zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Brabec: ČR se nebrání elektromobilům, nechce ale jen házet čísly

12.10.2018
Doprava
Klimatické změny
Brabec: ČR se nebrání elektromobilům, nechce ale jen házet čísly

Česká republika se nebrání nástupu elektromobilů, zdůraznil dnes v Lucemburku ministr životního prostředí Richard Brabec. Státy EU dnes vyjednávají o svém postoji k návrhu Evropské komise (EK), který předpokládá k roku 2030 u nových aut snížení emisí oxidu uhličitého (CO2) o 30 procent proti stavu v roce 2021. Některé země prosazují výrazně vyšší procento, podle Brabcova názoru ale Česká republika nechce v této oblasti jen "házet" efektními čísly.

Česko patří s Německem a státy ze střední Evropy do skupiny zemí, které tuto hodnotu podporují. Jiné země ale, ve shodě se stanoviskem Evropského parlamentu z minulého týdne, prosazují snížení o 40 procent či dokonce ještě více.

"My nejsme příznivci házení takových těch čísel, což se stalo v europarlamentu. Někdo řekne 30 (procent) a někdo - a řekl bych i bez znalosti kontextu - řekne: A proč ne 40? A proč ne 50?," podotkl ministr.

Právě podobné předhánění v "ambicióznosti klimatických cílů" totiž podle jeho názoru v minulosti vedlo k aféře dieselgate, kdy automobilky jako Volkswagen upravovaly testovací programy svých vozů, aby se výsledky měření emisí vešly do požadovaných norem.

"Hon na CO2 za každou cenu může mít nějaký efekt někde jinde. My se snažíme to řešit v balíčku," upozornil český ministr. Od vlády má mandát prosazovat snížení o 30 procent. Původní návrh Evropské komise s touto hodnotou prosazuje i Německo, tedy významná země, kde automobilový průmysl hraje klíčovou roli.

Brabec ale zároveň upozornil, že v nynějším vyjednávání o kompromisní podobě chystaných pravidel, které teď řídí rakouské předsednictví EU, jde o víc než jen o jednu procentní hodnotu.

Součástí návrhu jsou také různé pobídky pro výrobce, aby na trh dodávali právě více nízkoemisních a čistých automobilů, tedy i elektromobilů. Komise například navrhovala, že pokud podíl podobných vozů ve flotile výrobce přesáhne určitou hranici, mohla by firma mít méně přísné cíle pro emise CO2. Celkový celoevropský cíl, o jehož výši se nyní hraje, bude totiž v praxi "rozepsán" do konkrétních cílů pro jednotlivé výrobce.

Rakouské předsednictví se dnes snaží dosáhnout v ideálním případě shody všech členských zemí nad nějakou kompromisní podobou návrhu. Sama Vídeň přišla se "střední cestou", tedy s hodnotou 35 procent. Pokud se konsenzus nepodaří najít, jsou Rakušané připraveni nechat o věci hlasovat. Rozhodovalo by se takzvanou kvalifikovanou většinou a tábor států, které prosazují třicetiprocentní snížení je podle všeho příliš malý na to, aby mohl přijetí návrhu zablokovat.

Podle Brabce se tak Česko bude snažit, aby v případě schválení vyššího než třicetiprocentního snižování návrh obsahoval změny, které by pozici České republiky zlepšovaly.

"Uděláme vše, abychom vybojovali co nejlepší pozici pro čistou Českou republiku," prohlásil ministr. Připomněl, že z pohledu ochrany českého ovzduší je spíše než CO2 tématem snižování oxidů dusíku či polétavých pevných částic.

"Odmítám, že ten, kdo se brání každému procentu, je automaticky špindíra. Vůbec ne," prohlásil Brabec. Český pohled je podle něj logicky založen na jiném kontextu než pohled zemí, jejichž cíle jsou v tomto ohledu větší, tedy třeba pohled Lucemburska, Švédska či Finska.

Jakub Dospiva

Zdroj: ČTK

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí