Zájem o plynovou mobilitu v ČR v roce 2020 překonal očekávání
Snaha o ozeleňování dopravy vzbudila v loňském roce zájem prvních řidičů o zemní plyn s příměsí biosložky, tzv. BioCNG. V oblasti nákladní dopravy oslovila firmy úspornější alternativa k naftě v podobě zkapalněného zemního plynu (LNG). Zatímco spotřeba již zavedeného stlačeného zemního plynu (CNG) vyrovnala loňský rekordní výsledek, v případě LNG vzrostla o 57 % na 1,366 mil. m3. Hned v několika parametrech, včetně celkové spotřeby zemního plynu v dopravě, překonaly statistiky i predikce Národního akčního plánu čisté mobility (NAP ČM).
,,Vysokou spotřebu zemního plynu v dopravě pomohly loni zajistit zejména městské autobusy. Pro města se CNG stává první volbou při zavádění ekologické dopravy. Pozorujeme také růst zájmu o LNG u kamionové dopravy a o BioCNG u řidičů osobních automobilů," řekla Lenka Kovačovská, výkonná ředitelka Českého plynárenského svazu (ČPS), a dodala: ,,Počet nákladních vozů na LNG se meziročně zvýšil z pěti na třicet šest. Jasně rostoucí trend dokládají i plány firem na obnovu vozových parků v letošním roce. Ty již dnes potvrzují nákup dalších dvaceti tahačů na zkapalněný zemní plyn. Do dvou let se má rovněž zásadně rozšířit i plnicí infrastruktura LNG, a to z aktuálních dvou až na dvacet veřejných stanic."
Celková spotřeba zemního plynu v dopravě dosáhla v ČR za rok 2020 v absolutních číslech 92,954 milionu m?. Tím překonala i nejoptimističtější scénář NAP ČM o více než 10 %. Realita předčila očekávání i v případě celkového počtu vozidel poháněných zemním plynem. Po českých silnicích jich v minulém roce jezdilo 27 750, což převyšuje odhady NAP ČM o více než dva tisíce.
,,O téměř třicet procent překonal predikce NAP ČM i aktuální počet autobusů na CNG. Celkem 1714 vozidel městské a příměstské hromadné dopravy dnes představuje již téměř deset procent celého vozového parku v ČR. Vysoký zájem v tomto segmentu potvrzuje i správně nastavenou dotační politiku, díky které se účinně daří snižovat emise z dopravy ve městech," uvedla L. Kovačovská.
V roce 2020 bylo uvedeno do provozu rovněž 14 nových plnicích stanic CNG. S celkovým počtem 219 stanic disponuje Česká republika třetí nejpočetnější sítí v Evropě. Od minulého roku mohou navíc čeští řidiči na stanicích plnit své vozy i BioCNG.
,,Ačkoli se biometan začal do plynárenské sítě vtláčet teprve v průběhu minulého roku, pro využití v dopravě jej již dnes odebírají velcí hráči na trhu s plynem, jako je innogy Energo nebo E.ON Energie. Ta vykázala za minulý rok 20% podíl BioCNG ve své spotřebě plynu pro dopravu," uzavřela L. Kovačovská.
Vývoj využití zemního plynu v dopravě v ČR:
|
veřejné PS CNG / LNG |
? auta |
osobní vozy |
busy |
LNG vozy |
Výtoč CNG / LNG / Bio mil. m? |
Prodej ? mil. m? |
nárůst výtoče % |
2011 |
34 |
3 250 |
2 807 |
336 |
|
12,089 |
|
20,2 |
2012 |
45 |
4 300 |
3 818 |
362 |
|
15,242 |
|
26,0 |
2013 |
50 |
6 300 |
5 747 |
404 |
|
21,952 |
|
44,0 |
2014 |
75 |
8 055 |
7 205 |
518 |
|
29,912 |
|
36,3 |
2015 |
108 |
12 000 |
10 750 |
820 |
|
43,589 |
|
45,7 |
2016 |
143 |
15 500 |
13 970 |
1 020 |
|
59,346 |
|
36,1 |
2017 |
164 |
18 900 |
17 160 |
1 120 |
|
67,603 |
|
13,9 |
2018 |
185 |
22 600 |
20 660 |
1 234 |
|
75,832 |
|
12,2 |
2019 |
207 / 1 |
25 310 |
23 036 |
1 453 |
5 |
90,433 / 0,871 |
91,305 |
20,4 |
2020 |
219 / 2 |
27 748 |
25 043 |
1 714 |
36 |
90,434 / 1,366 / 1,152 |
92,952 |
1,8 |