V Norsku se daří prodeji elektrických a hybridních aut
Prodej elektrických a hybridních vozů se loni v Norsku zvyšoval svižným tempem a na celkovém prodeji nových aut měly tyto vozy rekordní podíl 52 procent. Prodeji pomáhají štědré dotace. Vyplývá to z údajů, které zveřejnil norský svaz pro silniční dopravu OFV. V roce 2016 činil podíl čistě elektrických vozů nebo vozů, které kombinují elektrický a spalovací motor, na celkovém prodeji nových aut 40 procent.
"Poprvé máme podíl trhu s fosilními palivy pod 50 procenty," uvedl šéf OFV Oeyvind Solberg Thorsen, jehož citovala agentura Reuters. Jiná země podle něj není tak blízko v podílu elektrických aut.
Norsko osvobozuje elektrické vozy od téměř všech daní. Poskytuje i výhody, které mohou dosáhnout v přepočtu až desítek tisíc korun ročně, a to ve formě parkování, dobíjení, využívání zpoplatněných silnic, trajektů a tunelů zdarma nebo za dotovanou cenu. Téměř veškerou elektřinu také země vyrábí z vody, takže přesun k elektrickým vozům znamená snížení znečištění ovzduší.
Nejvíce se v Norsku loni prodávaly vozy Volkswagen Golf, BMWi3, Toyota Rav4 a Model X od Tesly. Vozy Tesla jsou čistě elektrické a další mají buď elektrickou nebo hybridní verzi.
V mnoha zemích odrazuje spotřebitele od aut poháněných bateriemi jejich cena, omezený dojezd na jedno nabití a dlouhá doba dobíjení. Automobilky ale uvádějí, že nevýhody se snižují spolu s tím, jak přicházejí na trh nové modely.
Loni norský parlament stanovil nezávazný cíl, aby do roku 2025 byly všechny vozy prodané v zemi bez emisí. V jiných zemích, například ve Francii či Británii, plánují zakázat prodej benzinových a naftových aut do roku 2040.
Největší propad loni zaznamenal prodej naftových vozů. Na celkovém prodeji se podílely 23 procenty, v roce 2016 byl jejich podíl 31 procent. V některých regionech také musejí naftové vozy platit větší mýto než vozy s benzinovým motorem.
Norskou politiku u elektrických vozů je však těžké napodobit. Norsko může být štědré díky vysokým příjmům z těžby ropy a plynu, které zemi pomohly vytvořit největší státní investiční fond na světě, jehož hodnota v přepočtu přesahuje jeden bilion dolarů (21,2 bilionu Kč).
Jak výhodná je koupě elektrického vozu ukazují údaje Norského svazu elektromobilů. Elektrický vůz Volkswagen e-Golf se v Norsku prodává za 262.000 norských korun (685.500 Kč), což je těsně nad dovozní cenou, která činí 260.000 norských korun. Stejný vůz s benzinovým motorem se do země dováží za 180.000 norských korun. Po započtení všech daní - daně z přidané hodnoty, uhlíkové daně a dalších daní vycházejících z hmotnosti vozidla - se prodává za 298.000 norských korun.