Člověk v tísni připravil online kurz o klimatických změnách
Nezisková organizace Člověk v tísni připravila nový online kurz ke klimatickým změnám. Je určen zejména učitelům druhého stupně základních škol, zúčastnit se ho ale mohou i další zájemci. Vyučujícím by kurz měl sloužit jako zdroj informací a návod k výuce ve škole. ČTK o tom dnes informovala mediální koordinátorka vzdělávacího programu Varianty společnosti Člověk v tísni Kateřina Lánská.
"V našem novém online kurzu Klimatická změna se mohou pedagogové a všichni další zájemci dozvědět nejen o tom, jak víme, že se klimatická změna opravdu děje, ale také o tom, proč je tak složitá, jak ji lidstvo a potažmo Česká republika řeší a jak o ní učit," uvedla Lánská. Kurz nabízí osm kapitol, ve kterých odborníci popisují projevy klimatické změny z různých úhlů pohledu - od přírodovědného přes společenskovědní po pedagogicko-psychologický, dodala.
Podle spoluautorky kurzu Veroniky Ambrozyové není snadné o klimatu učit. Kurz by měl pedagogům pomoct složité téma přenést do výuky takovým způsobem, aby mu žáci rozuměli a získali pocit, že "změnu klimatu lze zvládnout".
Loni na podzim vyvolalo téma klimatické změny mezi učiteli rozruch, když Učitelské noviny vydaly článek s titulkem Klimakult. Tento list odebírá řada škol. Zástupce šéfredaktora Lukáš Doubrava v článku vyzval čtenáře, aby si místo přijímání dogmat kladli otázky, a to i ve škole. Přední český klimatolog Radim Tolasz pak na svém blogu označil informace Doubravy za "shromáždění snad všech nesmyslů, které se kolem tohoto tématu u nás vyskytují". Článek vyvolal velkou odezvu zejména na sociálních sítích, kde se školští odborníci přeli, jak by školy měly k informacím o klimatických změnách přistupovat.
Iniciativu Člověka v tísni uvítal expert na životní prostředí Bedřich Moldan. Podle něj se z problematiky klimatických změn stala politická a ekonomická otázka největší důležitosti. Česká veřejnost podle něj nemá dostatečné znalosti o klimatu, a proto tolik nepodporuje potřebnou transformaci energetiky a ekonomiky. "Předložený materiál je tím více potřebný, i když samozřejmě sám nemůže vyplnit současnou přímo tragickou mezeru ve vzdělání nejmladší generace," řekl.