Úterý, 19. března 2024

Plzeňské bateriové autobusy Škoda Perun mají za sebou rok provozu

Plzeňské bateriové autobusy Škoda Perun mají za sebou rok provozu

Dva moderní autobusy na bateriový pohon, vyvinuté a vyrobené Škodou Electric, mají dnes za sebou rok provozu s cestujícími v Plzni. Výrobu, provoz i stanici rychlého dobíjení podpořila EU. Podle průzkumu lidé oceňují tichý provoz, pozitivní vliv na životní prostředí a líbí se jim provedení vozů, řekl dnes ČTK člen projektového týmu Lukáš Bartoň ze Západočeské univerzity (ZČU).

Plzeňský městský dopravní podnik (PMDP) zahájil před rokem dvouletý testovací provoz autobusů na lince 27. "Jedno kolo mezi dobíjeními trvá 34 minut a vůz ujede 11 kilometrů. Linka číslo 27 spojuje centrum s nejhustěji obydleným předměstím. Trasa má převýšení sto metrů, takže umožňuje testovat vůz v kopcovitém terénu a vliv rekuperace brzdné energie na spotřebu," řekl Jiří Kohout z PMDP.

Výhodou evropského projektu ZeEUS je, že stejná detailní provozní data a parametry dostane Plzeň z partnerských měst, tedy z Barcelony, Paříže, Londýna, Bonnu, Glasgowa, Münsteru, Stockholmu, Ranstadtu a Cagliari, kde testují elektrobusy jiných výrobců. Bude možné porovnávat technologie, charakteristiky v terénu, spotřebu, dojezd i dobíjecí stanice. Z projektu vzejdou nejlepší řešení elektromobility v MHD.

"Testujeme množství nových technologií, takže se logicky objevují různé technické obtíže. Ty se postupně řeší, například jsme změnili technologii chlazení baterií a zlepšujeme komunikaci vozů s dobíjecí stanicí. Věříme, že s ekologickými vozidly brzy uspějeme v dalších městech nejen v Česku," řekl Pavel Kuch ze Škody Electric.

Dvanáctimetrový prototyp s karosérií Solaris pojme stejně cestujících jako běžný autobus. Využívá lithium-iontové bateriové články se schopností generování vysokého výkonu. Rychlodobíjení na konečných stanicích automatizovaným ramenem přes kontakty na střeše vozu trvá šest až osm minut na dojetí dalších až 25 kilometrů.

Výsledky provozu v osmi městech bude mít Plzeň na jaře 2017, kdy se podle primátora Martina Zrzaveckého (ČSSD) rozhodne, zda začne elektrobusy nakupovat. Město by chtělo nahradit v horizontu desítek let všechny dieselové autobusy vozy na bateriový pohon. Problémem je zatím pořizovací cena elektrobusů a malý dojezd.

Václav Prokš

Zdroj:ČTK
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů