Úterý, 19. března 2024

Ekologická daň za vozidlo v roce 2021

Ekologická daň za vozidlo v roce 2021

Ekologická daň je jednorázová platba za vozidlo, které nesplňuje stanovené emisní limity. Správné označení pro běžně nazývanou ekologickou daň je emisní poplatek, což lépe vystihuje její povahu. Tento pojem se však na rozdíl od nepřesného, ale často používaného označení, příliš neuchytil.

Kdo (ne)platí emisní poplatek za vozidlo?

Emisní poplatek musí platit vlastník vozidla, ať již jde o fyzickou nebo právnickou osobu. U společností vzniká povinnost bez ohledu na to, zda jste si ji založili vlastními silami nebo využili některého z poskytovatelů nabízející prodej firem. Emisní poplatek je povinen zaplatit také nový vlastník nebo provozovatel vozidla. Naopak platit nemusí držitelé průkazu ZTP nebo ZTP-P a jejich zákonní zástupci, opatrovníci nebo osoby, kterým byli svěřeni do péče, dále dědicové, osoby, které získaly vozidlo od osoby blízké nebo při zániku společného jmění manželů.

Na jaká vozidla se poplatek (ne)vztahuje?

Vznik poplatkové povinnosti závisí na zařazení vozidla do skupiny emisních norem. Zařazení vozidla do konkrétní skupiny poznáte z technického průkazu v kolonce ,,Emise" případně ,,Směrnice EHS/ES" nebo ,,EHK"

Rozlišujeme celkem 6 emisních norem:

  • - EURO 0 - V této skupině jsou velmi staré vozy, které nemají katalyzátor ani filtr pevných částic. V technickém průkazu těchto vozidel jsou uvedeny hodnoty vyšší než 91/441/EEC a 93/59/EEC.
  • - EURO 1 - Jedná se o vozidla, která mají v technickém průkazu hodnoty 91/441/EEC a 93/59/EEC.
  • - EURO 2 - U těchto vozidel jsou do technickém průkazu zapsány hodnoty R 83-03 B,C; R 83-04 B,C; ES 94/12; ES 96/44; ES 96/69 a 98/77.
  • - EURO 3, 4 a 5 - Do této skupiny se řadí většina vozidel vyrobených po roce 2000. Za vozidla spadající do některé z těchto skupin není třeba platit emisní poplatek.

Jaká je výše emisního poplatku?

Výše emisního poplatku se liší pro jednotlivé emisní skupiny:

  • - Vlastníci vozidel spadající do skupiny EURO 0 jsou povinni zaplatit poplatek nejvyšší, a to částku 10 000 Kč.
  • - U vozidel spadajících do skupiny EURO 1 je třeba zaplatit poplatek ve výši 5 000 Kč.
  • - Nejnižší poplatek ve výši 3 000 Kč je třeba zaplatit u vozidel splňující meze emisní normy EURO 2.
  • - U vozidel spadajících do skupiny EURO 3, 4 nebo 5 a u historických vozidel se emisní poplatek neplatí.

Kdy je třeba zaplatit emisní poplatek?

Povinnost zaplatit emisní poplatek vzniká při podání žádosti o první zápis do registru silničních vozidel. Pokud je vozidlo již evidováno v registru, ale emisní poplatek dosud nebyl uhrazen, je třeba jej zaplatit při ohlášení změny vlastníka nebo provozovatele. V případě nezaplacení poplatku nedojde k provedení zápisu do registru.

Zdroj: sponzorovaný článek

V následujícím článku se dozvíte, jaká je správná ekologická likvidace vozidla.
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů