zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Co vzkazuje coronavirus vzdělávání, nejen ekologickému

02.11.2020
Ekologické vzdělání a výchova
Co vzkazuje coronavirus vzdělávání, nejen ekologickému

Od jara se ke klimatické krizi přidala krize koronavirová. Zdánlivě nesouvisí, přesto mají spoustu paralel. Obě přímo ovlivňují ekologické vzdělávání, startují a urychlují důležité změny, kladou nové výzvy. Co konkrétně? 4. Národní konference k environmentální výchově ,,Ekovýchova pro pětihory" proběhla již 15. října, zcela nově online a díky tomu je možné ji stále celou zhlédnout ze záznamu.

Přes veškerá vládní opatření se podařilo 15. října uskutečnit 4. Národní konferenci EVVO s podtitulem ,,Ekovýchova pro pětihory". Organizačně ji zaštítili Lipka, Ministerstvo životního prostředí, Pavučina a Veronica a celá proběhla online. ,,Z plánovaného ohlédnutí za jarním koronavirovým obdobím se stalo ryze aktuální téma a díky velmi pestré mozaice vystupujících se podařilo propojit oblasti vzdělávání, ekologie a také ekonomie. Chyběla sice atmosféra osobního setkávání, kdo ale nemohl sledovat dění v den D, může si celou konferenci, anebo jen její části, pustit ze záznamu," uvádí ředitelka Lipky a hlavní koordinátorka Hana Korvasová. ,,Záznam bude používán také v on-line výuce pro studenty pedagogických a přírodovědných oborů Masarykovy univerzity a Univerzity Palackého," dodává.

Kde jsme udělali ve vzdělávání chybu? Proč udržitelnost není běžnou součástí našeho života? Jak je důležité věnovat pozornost změně klimatu a tomu, abychom společnost i životní prostředí nepřenechali našim dětem v rozkladu? Je možné stále udržitelně růst? Nad otázkami životního prostředí, změny klimatu a také nad jejich ekonomickými souvislostmi se zamýšlí hned v úvodu Danuše Nerudová, rektorka MENDELU, Eva Fraňková z Katedry environmentálních studií FSS MU, a také pozoruhodní zástupci mladých angažovaných lidí novinář Josef Patočka a mluvčí a spoluzakladatel českých Fridays for future Petr Doubravský.

Koronavirová krize přinesla na jaře chaos, stres a nejistotu. ,,Školství volá po reformách již dlouhou dobu, koronavirus donutil učitele i žáky zareagovat a přeorganizovat výuku takřka ze dne na den a bez kvalitní podpory," shrnuje Silvie Pýchová, ředitelka Stálé konference asociací ve vzdělávání, v úvodu debaty o přínosech krizí pro (eko)vzdělávání. Průzkum České školní inspekce ukázal, že jen asi 15 % škol umí bez problému využívat digitální technologie a platformy k výuce. Vysoká míra připoutání k počítačům navíc přinesla otázky výchovy ke zdraví a managementu vlastního času u obrazovky. Současně korona zviditelnila i jedno velké téma, které environmentální výchova zdůrazňuje už dlouho, a to je výuka venku. Ta se nově dostala i do doporučení Ministerstva školství.

,,Koronakrize má podobné rysy s postupující krizí klimatickou, nabízí se zkušenosti využít," uvádí Jan Činčera, pedagog z Katedry environmentálních studií FSS MU. Mezi hlavní řadí, že lidé jsou ochotni akceptovat opatření a omezovat se, pokud jim to dává smysl - pokud důvodům rozumí a ztotožňují se s nimi. Pro klima z toho vyplývá, že je zapotřebí všechny účinně oslovit a ,,dostat na palubu". Další společný rys je, podle něj, víra v odborníky. Vyjadřovat se dnes může každý (o koroně i o klimatu) a je velmi přínosné vést žáky ke kritickému posuzování informací. Korona také názorně odhaluje problém časovosti. Relativně dlouho se může zdát, že se nic neděje, a ve chvíli, kdy se začne problém exponenciálně zhoršovat, je velmi těžké a složité ho řešit. ,,Covid ukazuje, co se stane, když nebudeme řešit budoucnost. Letní zahálení způsobilo problém. U covidu dnes vidíme nemocné před 14 dny. A u klimatu je to t minus 14 let," zmiňuje Danuše Nerudová.

Na konferenci se objevila řada dalších zajímavých paralel, znepokojujících čísel, ale také inspirativních nápadů a zkušeností využitelných při nejrůznějších (nejen vzdělávacích) aktivitách. Přijměte pozvání ke sledování aktuálních témat ze záznamu. ,,Letošní konference byla výjimečná v mnoha ohledech a také neuvěřitelně komplexní. Reagovali jsme na aktuální a důležitá společenská témata, se kterými se ekovýchova musí vypořádat, ukázali jsme v čem jdeme v EVVO příkladem celému vzdělávacímu procesu. Otázky k přemýšlení, nové výzvy a návody k akci - pojďme společně takovou ekovýchovu podržet i nadále: v krajích, v obcích, národních programech," shrnuje Miroslav Novák z Ministerstva životního prostředí.

V rámci konference proběhl také průzkum (po)koronavirové situace ve střediscích ekologické výchovy s těmito výstupy:

- Ekonomický dopad koronakrize na ekocentra/ekoporadny

- Vliv na ekonomickou stabilitu ekocenter/ekoporaden

- Odpovědi na otevřené otázky Co jste díky koroně zavedli nového v environmentální výuce nebo poradenství (na úrovni organizace nebo osobně) a chcete to zachovat? Co jste naopak zrušili a už zavádět nebudete?

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí