zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Vláda se bude znovu zabývat příspěvkem na vyřazování starých aut

19.12.2016
Doprava
 Vláda se bude znovu zabývat příspěvkem na vyřazování starých aut

Ministerstvo průmyslu a obchodu vládě ve středu znovu navrhne zavedení příspěvku motoristům na vyřazení přestárlých aut z provozu a na pořízení vozů na alternativní pohon. Chce tak přispět k omlazení vozového parku, jehož průměrné stáří je 14,9 roku. Peníze na příspěvek, jehož parametry MPO zatím blíže nespecifikovalo, mají být čerpané ze Státního fondu životního prostředí. Vyplývá to z materiálu, který má ČTK k dispozici.

Proti čerpání prostředků z fondu životního prostředí bylo původně ministerstvo životního prostředí a vláda proto projednávání materiálu přerušila. Nově MŽP s využitím fondu podle zástupců ministerstva průmyslu souhlasí. Do fondu plynou poplatky za registraci starších vozů, které neplní alespoň emisní normu Euro 3.

Již dříve se uvažovalo o tom, že by lidi k nákupu nového auta motivovalo tzv. šrotovné, tedy příspěvek na nový vůz při vyřazení starého. To však v Česku na rozdíl od okolních zemí nikdy nebylo zavedeno.

Návrh na zlepšení struktury vozového parku v ČR pro vládu obsahuje dalších šest opatření, která by mohla věkovou strukturu aut změnit k lepšímu. MPO chce mimo jiné přimět státní instituce k vyššímu využívání operativního leasingu, které by podle něho vedlo ke zvýšení obrátky relativně mladých ojetin na trhu. Zároveň si od tohoto kroku slibuje úspory na pořízení nových referentských vozů v řádu až statisíců korun.

Úřadů se týká i zavedení příspěvku na nákup aut s alternativní pohonem, kdy na každý elektromobil dostane veřejná správa 150.000 Kč, na nákup hybridu 100.000 Kč a na auto s pohonem na CNG 50.000 korun. Program by se měl rozjet ještě letos. Státní správa by navíc podle návrhu MPO měla od roku 2018 pořizovat v rámci pravidelné obměny vozidel polovinu aut v rámci veřejných zakázek na alternativní pohon.

Při nákupu nových aut by měl systém bonusů a malusů v rámci registrace motivovat motoristy k nákupu vozidel s nízkými emisemi skleníkových plynů. Bonus při registraci by se navíc mohl zvýšit při předložení dokladu o ekologické likvidaci starého vozidla. Součástí navrhovaných opatření MPO je také analýza současných forem zpoplatnění a zdanění vozidel, tedy například silniční daně, dálničních známek a mýta. Materiál uvádí, že například zavedení silniční daně pro všechny osobní i lehké užitkové vozy by znamenalo roční příjem fondu dopravy nejméně 4,5 miliardy Kč.

Dalším opatřením je zavádění nízkoemisních zón v centrech měst, kam budou mít povolený vjezd jen vozy plnící emisní limity.

Pokud se ČR chce přiblížit vyspělým evropským zemím, je podle ředitele Škody Auto v ČR Luboše Vlčka zapotřebí zvýšit koeficient obměny vozového parku. "První registrace nových osobních automobilů jsou z pohledu potřeb obnovy vozového parku ve srovnání s EU stále nízké. Bez aktivního přístupu všech zainteresovaných stran se současný negativní trend pravděpodobně nepodaří v dohledné době zvrátit. Nevoláme po šrotovném, ale po dlouhodobé koncepci obnovy vozového parku v ČR, důstojné země, která se odvolává na status automobilové velmoci," řekl Vlček.

Počet osobních aut v registru vozidel letos za pololetí podle Svazu dovozců automobilů vzrostl o 116.000 na 5,275 milionu. Proti konci roku 2015 se zvýšilo i stáří vozidel ze 14,3 na 14,9 roku.

Zdroj: ČTK

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí