Pátek, 19. dubna 2024

Vědci vyvíjejí části automobilů z rostlin

auta ze zpracovaného konopí by na konci jejich životnosti stačilo zakopat do země, kde je rozloží bakterie
Vědci vyvíjejí části automobilů z rostlin
Součástky z přírodního konopí či orobince by mohly přispět ke zvýšení výkonu vozidel Auto vyrobené z trávy, to nezní příliš slibně. Vědci přesto tvrdí, že rostlinné součásti vozidel mají budoucnost. LONDÝN - Badatelé v Austrálii a Británii pracují na vývoji materiálů z rostlin jako konopí nebo orobinec s cílem nahradit jimi plastové a kovové součásti automobilů. Tyto přirozeně se rozkládající materiály mohou údajně zvýšit výkonnost vozidel, protože hmotnost těchto součástí je až o 30 procent menší než dnes používaných plastů a kovů. "Čím lehčí je automobil, tím méně paliva je třeba k jeho pohonu," vysvětlil Alan Crosky z katedry materiálních věd a inženýrství na univerzitě v australském Novém Jižním Walesu. Crosky se svými kolegy vyvinul pevný materiál z odrůdy konopí, která obsahuje malé množství narkotických látek. "Konopná vlákna mají vyšší poměr pevnosti k váze než ocel a jejich výroba může být také podstatně levnější," doplňuje. Podle vědců by výroba karoserií z rostlin jako konopí snížila množství rezavějících automobilových součástí na vrakovištích. Přírodní vlákna se čistí, zahřívají, v některých případech se smíchají s malým množstvím rozložitelných plastů a poté je vědci zformují do tvrzeného plechového obložení nebo výplní. V USA ročně doslouží na jedenáct milionů automobilů. Asi 25 procent hmotnosti těchto starých vozů včetně plastů, vláken, pryže a skla nadále zůstává jako odpad. Naproti tomu auta ze zpracovaného konopí by na konci jejich životnosti stačilo zakopat do země, kde je rozloží bakterie. Tato myšlenka již zapustila kořeny v zemích jako Německo a Británie, kde musejí výrobci platit daň za likvidaci starých dopravních prostředků. Protože otázka ochrany životního prostředí se dostává stále více do popředí, vědci soudí, že přírodní materiály se pravděpodobně brzy stanou hlavní součástí automobilů. Britští vědci vyrábějí automobilové části z orobince, což je rostlina podobná bambusu, ale vyžaduje méně zpracování než konopí. Německé automobilky jako Mercedes, BMW, Audi a Volkswagen používají rostlinné materiály ve svých modelech už delší dobu. Před pěti lety byly poprvé představeny dveřní panely se základem juty pro třídu Mercedes E a používání textilních vláken v automobilovém průmyslu se od té doby ztrojnásobilo. Zdroj: Lidové noviny
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů