MALÍ OBCHODNÍCI VRATNÉ LAHVE NEZATRACUJÍ
Další statisíce plastových lahví skončí v popelnicích
B r n o - Kontejnery a popelnice co nevidět měsíc co měsíc zavalí statisíce
umělohmotných PET lahví navíc. Firma Pepsi-Cola/Toma General Bottlers ruší
vratné plastové lahve, v nichž dosud nabízela sedm druhů nápojů, a
nahrazuje je nevratnými. "Cílem této akce je zkvalitnění služeb pro
obchodní partnery i pro spotřebitele. Ti dávají jednoznačně přednost
nápojům v nevratných lahvích," uvedl Pavel Svoboda z firmy, která se
společnosti Pepsi stará o vztahy s veřejností. Náhrada vratných lahví
nevratným i obaly podle něho usnadní skladování a manipulaci, zjednoduší
dodávku zboží a přispěje ke kvalitnější nabídce nápojů v obchodech. Nynější
vratné lahve bude Pepsi vykupovat až do konce května. Marketingový manažer
společnosti Pepsi Jakub Kadlec řekl, že vratné plastové lahve dosud jenom
zbytečně ležely v obchodech, protože je nikdo nekupoval. "Množství odpadu
se tak vlastně nezvýší," tvrdí manažer. "To, že přestáváme vratné plastové
lahve nabízet, je bohužel špatné i pro nás, protože byly ekonomicky
výhodnější," dodal Kadlec. Pepsi podle něho přestává vyrábět vratné
plastové lahve, ale nadále nabízí nápoje ve skle. Další velký výrobce
nápojů, Coca-Cola Beverages, bude limonády ve vratných plastových obalech
prodávat dál. "Zaznamenali jsme jistý pokles spotřebitelských preferencí
vratných plastových obalů, ale o zastavení výroby vratných lahví
neuvažujeme," řekl ředitel firmy pro vnější vztahy Milan Luzum. Poměr
nápojů ve vratných a nevratných obalech je u této firmy jedna ku třem.
MALÍ OBCHODNÍCI VRATNÉ LAHVE NEZATRACUJÍ
Zatímco ředitelka brněnského hypermarketu Tesco Dagmar Bučková už dříve
přiznala, že obchodování s nevratnými plastovými lahvemi je jednodušší a že
pití v takových obalech kupuje raději i sama, majitelce brněnského obchodu
s nápoji Zuzaně Čechové záplava plastových lahví vadí. "Všude se válí
pohozené plastové flašky. Pak se to spaluje a všechno je ve vzduchu. Všude
v okolních zemích od plastů ustupují. Velkoprodejny pochopitelně vratné
lahve nechtějí, protože jim zabírají místo a musí s nimi manipulovat,"
řekla Čechová. Na problémy s desítkami tisíc vratných lahví si před časem
postěžoval brněnský výrobce limonád Merito. Firma v nich měla vázané
peníze, a navíc musela platit uskladnění. "Sedmdesát pět procent nápojů
vyrábíme ve vratných lahvích. Vývoj ale směřuje k nevratným lahvím. Ty
obchodníky finančně nezatěžují," uvedl koncem loňského roku Martin Nový,
mluvčí firmy Drinks Union, která Merito vlastní. Na tlak obchodních řetězců
ve prospěch plastových lahví začaly upozorňovat i pivovary. Viceprezident
Svazu malých nezávislých pivovarů a spolumajitel Rodinného pivovaru Bernard
v Humpolci Stanislav Bernard podle ČTK na brněnském veletrhu Pivex tento
týden uvedl, že řetězce už od loňského listopadu usilují o výměnu
skleněných vratných pivních lahví za nevratné plastové. Bernard upozornil,
že jedna skleněná lahev je využita za celou dobu své životnosti k
distribuci patnácti litrů piva a do ceny jednoho piva se promítá dvaceti
haléři. Plastová cena by přišla zhruba na čtyři až pět korun.
PLASTY JSOU PRAKTICKÉ, ALE NEEKOLOGICKÉ
Mnoho zákazníků uznává, že plastové nevratné lahve nejsou ekologické, ale
zato jsou praktické. Na druhé straně lidé upozorňují také na to, že v
obchodech není možnost výběru mezi vratnými a nevratnými obaly. "Nejsem
nadšený tím, že plastové lahve nahrazují sklo. Nefunguje tu recyklace a
není kam umělou hmotu vyhazovat. V Kanadě, kde částečně žiji, jsou
speciální obchody, kde plasty vykupují," řekl například Radek Šmíd z obce
Ořechov nedaleko Brna. Ekologičtí aktivisté jsou omezováním nabídky nápojů
ve vratných obalech znepokojeni. "Je velký rozdíl, když jsou vratné lahve
ve všech obchodech, nebo jenom někde. Když chce člověk nakoupit nápoje ve
vratných lahvích, má nyní k dispozici menší sortiment, a navíc musí hledat
obchody, kde je prodávají. Ne každý to udělá. Zákazníci mají málo času a
jsou tímto způsobem nuceni kupovat nápoje v nevratných lahvích," řekla
Jiřina Koukolová z olomoucké skupiny ekologického Hnutí Duha. Upozornila,
že podobně jako Pepsi se snaží omezit prodej nápojů ve vratných lahvích i
jiní výrobci. "Dělají dokonce reklamní kampaně na podporu prodeje nápojů v
nevratných lahvích. Na velkých barevných plakátech jedné firmy je třeba
uvedeno, že nevratná lahev rovná se praktická. Pokles poptávky tak vlastně
vyvolávají sami výrobci," tvrdí Koukolová. Uznává, že pro výrobce jsou
nevratné obaly ekonomicky výhodnější a pohodlnější. "O vratné lahve se
výrobce musí starat, s nevratnými nemá žádnou práci. Zákazníci mu zaplatí i
za obal a potom zaplatí vlastně i likvidaci," řekla aktivistka.
LAHVE ZBYTEČNĚ PŘEPLŇUJÍ POPELNICE
Aristid Franc z odboru životního prostředí brněnského magistrátu upozornil,
že právě plastové lahve jsou nyní ve městě jedním z velkých problémů.
"Zabírají moc místa a popelnice jsou pak přeplněné. Kdyby jedna rodina
denně vypila nápoje pouze ze dvou nevratných plastových lahví, je to za
sedm dnů čtrnáct obalů. Pět takových rodin v malém domě pak za týden
teoreticky naplní celou stodesetilitrovou popelnici. To by ovšem musely být
lahve optimálně poskládané bez vzduchových mezer," tvrdí Franc. Lidem
alespoň doporučuje, aby lahve před vyhozením zmáčkli a zašroubovali víčko.
Obal potom zabere v popelnici mnohem méně místa. Dalšímu hromadění
nevratných obalů v popelnicích a na skládkách by měl podle ekologických
aktivistů zabránit až nově připravovaný zákon o obalech. Podle něho by se o
likvidaci obalů měl postarat přímo výrobce. Originálním způsobem se na
likvidaci nevratných obalů, i když v malé míře, podílejí také děti, které
se zúčastňují celostátní soutěže organizované několika domy dětí a mládeže
a dalšími partnery. Účastníci soutěže nazvané RAFAN
(RAdost-FAntazie-Nápady) vymýšlejí, jak třeba právě z plastových lahví
vyrobit užitečné předměty, školní pomůcky nebo hračky.
Author: JAROSLAV ČUŘÍK
Source: Mladá fronta Dnes
Sdílet článek na sociálních sítích