Pátek, 26. dubna 2024

Hon na Kužvarta

Hon na Kužvarta
Jak to vypadá, mocenské boje se nevyhýbají ani samotné vládě – páni ministři totiž připravují Sarajevo na jednoho ze svých kolegů. Na hlavu ministra Kužvarta, mimochodem jednoho z členů vlády, o jehož odbornosti na rozdíl od jiných pánů není pochyb, se nedávno snesla ostrá kritika ze strany jeho vlastních stranických kolegů. Nejobratněji si přitom počínali hejtman Ústeckého kraje pan Jaroslav Foldyna a také ministr dopravy Jaromír Schling. Ten dokonce prohlásil: „Já říkám už velmi dlouho, že ministerstvo životního prostředí je vcelku zbytečný orgán, že ochranu životního prostředí můžeme zajistit jinak. Myslím, že jsme všichni již dávno zezelenali. Myslím, že místo tohoto ministerstva by nám stačil úřad podobný Nejvyššímu kontrolnímu úřadu, který by dohlížel na porušování předpisů a případně tato porušování postihoval.“ Na první pohled je vidět, že Schlingova koncepce má několik zjevných vad – kdo by se staral o Státní fond životního prostředí, prováděl revitalizace, schvaloval granty a v neposlední řadě by trošku krotil megalomanské plány zejména ministerstev dopravy a zemědělství? Čím si ale Kužvart vysloužil tato ostrá slova? Minulé pondělí jeho resort nesouhlasil s výstavbou vodního díla na Labi, které by zasahovalo do dvou chráněných oblastí. Právě představitelé Ústeckého kraje a ministerstva stáli o to, aby Kužvart stavbu schválil, protože by zajistila celoroční splavnost. Kužvart k tomu řekl: „Jsem pro vodní dopravu, ale ne v případě, že škodí. Bylo by absurdní lít beton do Českého středohoří a současně zničit stavbou jezů poslední nedotčený úsek u nás.“ Samotnou mluvčí ministerstva dopravy slova Jaromíra Schlinga zaskočila. Podle MF Dnes prohlásila, že si není vědoma, že by ministr Schling takové prohlášení vydal, a že nevěří, že by ministr něco takového kdy řekl. Schlinga se ale zastávají další straničtí kolegové. Vladimír Laštůvka, poslanec za ČSSD, navrhuje sloučit MŽP s ministerstvem zemědělství. „Byl by to krok k věcnému a efektivnímu rozhodování o ochraně životního prostředí,“ řekl. Přitom právě ministerstvo životního prostředí a zemědělství se nejčastěji dostávají do konfliktu často i díky prolínání se vlastních pravomocí. Poslední známý spor, o kterém informovala mj. i ČT, se týkal nádrže Nové Mlýny, kde Povodí Moravy, které spadá do kompetence ministerstva zemědělství, záměrně zvyšuje hladinu i přes varování ekologů, že dochází k poškození vzácných hnízdišť ptáků, na které při revitalizaci stát vynaložil několik milionů korun. Na první pohled se člověk neubrání představě o škodolibém smíchu ministra Kužvarta poté, co právě smetl ze stolu geniální návrh pracovitých pánů z ministerstva dopravy. Realita je ale taková, že se v pozadí této kauzy skrývá spíš snaha některých ministerstev a mocných ekonomických loby připravit MŽP o jejich výsadní postavení v otázce souhlasu s výstavbou některých významných staveb. Tak tomu je například i v případě dálnice přes České středohoří, jejíž výstavba je v oblastech CHKO přímo podmíněna souhlasem ministra životního prostředí. V tomto případě je i přes odpor některých neziskových organizací (Nesehnutí, Děti Země) a obyvatel CHKO volena kratší varianta přímo protínající zmíněné území. Souhlas MŽP je v tomto případě už definitivní, ale nejasná situace vzniká například při stavbě dálnice Praha-České Budějovice, která má vést v těsné blízkosti národního parku Šumava. Zatímco se ale posuzuje vliv na životní prostředí, ministerstvo dopravy vesele staví dál i přes riziko neschválení určitých úseků, aby v případě Kužvartova nesouhlasu mohla začít mávat vynaloženými náklady a MŽP se tak dostalo pod tlak a stavbu ve zmíněných úsecích přeci jen povolilo. Ministerstvo dopravy se i přes to, že by se mělo věnovat urychlení už tak dost zpožděné výstavby rychlostních koridorů a omezení neuvěřitelné síly odborů v Českých drahách, očividně ubírá naprosto jiným směrem. Kritizuje všechny, kteří stojí v cestě nedomyšleným megalomanským plánům a hájí tak zdravý rozum proti silné ekonomické loby. Panu ministru Schlingovi bych doporučil, aby se místo výlevů uvedených na začátku tohoto článku začal konečně věnovat svojí práci. Jan Renč Zdroj: Svět Namodro
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů