zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Secondhandová revoluce na obzoru. Požene ji materiálová krize i změny návyků, které v nás zanechal covid

19.07.2021
Obecné
Ekologické vzdělání a výchova
Recyklace
Secondhandová revoluce na obzoru. Požene ji materiálová krize i změny návyků, které v nás zanechal covid

Nakupování zboží z druhé ruky není žádná novinka. Děláme to my, dělají to na Západě i na Východě, každý svým vlastním způsobem. A přesto se v posledních měsících o second handech překvapivě mluví jako o "nové velké věci", která začíná měnit trh. Důvod je, jak se zdá, prostý. Covid globálně nastartoval anebo urychlil trendy, které mění celé secondhandové prostředí. A z undergroundového nakupování začíná dělat mainstream - v maloobchodu i mimo něj.

Je zajímavé procházet si dílčí výzkumy nebo trendové články, které v tomto kontextu v posledních měsících vyšly. Výzkumy realizované v Evropě a Americe se většinou shodnou - respondenti začali kupovat víc věcí z druhé ruky. Více věcí zároveň prodávají. A co je podstatné, rekordní množství lidí to zkouší vůbec poprvé. Platí to i pro trhy, kde je nové zboží považované za prestižní a kde má prvovýroba extrémně silné postavení, jako je třeba Čína. To už něco znamená.

Otázka je, proč tato změna přichází právě teď. A tady už se výklady liší. Na prvním místě se v odpovědích objevuje cenová racionalita - tedy potřeba v nelehké ekonomické situaci, která přišla s covidem, ušetřit při nákupu nebo naopak vydělat při prodeji. Hned na druhém místě však překvapí podobně silný argument - širší výběr nebo možnost koupit starší, ale kvalitnější produkty. Tedy reakce na přesycení trhu nekvalitními výrobky a zároveň malou pestrostí. A třetím důvodem je jednoduše vyšší dostupnost second handů v online prostoru. Pandemie a digitální prostředí, u kterého nerozhoduje prostředí prodejny nebo potřeba si zboží "osahat", daly novému i staršímu stejné šance. A ukázalo se, že v takovém případě second hand dokáže dobře konkurovat.

Staré knihy obstály i v nákupním šílenství po otevření obchodů

Zjistili jsme to i my. Letošní jaro pro nás bylo důkazem, že dokážeme konkurovat například běžným knihkupectvím. Duben a květen totiž patří každoročně novým titulům, uváděným na trh tak, aby si je čtenáři stihli koupit na jarní a letní sezonu. Ostatně to, že se v létě čte nejvíc z celého roku, asi nikoho nepřekvapí. Nové bestsellery provází marketingové kampaně s rozpočty, kterým zatím nedokážeme konkurovat. Takže nám přišlo logické, že jakmile se opět otevřou obchodní centra, na Knihobotu to pocítíme.

TIP: V mapě projektu www.KAMsNIM.cz najdete bezmála 600 míst ve vašem okolí, kde lze vrátit knihám druhý život. A nejen to. Také stovky dobročinných a charitních obchůdků a secondhandů, kam lze odnést použitelné hračky, oblečení, nábytek, sportovní vybavení či trvanlivé potraviny...

Nestalo se. Naopak - máme nejsilnější sezonu v historii. A to i s odhlédnutím od růstu, který jsme si naplánovali. Loňské obraty se nám podařilo překonat už 11. června, počet odeslaných knih pak o pár dní později. A vyrostl nám zásadně také další důležitý parametr - průměrný věk knížky. Dnes jsme na tom tak, že každá osmá knížka, která se v Knihobotu objeví, je maximálně tři roky stará. A prodeje těch, které vyšly letos, bychom mohli pohodlně počítat po stovkách.

O čem to vypovídá? Především o tom, že jsme s našimi zákazníky našli cestu, jak pohodlně vracet knihy do oběhu. A když jdou vracet knihy, můžou se stejně vracet i další věci. A trh tak konečně roztočit i v Česku, kde mají nákupy z druhé ruky dlouholetou tradici. Naštěstí nejsme rozhodně sami, kdo to tak vidí. Za všechny si dovoluji ocitovat Milana Šmída ze Zásilkovny: ,,Pokud je dnes hlavní bariérou cirkulace zboží v maloobchodu to, že ho není možné jednoduše vrátit do oběhu, pak máme ambici být jedněmi z těch, kdo tento problém vyřeší." Čím víc takových hráčů bude, tím lépe pro trh, zákazníka i přírodu.

Kabelka od Vuittona i staré trámy z chalupy

A právě lákavá představa o celkovém potenciálu second hand trhu na něj v posledních měsících přivedl nové velké hráče - IKEA, H&M, Levi's, se secondhandovými platformami se spojují nečekané značky jako třeba Walmart. Výdělky, které second hand slibuje, totiž mohou velice brzy vytvořit podstatnou část příjmů ze stávajících, ale i nových trhů.

Téměř vše, co se vyrobí, můžete v ideálním případě znovu prodat - ať už jako výrobek nebo odpad. Možná opakované prodávání ve výsledku vydělá tolik, ne-li víc než kolik prvovýroba. Budoucí velikost trhu s použitým zbožím však nezná nikdo. Pomyslné hledání "nejzazší hranice" - tedy alespoň v případě knih - v Knihobotu osobně považuji za jeden z nejdůležitějších cílů.

Velikost trhu totiž zformují především vnější faktory, které v minulých letech viděl málokdo. Krásně to ukazuje příklad z již zmiňované Číny, kde statusové luxusní zboží narazilo na strop kupní síly a nákup nových výrobků se začal přelévat právě do second handu. Skutečnost, že se v cirkulaci začaly točit peníze, pak vedla k tomu, že do infrastruktury pro prodej použitého zboží zainvestovali velcí online hráči v čele s Alibabou a dali vzniknout tržišti, které dnes využívá přes 75 milionů lidí. A svůj čínský protějšek má dokonce i Knihobot.

A jsou tu ještě zásadnější trendy. Materiálová a logistická krize související s covidem jasně ukázala, že udržet nízké ceny bude u celé řady výrobků nemožné. Pokud se navíc kvůli narušení globálního obchodu začnou továrny z Asie přesouvat zpátky do Evropy, můžeme očekávat výrazný nárůst výrobních cen u věcí, které jsme dnes zvyklí kupovat za levno a příliš o ně nepečovat. Cenové nůžky mezi novým a starším, ale funkčním se tak ještě více rozevřou - logicky bude levnější koupit již vyrobené, než zaplatit za výrobu z materiálů, kterých je málo.

A když čtu o tom, jak dnes české firmy kupují staré stodoly, aby získaly levně kvalitní trámy pro novostavby, protože dřevo prostě není, vlastně si říkám, že to všechno může být jedno velké vítězství a návrat ke zdravým kořenům. Protože změnit návyk, že staré je "na vyhození a k nepotřebě" a znovu se naučit, že co jednou posloužilo, poslouží i podruhé, to je něco, co může začít zásadně transformovat konzumní společnost, která tu poslední dvě dekády vznikala.

A my tuto změnu pomůžeme lidem naplňovat, alespoň co se knížek týče.

Autor: Dominik Gazdoš z největšího českého knižního second handu Knihobot.cz, redakčně upraveno

Už vím, kam s ním!
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo


Neboj se zeptat Kam s ním?
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí