Údaje o výdajích územních rozpočtů jsou sledovány za obce, dobrovolné svazky obcí a okresní úřady.
Výdaje na ochranu životního prostředí z územních rozpočtů
Již tři roky umožňuje zavedení funkčního třídění rozpočtové skladby veřejných rozpočtů systémové zachycení výdajů na ochranu životního prostředí. Přínosem tohoto informačního systému je dosažení transparentnosti výdajů a kompatibility s mezinárodními statistickými standardy. Výdaje na ochranu životního prostředí jsou přímo orientovány na prevenci, snížení nebo eliminaci znečištění životního prostředí či jiných zátěží, spojených s procesem výroby a spotřeby. Zároveň je třeba si uvědomit, že zahrnují navíc výdaje na státní správu, mezinárodní spolupráci, ekologickou výchovu a osvětu ap.
Údaje o výdajích územních rozpočtů jsou sledovány za obce, dobrovolné svazky obcí a okresní úřady. Podíl okresních úřadů na celkových výdajích územních rozpočtů je přitom relativně zanedbatelný (přibližně 3 %).
Realizace státní politiky životního prostředí není vázána pouze na rozhodování na vládní úrovni, ale podstatná je i úloha regionů. Je tím vyjádřen princip subsidiarity, tj. realizace na úrovni odpovídající charakteru konkrétního problému ochrany životního prostředí. Do jaké míry se nám daří orientovat jednotlivá opatření ve smyslu priorit státní politiky životního prostředí (vertikální provázanost společných cílů je společným zájmem centrálních orgánů i jednotlivých obcí), lze na úrovni obcí a okresních úřadů sledovat prostřednictvím rozboru výdajů územních rozpočtů.
Tab. 1 Výdaje územních rozpočtů na ochranu životního prostředí v tis. Kč
Název oblasti ochrany životního prostředí
1997
1998
1999
Index 99/97
Ochrana vody
6 083 259
5 325 190
6 119 325
1,0059
Ochrana ovzduší
1 257 115
627 953
675 907
0,5377
Nakládání s odpady
2 082 943
2 757 868
3 552 696
1,7056
Ochrana půdy a podzemní vody
17 857
48 077
52 649
2,9484
Ochrana biodiverzity a krajiny
3 395 765
3 521 460
3 967 528
1,1684
Redukce působení fyzikálních faktorů
88 100
69 892
67 148
0,7622
Ostatní činnosti v ekologii
22 219
25 086
47 885
2,1551
Nepojmenované
1 366
5 739
4 990
3,6530
Výdaje na ochranu životního prostředí celkem
12 948 624
12 381 265
14 488 128
1,1189
Zdroj: Ministerstvo financí
Územní rozpočty jsou jako součást veřejných rozpočtů jedním z významných nástrojů politiky životního prostředí. Svědčí o tom například údaj o podílu výdajů z územních rozpočtů na financování celkových investic na ochranu životního prostředí v roce 1997, který dosáhl výše 19,3 %. Struktura výdajů těchto rozpočtů by měla odrážet priority v ochraně životního prostředí na regionální úrovni.
Celkové výdaje na ochranu životního prostředí z územních rozpočtů (Tab. 1) dosáhly v roce 1999 výše 8,2 % z celkových výdajů územních rozpočtů, zatímco v roce 1997 dosáhly výše 8,5 % a v roce 1998 výše 7,7 %. Z uvedeného vyplývá, že zatímco je zjevná tendence nárůstu výdajů v absolutní výši, relativně dochází k poklesu. Nicméně meziročně dochází v některých položkách ke značným rozdílům, které je třeba analyzovat a správně interpretovat.
Z celkových výdajů územních rozpočtů na ochranu životního prostředí v roce 1999 je zřejmé, že podíl běžných výdajů je nižší oproti kapitálovým výdajům (běžné výdaje 7 002 131 tis. Kč a kapitálové výdaje 7 485 997 tis. Kč). V jednotlivých paragrafech výdajů jsou značné rozdíly. Například oblast ochrany vod představuje částku 6 119 325 tis. Kč, což je 42,2 % celkových výdajů a meziročně je na relativně stejné úrovni. Ochrana biodiverzity a krajiny zaujímá co do výše výdajů druhé místo s částkou 3 967 528 tis. Kč (27,4 %) a zaznamenává meziroční nárůst. Na třetím místě co do absolutní výše výdajů je nakládání s odpady s celkovou částkou 3 552 696 tis. Kč, která představuje 24,5 % z celkových výdajů s výrazným meziročním nárůstem, díky němuž lze očekávat, že v roce 2000 obsadí tento titul druhé místo z hlediska výše výdajů. Z tohoto krátkého výčtu je zřejmé, že priority stanovené ve Státní politice životního prostředí se z podstatné části kryjí s položkami skutečných výdajů. Výjimkou je například péče o veřejnou zeleň, která je výhradně prioritou výdajů z rozpočtu obcí a neshoduje se s prioritami na celostátní úrovni. Na druhé straně výrazný nárůst v oblasti nakládání s odpady plně odráží důraz Státní politiky životního prostředí na tuto oblast.
Poněkud překvapivé je, že výdaje na ochranu ovzduší z územních rozpočtů dosahují pouze částky 675 907 tis. Kč, což je 4,7 % celkových výdajů územních rozpočtů. Pro srovnání podíl celkových investic na ochranu ovzduší na celkových investicích na ochranu životního prostředí v roce 1997 činil 55,1 %. Zde dochází k podstatnému rozdílu mezi prioritami vládními a regionálními. Je to dáno především zákonem na ochranu ovzduší, který je zaměřen na snížení vypouštěného znečištění u velkých a středních zdrojů znečištění. Na prosazení priority v ochraně ovzduší v regionálním měřítku měl v minulosti značný vliv například Program ochrany ovzduší, který byl vyhlášen Státním fondem životního prostředí České republiky v letech 1994 až 1997 na základě uvolnění finančních prostředků z Fondu národního majetku. Tuto úvahu potvrzuje zejména fakt, že výdaje Státního fondu životního prostředí České republiky klesly mezi rokem 1997 a 1998 o cca 1 mld. Kč a výdaje místních rozpočtů na ochranu ovzduší klesly v tomto období o 625 mil. Kč. Tedy na polovinu.
Pro podrobnější přehled o meziročních tendencích ve výdajích územních rozpočtů je vhodnější uvést přehled výdajů podle jednotlivých paragrafů a rozdělit běžné výdaje a kapitálové výdaje (Tab. 2 a 3).
Vrátíme-li se k výraznému meziročnímu nárůstu v oblasti nakládání s odpady, je tato tendence zejména výrazná v běžných výdajích a týká se paragrafů Sběr a svoz nebezpečných odpadů (index 99/97 ? 6,0835), Využívání a zneškodňování komunálních odpadů (index 99/97 8,8368) a Prevence vzniku odpadů (index 99/97 11,8519). Tento výrazný nárůst lze přisoudit zákonu č. 125/1997 Sb., o odpadech, který nabyl účinnosti od 1. 1. 1998. Nové povinnosti, které jsou v tomto zákoně kladeny na obce, se promítly do nárůstu výdajů.
Z meziročního nárůstu ostatních položek běžných výdajů je třeba vyzdvihnout úpravu drobných vodních toků (index 99/97 1,8360), která byla řadu let zanedbávána. Z paragrafu Dekontaminace půd a čištění spodní vody (index 99/97 4,8317) není zcela zřejmé, zda se jedná o odstraňování havárií, nebo starých zátěží. U programu Revitalizace říčních systémů (index 99/97 3,2534) nízký podíl neinvestičních výdajů v uplynulých letech negativně ovlivňoval realizaci tohoto programu, zejména ve vztahu k projektové přípravě. Meziroční nárůst je znatelný i v paragrafu Ekologická výchova a osvěta (index 99/97 ? 1,6862).
Oproti zmíněným žádoucím trendům v některých položkách běžných výdajů existuje i nepříznivý vývoj, který lze dokumentovat například na paragrafu Programy zateplování a úspor energie (index 99/97 ? 0,3373). Přestože se jedná o vládou vyhlášený program podporovaný zejména ze strany Státního fondu životního prostředí a České energetické agentury, dochází na úrovni územních rozpočtů k výraznému poklesu běžných výdajů. Obdobně je tomu tak v paragrafu Změny technologií vytápění (index 99/97 0,2709). Na druhé straně je zřejmé, že se nárůst bude odrážet zejména v kapitálových výdajích, které mohou běžným výdajům předcházet.
Alarmující je i pokles běžných výdajů na podporu celospolečenských funkcí lesa (index 99/97 ? 0,5027), a to zejména z toho důvodu, že se jedná o významné pozitivní externality podporované touto formou, kde veřejné rozpočty hrají významnou úlohu. Na druhé straně, jak je uvedeno níže, dochází naopak k ná-růstu kapitálových výdajů v této položce. Skutečný dopad kolísání těchto výdajů by bylo potřebné blíže analyzovat. Konečně je i zarážející pokles běžných výdajů u protiradonových opatření (index 99/97 ? 0,3009).
V oblasti kapitálových výdajů územních rozpočtů je zřejmý významný nárůst v paragrafu Úprava drobných vodních toků (index 99/97 ? 6,9504), který zřejmě souvisí s realizací protipovodňových opatření. Důležitý však je i nárůst kapitálových výdajů na kanalizace a čistírny odpadních vod, který přímo souvisí s prioritami aproximační strategie. V roce 1999 se výrazně zvýšily kapitálové výdaje na zateplování a úspory energie (index 99/98 ? 4,5095), což je reakce na první rok působení Státního programu úspor energie a využití obnovitelných zdrojů energie.
K poklesu kapitálových výdajů došlo u nakládání s odpady (index 99/97 ? 0,6551), přičemž nárůst byl zaznamenán pouze v paragrafech Sběr a svoz nebezpečných odpadů, Využívání a zneškodňování nebezpečných odpadů a Využívání a zneškodňování ostatních odpadů. Je otázkou, zda k naplnění zákona o odpadech jsou postačující již zmíněné běžné výdaje s tím, že pořizování investic v obcích není nutným předpokladem. Je to spíše otázkou volby mezi zajišťováním služeb přímo obcí nebo najímáním soukromých firem.
V oblasti ochrany biodiverzity a krajiny je zřejmý výrazný nárůst kapitálových výdajů v paragrafu Protierozní, protilavinová a protipožární ochrana (index 99/97 ? 16,2044), kde se zejména odrážejí protipovodňová opatření. Největší položkou této oblasti je Péče o vzhled obcí a veřejnou zeleň (287,3 mil. Kč v roce 1999). Trvalý meziroční nárůst v této položce o cca 12 % svědčí o významném a stabilním místě těchto kapitálových výdajů v rámci územních rozpočtů.
Tab. 2 Běžné výdaje územních rozpočtů na ochranu životního prostředí v tis. Kč
Název paragrafu
1997
1998
1999
Index 99/97
Odvádění a čištění odpadních vod a nakládání s kaly
503 023
523 248
505 719
1,0054
Prevence znečišťování vody
2 687
1 964
3 430
1,2765
Odvádění a čištění odpadních vod j.n.
16 591
10 118
9 420
0,5678
Úprava drobných vodních toků
68 695
112 767
126 125
1,836
Protierozní ochrana
1 013
1 287
705
0,696
Ochrana vody
592 009
649 384
645 399
1,0902
Programy zateplování a úspor energie
1 616
866
545
0,3373
Změny technologií vytápění
174 329
72 232
47 222
0,2709
Monitoring ochrany ovzduší
10 098
10 704
12 644
1,2521
Ostatní činnosti k ochraně ovzduší j.n.
6 762
11 126
7 471
1,1049
Ochrana ovzduší
192 805
94 928
67 882
0,3521
Sběr a zpracování druhotných surovin
4 672
6 640
7 954
1,7025
Sběr a svoz nebezpečných odpadů
7 579
20 617
46 107
6,0835
Sběr a svoz komunálních odpadů
1 137 735
1 865 706
2 250 989
1,9785
Sběr a svoz ostatních odpadů
55 748
53 704
67 244
1,2062
Využívání a zneškodňování nebezpečných odpadů
3 776
11 422
6 591
1,7455
Využívání a zneškodňování komunálních odpadů
58 564
241 176
517 517
8,8368
Využívání a zneškodňování ostatních odpadů
16 280
11 552
11 377
0,6988
Prevence vzniku odpadů
6 294
27 650
74 596
11,8519
Monitoring nakládání s odpady
7 974
5 175
5 925
0,743
Ostatní nakládání s odpady j.n.
103 371
137 473
118 280
1,1442
Nakládání s odpady
1 401 993
2 381 115
3 106 580
2,2158
Ochrana půdy a podzemní vody proti znečisťujícím infiltracím
329
89
86
0,2614
Dekontaminace půd a čištění spodní vody
9 216
36 824
44 529
4,8317
Monitoring půdy a podzemní vody
3 754
4 876
3 710
0,9883
Ostatní ochrana půdy a spodní vody j.n.
2 550
3 994
3 519
1,38
Ochrana půdy a podzemní vody
15 849
45 783
51 844
3,2711
Celospolečenské funkce lesů
131 913
85 298
66 315
0,5027
Revitalizace říčních systémů
2 668
4 235
8 680
3,2534
Ochrana druhů a stanovišť
365 183
377 620
386 677
1,0589
Chráněné části přírody
39 350
34 433
44 377
1,1278
Rekultivace půdy v důsledku těžební a důlní činnosti apod.
64 260
51 159
51 628
0,8034
Protierozní, protilavinová a protipožární ochrana
15 305
19 766
27 082
1,7695
Péče o vzhled obcí a veřejnou zeleň
2 140 071
2 196 506
2 417 111
1,1295
Ostatní činnosti k ochraně přírody a krajiny j.n.
93 131
75 390
76 374
0,8201
Ochrana biodiverzity a krajiny
2 851 881
2 844 407
3 078 244
1,0794
Konstrukce a uplatnění protihlukové zařízení
16
12
61
3,8125
Protiradonová opatření
77 738
33 431
23 393
0,3009
Monitoring k zjišťování úrovně fyzikálních faktorů
1 504
959
1 168
0,7766
Redukce působení fyzikálních faktorů
79 258
34 402
24 622
0,3107
Ekologická výchova a osvěta
7 096
11 646
11 965
1,6862
Ekologické záležitosti a programy j.n.
10 186
9 427
14 368
1,4106
Ostatní činnosti v ekologii
17 282
21 073
26 333
1,5237
Nepojmenované
1 195
1 217
1 227
1,0268
Výdaje na ochranu životního prostředí celkem
5 152 272
6 072 309
7 002 131
1,359
Zdroj: Ministerstvo financí
Tab. 3 Kapitálové výdaje územních rozpočtů na ochranu životního prostředí v tis. Kč
Název paragrafu
1997
1998
1999
Index 99/97
Odvádění a čištění odpadních vod a nakládání s kaly
5 375 458
4 524 565
5 250 192
0,9767
Prevence znečišťování vody
46 758
13 765
28 843
0,6169
Odvádění a čištění odpadních vod j.n.
47 822
74 145
86 290
1,8044
Úprava drobných vodních toků
14 267
58 865
99 161
6,9504
Protierozní ochrana
6 945
4 466
9 440
1,3593
Ochrana vody
5 491 250
4 675 806
5 473 926
0,9968
Programy zateplování a úspor energie
16 518
11 102
50 064
3,0309
Změny technologií vytápění
1 032 422
518 344
555 828
0,5384
Monitoring ochrany ovzduší
2 359
2 595
398
0,1687
Ostatní činnosti k ochraně ovzduší j.n.
13 011
984
1 735
0,1333
Ochrana ovzduší
1 064 310
533 025
608 025
0,5713
Sběr a zpracování druhotných surovin
10 711
1 694
682
0,0637
Sběr a svoz nebezpečných odpadů
1 040
6 069
2 452
2,3577
Sběr a svoz komunálních odpadů
203 284
176 756
147 211
0,7242
Sběr a svoz ostatních odpadů
5 775
2 622
570
0,0987
Využívání a zneškodňování nebezpečných odpadů
217
5 532
1 037
4,7788
Využívání a zneškodňování komunálních odpadů
345 297
91 236
88 012
0,2549
Využívání a zneškodňování ostatních odpadů
103
10
632
6,1359
Prevence vzniku odpadů
1 717
3 238
662
0,3856
Monitoring nakládání s odpady
136
149
124
0,9118
Ostatní nakládání s odpady j.n.
112 670
89 447
204 734
1,8171
Nakládání s odpady
680 950
376 753
446 116
0,6551
Monitoring půdy a podzemní vody
98
0
0
0
Ostatní ochrana půdy a spodní vody j.n.
1 910
2 294
805
0,4215
Ochrana půdy a podzemní vody
2 008
2 294
805
0,4009
Celospolečenské funkce lesů
64 070
121 094
110 658
1,7271
Revitalizace říčních systémů
39 605
44 388
76 405
1,9292
Ochrana druhů a stanovišť
164 506
132 434
174 521
1,0609
Chráněné části přírody
1 739
4 879
6 369
3,6624
Rekultivace půdy v důsledku těžební a důlní činnosti apod.
33 455
30 503
53 502
1,5992
Protierozní, protilavinová a protipožární ochrana
9 807
73 963
158 917
16,2044
Péče o vzhled obcí a veřejnou zeleň
223 842
250 929
287 252
1,2833
Ostatní činnosti k ochraně přírody a krajiny j.n.
6 860
18 863
21 660
3,1574
Ochrana biodiverzity a krajiny
543 884
677 053
889 284
1,6351
Konstrukce a uplatnění protihlukové zařízení
6 262
147
7 434
1,1872
Protiradonová opatření
2 245
35 343
35 092
15,6312
Monitoring k zjišťování úrovně fyzikálních faktorů
335
0
0
0
Redukce působení fyzikálních faktorů
8 842
35 490
42 526
4,8095
Ekologická výchova a osvěta
4 516
332
1 339
0,2965
Ekologické záležitosti a programy j.n.
421
3 681
20 213
48,0119
Ostatní činnosti v ekologii
4 937
4 013
21 552
4,3654
Nepojmenované
171
4 522
3 763
22,0058
Výdaje na ochranu životního prostředí celkem
7 796 352
6 308 956
7 485 997
0,9602
Zdroj: Ministerstvo financí
Z uvedeného stručného hodnocení vyplývá, že na formování regionálních priorit mají značný vliv podpory ze strany centrálních veřejných rozpočtů, což se projevuje zejména v oblasti ochrany ovzduší a v ochraně vod. Bez státních podpor se proto nedá očekávat výrazná změna jak ve struktuře, tak i výši výdajů místních rozpočtů.
Státní politika životního prostředí bude v nejbližších letech odrážet zejména aproximační strategii. Znamená to, že bude zaměřena především na priority v oblasti vodního hospodářství, nakládání s odpady a ochranu ovzduší. Současná struktura priorit vyplývající z výdajů místních rozpočtů tomuto zaměření odpovídá. Otázkou zůstává absolutní výše výdajů a tím i časový horizont provedení příslušných opatření k dosažení úrovně ochrany životního prostředí v Evropské unii.
Ing. Miroslav Hájek, Ph.D.
ekonomický odbor MŽP
Zdroj: Zpravodaj MŽP 7/2000
Převzato z Elektronické knihovny MŽP
Sdílet článek na sociálních sítích