zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

PŘES 183 000 PNEUMATIK LONI NESKONČILO NA SKLÁDCE ČI VE SPALOVNĚ. JSOU Z NICH UNIKÁNÍ PROTIHLUKOVÉ STĚNY

09.02.2020
Odpady
Protihlukové bariéry
Recyklace
PŘES 183 000 PNEUMATIK LONI NESKONČILO NA SKLÁDCE ČI VE SPALOVNĚ. JSOU Z NICH UNIKÁNÍ PROTIHLUKOVÉ STĚNY

Protihlukové stěny, v jejichž konstrukci je využit recyklát z vyřazených pneumatik. To je jeden z produktů společnosti mmcite+ z Bílovic u Uherského Hradiště...

Loni jich podél silnic a železnic postavili přes 19 000 čtverečních metrů - díky tomu více než 183 000 kusů pneumatik neskončilo ve spalovně či na skládce. Nejde přitom o žádné náhražkové řešení. Protihlukové stěny z recyklované pryže plní nejpřísnější kritéria stanovená normami.

Bílovická společnost mmcité+ projektuje a staví vlaková a autobusová nádraží, zastávky či stanice. Dodává terminály, zastřešení, přístřešky i mobiliář. Zařadit do portfolia produkt k eliminaci hluku tak byl logický krok. Do té doby běžná řešení, především v podobě prefabrikovaných betonových dílu, ale nenaplňovala představy firmy. ,,Snažíme se do dopravní infrastruktury vnášet design. Hledali jsme proto materiál, který bude jako přidanou hodnotu nabízet i možnost výtvarného zpracování. Individualizace je totiž cestou, jak respektovat okolní krajinu či zástavbu," vysvětluje majitel společnosti mmcité+ a designér Radek Hegmon.

V loňském roce v Bílovicích spotřebovali na výrobu panelů pro protihlukové stěny s obchodním názvem noba 1 190 tun recyklátu z pryže. V roce 2018 to bylo přitom bylo 520 tun, což odpovídá počtu 80 000 plášťů z osobních vozidel. Mezi nejvýznamnější loňské realizace patří instalace podél D48 v úseku Rybí - Rychaltice, Slánská ulice v Praze, obchvat Příboru či úsek silnice I/11 mezi Ostravou a Opavou známý jako prodloužená Rudná. Právě u posledně jmenované stavby, uvedené do provozu na sklonku roku 2019, se použití protihlukových stěn z recyklované pryže ukázalo jako klíčové. I díky výběru nového panelu noba plus 100 se totiž podařilo odblokovat vlekoucí se spor mezi investorem a odpůrci stavby.

Panel noba plus 100 patří co do akustických parametrů k tomu nejlepšímu na trhu. Splňuje nejvyšší parametry dané Českou státní normou pro silniční i železniční stavby. ,,Pro poslední úsek Rudné jsme použili 3 300 čtverečních panelů noba plus 100. Vzhledem k tomu, že jde o částečně oboustranné řešení, spotřebovali jsme jen na tuto zakázku 147 tun granulátu z pneumatik. To pro lepší představu odpovídá 33 000 osobních pneumatik," popisuje Tomáš Vydra z construction cité+. Jde o dceřinou firmu mmcité+, které protihlukové stěny vyrábí a instaluje. Další unikátem v Rudné bylo použití zalomených sloupů, což ještě dále zvýšilo ochranu okolí před hlukem.

Zeď, která nerozděluje

Panely noba jsou sendvičové konstrukce. Jádro tvoří pěna opláštěná pozinkovaným plechem. Na něj je pak aplikován absorbér z pryžového recyklátu. V mmcité+ věnovali zpracování povrchu velkou pozornost. Lisuje se několik vzorů, přičemž největší zastoupení při realizacích mají typy noba digi či noba digi mini. Jde o reliéfní rastr odkazující na princip digitálních zobrazovačů. S plasticitou povrchu pracují i další typy - noba mlok, noba rizo či noba kolo. To samo o sobě zajišťuje vizuální atraktivitu. Kromě toho se tím vytváří prostor pro libovolné barevné kombinace, motivy či obrazce.

,,Bez nějaké větší nadsázky říkáme, že naše stěny nerozdělují, ale spojují. K našemu panelu noba si lidé mohou vytvořit vztah. Dá se něj nanést libovolné sdělení. Může to být název vesnice nebo motiv charakterizující danou lokalitu. A hlavně si o grafické podobě mohou rozhodnout lidé, kteří v její blízkosti bydlí," přidává další rozměr produktu místopředseda představenstva mmcité+ Petr Vavrouška. A nejde jen předpoklad. Dotváření stěn veřejností je realitou. Například vzhled dekoru v Trenčíně či Bílovicích navrhly děti. O tom, že se to povedlo, svědčí i ocenění projektu Českou cenou za public relations. Z jedné kategorie si odnesl prvenství, v další pak získal druhé místo.

Už vím, kam s ním!
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí