Úterý, 19. března 2024

Polovinu škodlivých emisí z dopravy v Praze produkuje pět pct aut

Polovinu škodlivých emisí z dopravy v Praze produkuje pět pct aut

Pět procent automobilů, které jezdí v Praze, produkuje polovinu nejškodlivějších emisí. Vyplývá to z výzkumu, jehož výsledky dnes představili zástupci magistrátu a ČVUT. Výzkumníci při něm měřili na silnicích zplodiny projíždějících aut. Hlavních důvodem vysokých emisí jsou odmontované filtry pevných částic v kombinaci se špatným stavem dieselových motorů. Možností, jak situaci řešit, může být i zapojení policie. Magistrát o tom jedná s ministerstvem.

Výzkum využívá metodu, kterou vyvinul Michal Vojtíšek z ČVUT. Změřil při něm na třech dopravně vytížených místech v metropoli tisíce projíždějících aut. Podle výsledků necelá desetina aut, která by měla mít filtr pevných částic, tento komponent zcela postrádá nebo ho má nefunkční.

Desetina aut také produkuje zhruba dvě třetiny nejškodlivějších emisí z dopravy, tedy velmi malých prachových částic a oxidů dusíku. Tyto látky způsobují nemoci dýchacích cest, kardiovaskulární potíže a řadu dalších zdravotních problémů. Doprava je v Praze nejvýznamnějším zdrojem znečištění ovzduší.

Významným zdrojem škodlivin jsou i starší diesely, které filtr nikdy neměly. Podle Vojtíška jde nicméně o kombinaci více faktorů a u aut s vymontovaným filtrem jde často o vozy, které mají jinou poruchu, kvůli které se filtr zanášel a majitel ho namísto opravy odmontoval. U špatně udržovaných motorů bez filtru se míra emisí podle odborníka zvyšuje i o stovky procent. "Problémem nejsou stará auta, ale auta ve špatném stavu," uvedl. Dodal, že nejjednodušší způsob, jak zásadně zlepšit kvalitu ovzduší, je pět či deset procent nejhorších vozů vyřadit z provozu nebo zlepšit jejich stav.

Podle radní pro životní prostředí Jany Plamínkové (STAN/Trojkoalice) výsledky měření usnadní jednání se státní správou ohledně řešení problému. Tím může být i využití techniky pro měření na silnicích ve spolupráci s policií. "Čeká nás další kolečko jednání, ale s tím, že už budeme mít ta přesná čísla," uvedla radní.

Podle Vojtíška se už zkušební akce ve spolupráci s ministerstvem dopravy a policií uskutečnila a byla úspěšná. Na základě měření několika set projíždějících aut policisté odeslali na STK 12 vozů, z nichž devět neprošlo.

Měření pevných částic za běžného provozu je unikátní metoda a Vojtíšek ji sám vyvinul. Pomocí hadičky odebírá u okraje vozovky vzorky vzduchu se zplodinami z projíždějících vozidel. Ty míří do přístrojů, které zjišťují koncentrace částic. Sběr dat byl hotový poměrně rychle, jejich analýza však zabrala více než půl roku.

Pražský magistrát o boji se znečištěním z dopravy mluví delší dobu. V minulosti se objevil návrh na takzvanou nízkoemisní zónu v oblasti vymezené zhruba vnitřním okruhem, kam by nemohly starší vozy s vyššími emisemi. Z plánu sešlo kvůli odporu některých městských částí. Nyní magistrát připravuje opatření pro období smogových situací. Narazil však na problémy kvůli chybějícím objízdným trasám.

Zdroj:ČTK
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů