Čtvrtek, 25. dubna 2024

Automobilky: Paralelně bude existovat více alternativních pohonů

Automobilky: Paralelně bude existovat více alternativních pohonů

V automobilovém průmyslu bude vedle sebe existovat v nejbližších deseti až 30 letech více alternativních pohonů a až zákazníci rozhodnou, jaké pro ně budou nejvhodnější. Na brněnské konferenci o budoucnosti automobilového průmyslu to dnes řekli Michal Velička z Toyota Central Europe - Czech a Branislav Hadár z KIA Motors Slovakia. Míní také, že klasické elektroauto s bateriemi a externím dobíjením může být jen přechodná fáze k elektromobilitě.

"Technologií je dnes mnohem více," poznamenal Velička. Jde o hybridy, které kombinují klasický spalovací motor a baterie, plug-in hybridy, které lze dobíjet z externího zdroje, ale dnes má Toyota i modely, které si vyrábějí elektřinu samy, například z vodíkových článků. "Záleží, co zákazník bude potřebovat. Zda jezdit po městě nebo dlouhé trasy, zda bude jezdit sám nebo vozit rodinu a náklad. Za pět let také uvedeme na trh auto, které bude mít pět typů pohonů a zákazník si sám vybere vyhovující technologii," řekl Velička.

Překotný vývoj alternativních pohonů nastal v minulých letech kvůli tomu, že v Evropské unii bude možné prodávat auta, která budou vypouštět od příštího roku nejvýše 95 gramů oxidu uhličitého na kilometr. Další snížení emisí bude platit od roku 2025 a za dalších pět let bude emisní limit ještě tvrdší. Za každé auto a gram nad limit bude automobilka platit pokutu 95 eur (cca 2500 Kč). Podle Veličky to může znamenat odchod některých automobilek z evropského trhu nebo zdražování aut.

Například KIA chystá do roku 2025 uvést na trh 44 nových modelů, z toho 23 čistě elektrických a další s jinými alternativními pohony.

Toyota chystá příští rok při olympiádě v Tokiu masivně nasadit autobusy s vodíkovými články, přičemž už v Paříži jezdí její taxíky na vodík, v Londýně tato auta využívají policisté. "Emise jsou nulové, pouze z potrubí vytéká destilovaná voda," řekl Velička.

Podle něj je vodík velice slibným a perspektivním palivem budoucnosti i proto, že dokáže nahradit konvenční paliva plnohodnotně. Model automobilky na vodík má dojezd 500 kilometrů, tankování trvá tři až pět minut a na 100 kilometrů je potřeba jeden kilogram vodíku.

Hadár očekává, že právě až s platností nových emisních limitů v příštím roce teprve výrazně vzroste výroba a prodej aut s alternativními pohony. "Letos se všichni ještě zaměřují na to, že nemusí platit žádné emisní poplatky," uvedl Hadár.

Zdeněk Meitner

Zdroj:ČTK
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů