zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Státy v USA motivují veřejné přepravce k přechodu na autobusy poháněné vodíkem

27.04.2021
Doprava
Ekologická auta
Státy v USA motivují veřejné přepravce k přechodu na autobusy poháněné vodíkem

Výrobce nízkoemisních autobusů New Flyer a dodavatel vodíkové infrastruktury Air Products představili veřejným přepravcům výhody elektrických autobusů poháněných vodíkovými palivovými články (FCEV). Na týdenní roadshow po státě Washingtonu si zástupci dopravců mohli vyzkoušet natankování autobusu vodíkem z mobilní čerpací stanice a poté ho řídili na pravidelné trase, kterou normálně jezdí. Získali tak osobní zkušenosti, jak se vozidlo poháněné vodíkem chová v běžném provozu.

Na demonstrační jízdy byl použit autobus Xcelsior CHARGE H2(TM) s dojezdem přes 600 kilometrů. Řidiči si při testu vyzkoušeli, že natankování zabere jen několik minut a přesvědčili se, že díky elektrickému trakčnímu motoru nové generace je autobus vysoce efektivní a zároveň nejtišší na trhu. A ve srovnání s dieselovým autobusem ročně ušetří až 135 tun emisí skleníkových plynů.

Většina autobusových dopravců v USA plánuje do roku 2035 zcela přejít na vodík a Washington je jeden z mnoha států, které podnikají konkrétní kroky k povzbuzení provozovatelů veřejné dopravy, aby přešli od vozidel se spalovacími motory k těm bezemisním. Současná nabídka FCEV autobusů již plně vyhovuje všem provozním podmínkám a požadavkům pro městský provoz i pro dlouhé trasy. A postupně se rozšiřuje také síť čerpacích stanic. "Abychom zajistili ekologičtější a udržitelnou budoucnost vynaložili jsme značné investice do vodíkové infrastruktury. Prostřednictvím našich technologií se ročně uskuteční více než 1,5 milionu tankování ve dvaceti zemích světa," popsal výsledky úsilí společnosti Air Products její viceprezident Eric Guter, který je zodpovědný za řešení pro vodíkovou mobilitu.

V Česku od srpna začne platit směrnice EU o podpoře čistých a energeticky účinných silničních vozidel, podle které musí mít nově nakoupené autobusy nízké nebo nulové emise. Do prosince 2025 jich bude 41 procent a do konce roku 2030 až 60 procent. Podle Národního akčního plánu čisté mobility by minimálně polovina těchto bezemisních autobusů měla být na vodík. V roce 2025 by v Česku mělo jezdit 95 a v roce 2030 až 870 vodíkových autobusů. Na splnění těchto cílů má být do roku 2030 vynaloženo zhruba 2,4 miliardy korun.

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo


Neboj se zeptat Kam s ním?
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí