zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Sto českých učitelů a učitelek za klima

28.05.2019
Ekologické vzdělání a výchova
Klimatické změny
Sto českých učitelů a učitelek za klima

Již přes sto učitelek a učitelů základních a středních škol a dalších pedagogických pracovníků z celého Česka podepsalo společnou výzvu Učitelé za klima (Fridays for Future).

"Touto výzvou chceme především vyjádřit podporu probíhajícím studentským klimatickým stávkám Fridays for Future a zároveň apelovat na vládu, parlament i zastupitelstva, aby řešili klimatickou situaci jako problém prioritní," uvádí koordinátor výzvy, učitel dějepisu Miroslav Pešek.

Učitelé rovněž vyzývají vedení Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy, aby při aktualizaci Rámcových vzdělávacích programů v těchto patnáct let starých kurikulech mnohem více akcentovalo témata spjatá s ochranou klimatu, životního prostředí a s udržitelným životem na naší planetě.

Vyzývají zároveň stávkující studenty, aby svým nynějším nasazením posílili i řešení globálních environmentálních témat při výuce, aby zvali do škol k diskuzím odborníky, pořádali studentské konference a sami se stali aktivními participanty výuky a partnery svých učitelů.

---

Text výzvy: (https://www.petice24.com/uitele_podporuji_studentske_stavky_za_klima_fridays_for_future <https://www.petice24.com/uitele_podporuji_studentske_stavky_za_klima_fridays_for_future>)

My, učitelé SŠ a ZŠ, chceme touto otevřenou výzvou vyjádřit jednoznačnou podporu našim studentům, kteří vyzvali vládu a zákonodárce k neodkladnému a aktivnímu přístupu ke globálním změnám klimatu. A tak jako desítky tisíc studentů po celém světě začali i oni na svůj požadavek upozorňovat opakujícími se pátečními stávkami (Fridays For Future).

My pedagogové se ke stávkám odhodláváme spíše výjimečně, přestože jde o krok legitimní a máme pro něj za léta nenaplněných slibů všech možných politických garnitur mnoho důvodů. Argumentujeme, že si nechceme brát svoje žáky a studenty jako rukojmí svých požadavků a že nechceme ztrácet drahocenný čas, který můžeme věnovat jim a jejich vzdělávání.

Jestliže je však jedním z cílů školní docházky připravit naše žáky a studenty na budoucnost a ta se v důsledku hrozící nezvratné změny klimatu jeví jako krajně nejistá, nemůžeme se za této situace tvářit, že se nás stávající protesty a výzvy za udržitelný život netýkají. Těžko můžeme naše žáky a studenty připravovat na budoucnost, když v důsledku devastace životního prostředí a změn klimatu již žádná udržitelná a dlouhodobá budoucnost nastat nemusí. Tím spíše, že dle zjištění Mezivládního panelu OSN pro klima nám příliš času na transformaci společenského a ekonomického systému nezbývá.

Vyzýváme proto vládu, Parlament ČR i zastupitelstva na všech úrovních, aby otázky spjaté se změnou klimatu začali brát vážně a učinili z nich co nejdříve ve své agendě otázku prioritní.

Vyzýváme rovněž Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy a příslušné pracovní skupiny, které v současné době revidují Rámcové vzdělávací programy, aby v těchto patnáct let starých kurikulech mnohem více akcentovaly témata spjatá s ochranou klimatu, životního prostředí a s udržitelným životem na naší planetě. Environmentální výchova jako průřezové téma akcentující i potenciální klimatický kolaps naší civilizace by se měla v mnohem větší míře prosadit do všech předmětů a oborů.

Obracíme se i na Vás, studenti a žáci. Přestože mnohde možná narážíte u svých vyučujících na překážky a nepochopení, pokuste se veřejnost přesvědčit, že důvodem vaší stávky není jakési legitimizované záškoláctví, ale naopak starost o věci veřejné. Zvěte odborníky do škol nebo pořádejte studentské konference. Vejděte s námi do konstruktivního dialogu či sami přinášejte do vzdělávání témata související s globálními problémy životního prostředí.

Hrozící klimatický kolaps je problémem, jejž musíme řešit společně, ale který může zároveň pomoci odstranit případné bariéry mezi námi.

Stávkujete za vaši i naši budoucnost. Jsme si toho vědomi.

Petiční výbor:

Sofia Hladíková - ZŠ a MŠ Kocbeře

Klaus Hübner - Gymnázium Jihlava

Miroslav Pešek - Gymnázium Jana Keplera, Praha

Hana Vacková - Gymnázium Olomouc-Hejčín

Martin Vonášek - Gymnázium Hladnov, Ostrava

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí