zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Na pražské letiště budou nově jezdit velkokapacitní elektrobusy

19.09.2019
Doprava
Ekologická auta
Na pražské letiště budou nově jezdit velkokapacitní elektrobusy

Na Letiště Václava Havla budou od stanice metra A Nádraží Veleslavín namísto klasických autobusů jezdit velkokapacitní elektrobusy. Jezdit by mohly začít do tří let. Důvodem je nízká kapacita naftových autobusů a zlepšení ovzduší. Vyplývá to z dokumentu, který dnes schválili pražští radní. Náklady budou zhruba 900 milionů korun, z toho větší část budou stát autobusy. Praha už zavedla elektrobusy na lince z Palmovky do Letňan a plánuje elektrifikovat i další linky.

Magistrát chce pořídit elektrobusy s takzvaným dynamickým dobíjením. Vozy bude pohánět baterie, která se bude moci za jízdy na některých místech dobíjet z troleje. Nové trolejové vedení chce Praha vybudovat obousměrně na některých místech v úseku mezi Nádražím Veleslavín, Dědinou a Terminálem 3. Trolej by měla v součtu délku 4,8 kilometru. Dobíjecí trolej by byla rovněž v obratišti na Veleslavíně a na letišti.

Náklady na vybudování infrastruktury mají být podle dokumentu téměř 300 milionů korun. Dalších 600 milionů korun má stát pořízení 20 elektrobusů.

V garáži Řepy vznikne základna pro další rozvoj elektrifikace autobusových linek v levobřežní části Prahy. V areálu tak budou například dobíjecí stanice. Nové troleje by v budoucnu mohl dopravní podnik využít při rozšiřování tramvajových tratí.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) plánuje na letiště postavit rychlodráhu. Ta by měla být v roce 2028. Infrastruktura, kterou kvůli elektrobusu město vybuduje, bude podle náměstka primátora Adama Scheinherra (Praha Sobě) využívána i po zprovoznění železnice. Bude sloužit tramvajím a dalším autobusovým linkám, které budou elektrifikovány. Kromě linky číslo 119 zamýšlí město v této části Prahy elektrifikovat další dvě linky, a to autobusy číslo 131 a 191. Přijdou na řadu ale až po zavedení elektrobusu na lince 119.

Elektrobus, který je schopen se dobíjet během jízdy z troleje, jezdí od loňska na lince z Palmovky do Letňan. Na trase se z troleje nabíjí v Prosecké ulici, kde překonává velké stoupání, při kterém se rychleji vybíjí baterie.

V hlavním městě vyjel první klasický trolejbus před více než 80 lety, 9. srpna 1936. První linka vyjela od tramvajové vozovny Střešovice a trolejbusy jezdily v Praze přes 30 let. Poslední vyrazil od vinohradské Orionky v neděli 15. října 1972.

Zdroj: ČTK

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí