zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

MŽP čelí žalobě kvůli programu pro zlepšení ovzduší na Brněnsku

15.09.2016
Ovzduší
MŽP čelí žalobě kvůli programu pro zlepšení ovzduší na Brněnsku

Ministerstvo životního prostředí čelí žalobě kvůli Programu zlepšování kvality ovzduší pro brněnskou aglomeraci. K Městskému soudu v Praze ji podalo občanské sdružení Brnění a dvě fyzické osoby s právní podporou právní kanceláře Frank Bold. Ministerský program je podle nich příliš obecný a neefektivní. Od žaloby si slibují jeho zrušení a přichystání nového účinného a konkrétnějšího plánu, řekla dnes na tiskové konferenci právnička Kristína Šabová z kanceláře Frank Bold. Ministerstvo za svými programy stojí, vytvářely je dvě skupiny odborníků, sdělila ČTK jeho mluvčí Dominika Pospíšilová. Žalobu zatím nemá k dispozici.

Ministerstvo připravilo programy pro všechny kraje a také pro pražskou, brněnskou a ostravskou aglomeraci. Žaloba už směřovala na program pro severní Čechy a pro Ostravsko. Ministerské programy byly reakcí na požadavek Evropské komise na zlepšování kvality ovzduší a dodržování imisních limitů. "Od začátku jsme upozorňovali na to, že program musí být hodně konkrétní a reálně nastavené. Podobně se k přípravě vyjadřovaly i další subjekty. Dokument je bezobsažný. I zpracovatel SEA (proces posuzování vlivů na životní prostředí) deklaroval, že cíle programu nejsou reálné," řekla Hana Chalupská z Brnění.

S tím ministerstvo nesouhlasí. Programy naprosto naplňují zákonné požadavky. "Zrušení programů by znamenalo odklad uskutečnění důležitých opatření uložených krajům a obcím, které povedou ke zlepšení ovzduší do roku 2020," uvedla Pospíšilová.

Klíčovým znečišťovatelem ovzduší v Brně je ze 70 až 90 procent automobilová doprava, jde o částice jemného prachu a o oxidy dusíku. Na některých stanicích je limit překročen za rok i více než 35krát, což je zákonný limit. Nejpostiženější je jih Brna a také ulice Úvoz a Svatoplukova. "Řešení zplodin z dopravy je koncepčně náročnější než omezit stacionární zdroj. Doprava se bude muset snižovat a vyvádět z intravilánu (zastavěné části území města). V Brně je problém, že se zde potkává i tranzitní a dálková doprava," uvedla Šabová. Podobně velký problém s dopravou má podle ní v ČR jen Praha.

"Opatření nejsou dost konkrétní, neexistuje časový plán, není srozumitelné a přezkoumatelné hodnocení účinnosti a termín dosažení imisních limitů na konci roku 2020 není odůvodněný a přezkoumatelný," popsala Šabová konkrétní problémy programu, jak je vidí autoři žaloby. Znečištěné ovzduší má přitom dlouhodobý vliv na zdraví lidí.

Autoři žalobci věří ve zrušení dokumentu a vznik nového konkrétnějšího, který bude provázaný s dalšími koncepčními dokumenty tak, aby se omezila škodlivost dopravy, kde je to potřeba, a nebyla poškozena zatím bezproblémová místa.

Zdroj: ČTK

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí