u nevratných lahví či nápojových krabic je obal zahrnut v ceně nápoje
Nevratné lahve příjdou každého na vícenež tisícovku ročně
BRNO (Hnutí DUHA) - Zmizení vratných lahví z obchodů přijde průměrného českého spotřebitele na 1 118 korun (pozn. 1). Ukázal to výzkum Hnutí DUHA srovnávající cenu, již zákazník zaplatí za vratné a nevratné obaly nejdůležitějších nápojů.
Zatímco u nevratných lahví či nápojových krabic je obal zahrnut v ceně nápoje, vratná lahev dosáhne v průměru 40 oběhů a zákazník proto při každém nákupu platí čtyřicetinu její ceny.
Výzkum Hnutí DUHA vychází ze srovnání ceny nevratných lahví nebo jiných obalů (krabic na mléko), nákladů na jeden oběh vratné lahve a průměrné spotřeby nejvýznamnějších druhů napojů na obyvatele. Vychází přitom ze současného podílu nevratných obalů na českém trhu.
Díky nevratným obalům průměrný zákazník ročně zaplatí:
mléko: 941 Kč
sycené limonády: 126 Kč (pozn. 2)
minerální a stolní vody: 78 Kč
Za vratné lahve by při stejné spotřebě zákazník zaplatil 78 korun.
Hnutí DUHA minulý týden zveřejnilo návrh legislativního řešení krize na trhu s vratnými lahvemi, který předpokládá jejich podporu kombinací minimálních záloh a zvyšovaných recyklačních kvót.
Ivo Kropáček
Poznámky:
(1) Kalkulace zahrnuje pouze nejvýznamnější nápoje - mléko, sycené limonády a stolní či minerální vody. Zahrnutí dalších, například sirupů, by celkovou částku ještě poněkud zvýšilo.
(2) Kalkulace spotřeby sycených limonád pracuje se 70 % podílem nevratných lahví na trhu v roce 1998. Nyní je již vyšší.
Sdílet článek na sociálních sítích