňostroje jsou hlučné. Budiž. Nicméně je potřeba připomenout, že měření ukázala, že daleko hlasitější je úder hromu. Povídá se také, že ohňostroje plaší a hubí ptáky. To je taky trochu jinak. Vyplaší je, ale rozhodně jim nijak neublíží. Koluje i fáma, že likvidujeme ryby v přehradě. Ale pouze se vylekají a rybáři si pak pochvalují, že líp berou."

z článku V počátcích festivalu byla přehrada jak brčál, říká organizátor Ignis Brunensis

brnensky.denik.cz, 21. 6. 2015

3) Stanislav Blažek, komisař dopravního inspektorátu Policie ČR v Hradci Králové (124 bodů)

,,Cyklista je podle mého soukromého názoru neidentifikovatelný lotr, který nemá žádnou registrační značku, běžně jezdí po chodníku, v protisměru, na červenou, po přechodech a v podnapilém stavu."

z článku Hradecký cyklopruh naruby: hrozba karambolu i pokuty

MF DNES, 26. 9. 2015

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí