zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Škoda Auto přestane kvůli emisním limitům vyrábět model Fabia Combi

26.08.2021
Doprava
Šlendryján
Škoda Auto přestane kvůli emisním limitům vyrábět model Fabia Combi

Automobilka Skoda Auto prestane vyrabet model Fabia ve variante kombi. Duvodem jsou prisne emisni limity, kvuli kterym musi vyrabet vice elektromobilu. Firma to dnes oznamila v dopise zamestnancum, ktery ma CTK k dispozici. Kdy se prestane Fabia Combi vyrabet, neni zřejmé. Další podrobnosti ČTK zjišťuje.

"Extremne prisna emisni norma EU7 nyni jeste dale dramaticky zrychluje transformacni proces smerem k elektromobilite. Potrebujeme proto nejen vice elektromobilu, ale musime se take rychleji, nez se planovalo, rozloucit s nekterymi produkty se spalovacim motorem," uvedla Skoda Auto.

Škoda loni celosvětově dodala zákazníkům 39.589 fabií v provedení kombi, což představuje meziroční pokles o 31 procent. Prodloužená verze se na celkovém prodeji modelu podílela 37,5 procenta. Model Fabia loni zaznamenal celkově pokles odbytu o 39 procent. Důvodem mohlo být podle expertů očekávání nové generace, kterou Škoda uvedla letos, i růst prodejů dalších menším modelů Scala a Kamiq. Prodej Scaly loni rostl o 62 procent a v případě Kamiqu se zdvojnásobil.

Evropská komise v červenci představila takzvanou Zelenou dohodu pro Evropu, plán na ochranu klimatu, který má unijní státy nasměrovat ke splnění přísnějších emisních cílů v roce 2030. Obsahuje mimo jiné i cíle pro zavedení elektromobility.

Dodrzeni nove emisni normy je podle automobilky spjato s velmi vysokymi naklady. "Spolecne jsme se proto rozhodli, ze budeme dusledne investovat do budoucnosti a ze se vcas rozloucime s modely se spalovacim motorem, jako je Skoda Fabia Combi," stoji v dopise zamestnancum.

Člen představenstva Škoda Auto Martin Jahn řekl dnes v rozhovoru pro Lidové noviny, že v automobilce má od roku 2030 připadat 50 až 70 procent prodejů na auta s elektrickým pohonem. Připustil ale, že na některých trzích škodovky bude nástup elektromobility pomalejší. Předpokládá, že cena elektromobilů se bude postupně snižovat, naopak jejich uživatelská přívětivost vzroste.

Poprve v historii ponese Skoda Auto v koncernu Volkswagen v budoucnu odpovednost za vyvoj cele jedne platformy, ktera se uplatni na celem svete - jedna se o platformu MQB-A0 Global. Pokracovat bude take v produkci elektromobilu. Zacatkem pristiho roku chce predstavit elektromobil Enyaq iV Coupe. Planuje uvedeni take tri dalsich elektromobilu.

Emisním limitům se musí přizpůsobovat také jihokorejská automobilka Hyundai ve svém závodě v Nošovicích na Frýdecko-Místecku. "V Nošovicích jsme v loňském roce inovovali celou modelovou řadu včetně zahájení výroby čistě elektrického modelu Kona i nové generace SUV Tucson s hybridním i plug-in hybridním pohonem a všechny naše modely splňují nejpřísnější emisní limity," řekl ČTK mluvčí Hyundai v Nošovicích Petr Michník.

Hyundai má podle něj v oblasti bezemisní mobility nejširší nabídku pohonných jednotek, elektrických či vodíkových. "Počínaje letos představeným revolučním elektromobilem Ioniq 5 plánuje značka Hyundai uvést na trh do roku 2025 nejméně 12 nových čistě elektrických modelů," dodal.

Skoda Auto loni dodala celosvetove pres jeden milion aut. Provozuje tri vyrobni zavody v Ceske republice, vyrabi v Cine, Rusku, na Slovensku a v Indii, vetsinou prostrednictvim koncernovych partnerstvi, dale na Ukrajine a v Kazachstanu ve spolupraci s lokalnimi partnery. Je aktivni na vice nez 100 trzich.

Zdroj: ČTK

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo


Neboj se zeptat Kam s ním?
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí