Pátek, 26. dubna 2024

Otázky a odpovědi z panelové diskuse

Z kongresu
Otázky a odpovědi z panelové diskuse
PANELOVÁ DISKUZE (ÚTERÝ 3.10.2000,14,30 ? 17,00 HOD.), při které odpovídali na dotazy účastníků zástupci MŽP, senátu, poslanecké sněmovny a odborných svazů. Zde uvádíme první část zápisu z této diskuze. Od: Kalista, Západní Čechy Komu: pí. Seitlová Otázka: Myslím, že jste patřila k iniciativě senátorů, kteří podávali návrh k Ústavnímu soudu k vyslovení určitých problematických kapitol k ?malé?novele zákona o odpadech. Zeptám se, v jakém je to stádiu. Jestli očekáváte nějaký verdikt Ústavního soudu tak, aby obce mohly přijmout přihlášky a nebyly v nějaké právní nejistotě, že to Ústavní soud posléze zruší? Odpověď: Ta ústavní stížnost byla podaná. Myslím, že důvody, které byly i potvrzeny ze strany Ministerstva životního prostředí, které se taky domnívalo ,že ten návrh tak, jak je zpracován,není v souladu s ústavou a stejně tak podpořil tento názor i pan prezident a jeho právní komise, která se zabývala návrhem před tím podpisem. Víte, že se jednou vracel, znovu ho nepodepsal, znovu ho Poslanecká sněmovna přehlasovala. V tuto chvíli je ten návrh podán k Ústavnímu soudu. My jsme zjišťovali, kdy bude projednán. Nebylo zatím datum stanoveno. Já se domnívám, že se může opakovat situace, kterou známe, že Ústavní soud, aby nezpůsobil třeba i nějaký kolaps, tak čeká na nový zákon, i to se může stát, že ve chvíli schválení nového zákona, který jak víme, tak už v tom návrhu jiným způsobem řeší právě to, co bylo v tomto zákonu předmětem protiústavnosti. Takže ta má odpověď není dostačující, ale opravdu nevím, ale je to v rukách Ústavního soudu a zatím jsme nebyli pozváni ani k jednání. Senát se vyjádřil, Poslanecká sněmovna se vyjádřila a je to teď na něm, aby stanovil termín. Od: ing. Beneš Komu: ing.Černý Otázka: Jistě je vážná otázka dotýkající se nákladové stránky odpadového hospodářství měst a obcí. Ale já si nemohu pomoct, ale za poslední léta, pokud jde o zveřejňování konkrétních výsledků a vyhodnocování konkrétních výsledků, kolik které město za kolik korun umí co v odpadovém hospodářství, že to jsme daleko lépe uměli v roce 21, 22, uměli říct, že obec Karlín s jedním metařem zamete tolik a tolik plus se nachází tam a tam a stojí to obec tolik a tolik. Myslíte si, že je schopen a ochoten a připraven svaz měst a obcí pomoci vnést jasno do financování u obcí se zpracováním odpadů, jestli obec s milionem obyvatel, vynakládá tolik a tolik peněz a umí za to, to a to, což by rozhodně pomohlo argumentaci pokud jde o poplatky a daně, když se připravoval zákon o daních, tak ta argumentace sice nějaká byla, ale řekl bych, že ne zcela věrohodná, co která obec za kolik korun v odpadech umí? Odpověď: Samozřejmě, že bychom rádi některé věci dokázali řekněme administrativně jako svaz obcí zvládnout. Je tady ovšem několik problémů. První problém je do jaké míry může svaz jako orgán, čili vlastně ta kancelář svazu dirigovat městům. Města jsou ta, která si zřídila svůj svaz, aby pro ně dělal to, co je potřeba. Z toho jsou dva důsledky. Jeden důsledek je ten, že současná města jsou velmi chudá a tím pádem je i chudý svaz. Čímž chci říct asi toto. Že na zhruba 7 milionů občanů, které svaz sdružuje v rámci přihlášených členů do svazu města a obcí, tak je asi 9 úřadníků a z toho 2 na sekretariátu a pak už jen vedení svazu. A tento počet úředníků musí zpracovávat množství věcí, včetně toho, že připomínkují zákony - to je vlastně základní role svazu města a obcí, připomínkováním zákonů a vnášení teda těch zkušeností, o kterých jsem před chviličkou mluvil v rámci o zákonu o odpadech a druhá vlastně je zahraniční vztahy aktivity, které se teď zvyšují právě proto, že vlastně svaz se snaží pomoct k tomu, aby Česká republika dobře prošla tím procesem, které procházejí všechny kandidátské země při vstupu do Evropské unie. Takže z tohoto hlediska Vám odpovím velice nedostatečně. My nemáme na některé věci síly. Ale se snažíme, abychom kooperovali, kde to lze. Já osobně se domnívám, že vůbec není povinností měst (kdybychom na nich něco chtěli, aby nám vyhověli. Oni nám nemusí vyhovět, něco jiného je to ve státní správě, která třeba ze zákona musí některé věci shromažďovat a dělat). Já myslím, že k tomuto nebude nic víc podstatnějšího z hlediska svazu. Senátorka Seitlová doplní aktuální informací: Podle mých informací probíhá na Ministerstvu životního prostředí, tuším, že je to odbor ekonomických studií, teď zpracování poslední fáze analýzy, kterou zabezpečovala pro Ministerstvo životního prostředí Vysoká škola ekonomická. Já jsem dokonce prosila, jestli už nejsou výsledky, protože by bylo velmi zajímavé je tady prezentovat, bohužel ten závěrečný termín, kdy odpovídalo zhruba kolem 1000 obcí přesným statistickým výběrem, tak jak odpovídá kritériím statistického výběru, aby to byly malé obce, velké obce, v různé vzdálenosti, z různých oblastí, tak ten bude hotov příští týden a teprve tehdy bude předáván Ministerstvu. Takže zhruba od 1000 obcí budou tyto informace podle velmi neoficiálního sdělení obce, které byly osloveny, které odpovídaly na ty dotazníky. Možná i někteří z Vás na to odpovídali a myslím si, že ty výsledky budou velmi zajímavé. Takže určitě ty podklady v době, kdy budeme schvalovat ten zákon budou k dispozici, jak v Poslanecké sněmovně, tak i v Senátu. Doktor Kopecký: ve čtvrtek přijede pan Hájek, který je zadavatelem tohoto projektu, který o tomto bude informovat. Na zjišťování ekonomických parametrů ? připravujeme a děláme to. Od: pan Kopečný, vedoucí skládky na Českolipsku Komu: p. Kopecký Otázka: Viděl jsem několikrát už návrh novely zákona v tisku. Dnes poprvé jsem viděl návrh novely katalogu odpadů. V tomto katalogu se mi zdá dost nešťastné návrh skupiny č. 20, která se jmenuje Komunální odpady a odpady jim podobné. My umíme rozlišit odpady komunální a odpady jim podobné jen tehdy, když mi doveze popelový vůz na skládku odpady z občanské zástavy nebo naopak z nějaké průmyslové zóny. Ale jak to mám evidenčně rozlišit, když je to pořád skupina č. 20. Tato otázka není jen malicherná kvůli nějakému názvosloví, ale ptám se proto, poněvadž my jsme povinni podle vyhlášky platit z každé tuny komunálního odpadu 60,- na rezervní fond a já se ptám, jestli odpad podobný komunálnímu odpadu je odpadem komunálním, jestli i z něj mám platit 60,-. Já se domnívám, že ano. Měla by být nadepsána ta řádka, kde se jedná o těch poplatcích, že 60,- se platí z tuny komunálního a jemu podobnému? Odpověď: Ale tak jak zní zákon, tak v zákonu je řečeno, co je komunální odpad § 4. To,že v katalogu komunální odpad a odpady mu podobný, by se mohlo mluvit půl dne, protože katalog odpadů jako je číselník je vlastně unikum. Všechny ostatní číselníky, katalogy, rozdělování jsou dělané podle kvalitativních parametrů, zatímco katalog odpadů dělaný podstatně procesně podle původu. Tím se liší od všeho a máme problémy, včetně to, že zákon o chemických látkách a podobně. Ale odpověď zní, komunální odpad je jen jedna část té dvacítky, ale máte pravdu, že se to musí nějakým způsobem vyjasnit. Já jsem si to napsal, domnívám se, že už dokonce existuje nějaké vyjádření v tomto smyslu. Ten problém není totiž tím, že vznikne u nového zákonu, ten je u 125 teď taky o tom, že jsme už dokonce vyjadřovali výkladem jak je to s tím a jak je to s tím placením. Ale to se musím podívat, protože to nevím zpaměti. Od: Kaderka, společnost Regios Komu: Otázka: Jestli (co se týče plastových odpadů) budou přijaty stejné podmínky omezující v nových předpisech navazující na nový zákon. Zda budou stále na žlutém seznamu nebo se přemístí na seznam zelený, tak jak je to v zemích EU? Odpověď: Barevné seznamy budou odpovídat přesně zemím EU. Čili to co je napsáno na zeleném v EU, to bude na zeleném i v ČR. Od: Magistrát města Ústí nad Labem Komu: Otázka: Souvislost s komunálním odpadem. Setkáváme se s tím, že nám občané dováží komunální odpad a vlastně i nebezpečný. Jsme na hranicích města, takže z ciziny. Já bych se chtěla zeptat, jestli v tom novém zákoně bude toto řešeno. To je vlastně dovoz odpadů, ale fyzickými osobami. Odpověď: Zákon jako takový s ohledem na to, co je přijato v EU a v Bazilejské úmluvě řeší přes hraniční pohyb odpadů jaksi právnických osob ne fyzických osob. Toto je problém, se kterým se nesetkáváme poprvé a vy taky ne a mimochodem na jiných hranicích je to ještě horší než v tom Ústí. Je to problém jaksi vyjasnění pravidel hry s celní správnou. Jednání s celní správou, která je mimochodem v novém zákoně taky orgánem státní správou podle odpadového hospodářství o tom, jakým způsobem se to bude realizovat teprve probíhají, ale rozhodně je to jedna z těch věcí, kromě kontroly, zda probíhá ten kontrolovaný pohyb odpadů přes hranice, myslím ten podle Bazilejské úmluvy v pořádku, je taky otázka, jak zajistit v podstatě to, aby nám do republiky nevozili ty pytle, když jedou na oběd (což je běžné na Šumavě).Existuje jednoduché řešení, ale je to trochu neevropské. Dostane razítko do pasu, že sem veze pytel s odpadem a ať si ho doveze zpátky. Ale takhle to nejde. Zdroj: Joga Luhačovice s.r.o.
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů