9 z 10 Čechů se snaží minimalizovat odpad. Ví ale kam s ním?
Nakládání s odpady je dnes celosvětovým problémem, což si uvědomují i Češi. Devět z deseti dotázaných se proto snaží o jeho minimalizaci, jak ukázal průzkum agentury Nielsen Admosphere. Ta se ptala na otázky týkající se životního prostředí a odpadů přes 500 respondentů starších 15 let.
Většina lidí sama sebe považuje za zodpovědné v přístupu k životnímu prostředí. Označilo se tak 83 % dotázaných a nejvíce si v tomto ohledu věří lidé nad 45 let. A co pro životní prostředí doopravdy dělají? Pro 90 % z nich je cestou právě minimalizace odpadu.
Snaha vytvářet co nejméně odpadu stoupá podle průzkumu s věkem. Snaží se o to 96 % dotázaných nad 45 let a o pět procent méně ve skupině od 35 do 44 let. Ani mezi nejmladšími nejsou čísla nijak tragická, na minimalizaci odpadu myslí 84 % Čechů ve věku od 15 do 34. Dokud se ale nebude o minimalizaci odpadu snažit 100 % populace, bude vždy co zlepšovat.
Mistři v třídění
Nejrozšířenějším způsobem, jak Češi redukují odpad, je jeho třídění. Až 93 % dotázaných se odpad snaží třídit vždy nebo ve většině případů. Pouze jedno procento přiznalo, že odpad netřídí nikdy. To jsou dobré zprávy!
Třídění odpadu přitom může být pořádný oříšek. Systém třídění v České republice je vcelku komplikovaný (navíc s rozdíly v jednotlivých regionech) a nejednoho by mohl odradit. Kromě třídění do klasických kontejnerů na papír, plast a sklo, je totiž třeba vyhazovat na správná místa i další věci. Víte například kam patří baterky, žárovky, pneumatiky nebo léky?
Nevíte? Nevadí. Právě kvůli těmto nejasnostem byla spuštěna aplikace Kam s ním?. Díky ní zjistíte, kam s jakýmkoliv druhem odpadu. Aplikace obsahuje přes padesát tisíc míst po celé České republice, kde se můžete odpadů zbavit, ať už se jedná o kontejnery, sběrné dvory či místa zpětného odběru. Na mapě vás navíc zavede k tomu nejbližšímu. Jednoduché, že? Tak už žádné výmluvy při třídění odpadu.
Méně odpadu, méně námahy
Co se týče odpadu, nejlepší je, když vůbec nevznikne. Uvědomuje si to i 86 % dotázaných, kteří nosí na nákupy vlastní tašky, a předcházejí tak zbytečnému odpadu z igelitek. Dalších 83 % lidí se snaží nevyhazovat zbytečně potraviny a 82 % myslí při nákupu na udržitelnost produktu, aby jim vydržel co nejdéle.
Co nám podle průzkumu jde zatím méně, je omezení papírového odpadu, jelikož stále rádi hodně tiskneme. Velké oblibě se netěší ani dobíjecí baterie, které vždy používá jen 14 % dotázaných.
Autorka: Kristýna Pavlíčková
Zdroj: Nielsen Admosphere, www.KAMsNIM.cz