Jak by dopadly volby, kdyby v nich kandidovala různá označení pro potraviny?
Sympatie k označení BIO dosáhly dna. Lid si žádá české potraviny
S přehledem by zvítězily ,,české" potraviny s 37 % hlasů. Naopak označení kvality ,,BIO" by zcela propadlo a zůstalo s 2 % poslední. Ukazují to výsledky unikátního spotřebitelského průzkumu Asociace regionálních značek (ARZ).
Výsledky naznačují, že se lidé nechávají přesvědčit reklamními kampaněmi velkých obchodních řetězců a potravinářských výrobců, které označení ,,české" využívají poměrně běžně jako označení kvality. Na to je ovšem potřeba dávat velký pozor. Pokud něco vzniklo v Česku, ještě to neznamená, že se jedná o kvalitní a dokonce ani lokální produkt.
,,Klíčové je, jakým způsobem produkt vzniká a jaké suroviny přitom použijete," vysvětluje Kateřina Čadilová, národní koordinátorka Asociace Regionálních značek. ,,Potravinářské normy jsou dnes v celé EU prakticky stejné. Podstatnější, než misto vzniku potraviny, je přístup výrobce k výrobě. Ten vždy lépe prověříte v menším provozu, než ve velké továrně na potraviny," dodává Čadilová.
Sympatie k jednotlivým označením:
- České - 37 %
- Domácí - 27 %
- Regionální - 17 %
- Zdravé - 9 %
- Lokální - 5 %
- BIO - 2 %
Sympatie k ,,českému" ostře kontrastují s nákupními preferencemi respondentů. 66 % označilo jako rozhodující faktor při nákupu ,,kvalitu" potravin. Jen 27 % respondentů pak původ produktu. Z toho vyplývá, že spotřebitelé v ČR si ,,české" potraviny spojují s kvalitou a značce kvality ,,BIO" nedůvěřují.
Výzkum pro Asociaci regionálních značek realizovala agentura Nielsen AdMosphere na reprezentativním vzorku 1017 respondentů, v rámci kampaně ARZ - ,,Jíst s rozumem", jejímž cílem je přispět k informovanosti o skutečných lokálních potravinách a možnostech jejich nákupu.
Kampaň a její výstupy, včetně celého výzkumu, je možné nalézt na webu www.jistsrozumem.cz a pod hashtagem #jistsrozumem