zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Vědci vyvíjejí části automobilů z rostlin

23.06.2001
Odpady
Vědci vyvíjejí části automobilů z rostlin
auta ze zpracovaného konopí by na konci jejich životnosti stačilo zakopat do země, kde je rozloží bakterie
Součástky z přírodního konopí či orobince by mohly přispět ke zvýšení výkonu vozidel Auto vyrobené z trávy, to nezní příliš slibně. Vědci přesto tvrdí, že rostlinné součásti vozidel mají budoucnost. LONDÝN - Badatelé v Austrálii a Británii pracují na vývoji materiálů z rostlin jako konopí nebo orobinec s cílem nahradit jimi plastové a kovové součásti automobilů. Tyto přirozeně se rozkládající materiály mohou údajně zvýšit výkonnost vozidel, protože hmotnost těchto součástí je až o 30 procent menší než dnes používaných plastů a kovů. "Čím lehčí je automobil, tím méně paliva je třeba k jeho pohonu," vysvětlil Alan Crosky z katedry materiálních věd a inženýrství na univerzitě v australském Novém Jižním Walesu. Crosky se svými kolegy vyvinul pevný materiál z odrůdy konopí, která obsahuje malé množství narkotických látek. "Konopná vlákna mají vyšší poměr pevnosti k váze než ocel a jejich výroba může být také podstatně levnější," doplňuje. Podle vědců by výroba karoserií z rostlin jako konopí snížila množství rezavějících automobilových součástí na vrakovištích. Přírodní vlákna se čistí, zahřívají, v některých případech se smíchají s malým množstvím rozložitelných plastů a poté je vědci zformují do tvrzeného plechového obložení nebo výplní. V USA ročně doslouží na jedenáct milionů automobilů. Asi 25 procent hmotnosti těchto starých vozů včetně plastů, vláken, pryže a skla nadále zůstává jako odpad. Naproti tomu auta ze zpracovaného konopí by na konci jejich životnosti stačilo zakopat do země, kde je rozloží bakterie. Tato myšlenka již zapustila kořeny v zemích jako Německo a Británie, kde musejí výrobci platit daň za likvidaci starých dopravních prostředků. Protože otázka ochrany životního prostředí se dostává stále více do popředí, vědci soudí, že přírodní materiály se pravděpodobně brzy stanou hlavní součástí automobilů. Britští vědci vyrábějí automobilové části z orobince, což je rostlina podobná bambusu, ale vyžaduje méně zpracování než konopí. Německé automobilky jako Mercedes, BMW, Audi a Volkswagen používají rostlinné materiály ve svých modelech už delší dobu. Před pěti lety byly poprvé představeny dveřní panely se základem juty pro třídu Mercedes E a používání textilních vláken v automobilovém průmyslu se od té doby ztrojnásobilo. Zdroj: Lidové noviny
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí