Hon na Kužvarta
Jak to vypadá, mocenské boje se nevyhýbají ani samotné vládě – páni ministři
totiž připravují Sarajevo na jednoho ze svých kolegů. Na hlavu ministra
Kužvarta, mimochodem jednoho z členů vlády, o jehož odbornosti na rozdíl od
jiných pánů není pochyb, se nedávno snesla ostrá kritika ze strany jeho
vlastních stranických kolegů. Nejobratněji si přitom počínali hejtman Ústeckého
kraje pan Jaroslav Foldyna a také ministr dopravy Jaromír Schling. Ten dokonce
prohlásil: „Já říkám už velmi dlouho, že ministerstvo životního prostředí je
vcelku zbytečný orgán, že ochranu životního prostředí můžeme zajistit jinak.
Myslím, že jsme všichni již dávno zezelenali. Myslím, že místo tohoto
ministerstva by nám stačil úřad podobný Nejvyššímu kontrolnímu úřadu, který by
dohlížel na porušování předpisů a případně tato porušování postihoval.“ Na první
pohled je vidět, že Schlingova koncepce má několik zjevných vad – kdo by se
staral o Státní fond životního prostředí, prováděl revitalizace, schvaloval
granty a v neposlední řadě by trošku krotil megalomanské plány zejména
ministerstev dopravy a zemědělství? Čím si ale Kužvart vysloužil tato ostrá
slova? Minulé pondělí jeho resort nesouhlasil s výstavbou vodního díla na Labi,
které by zasahovalo do dvou chráněných oblastí. Právě představitelé Ústeckého
kraje a ministerstva stáli o to, aby Kužvart stavbu schválil, protože by
zajistila celoroční splavnost. Kužvart k tomu řekl: „Jsem pro vodní dopravu, ale
ne v případě, že škodí. Bylo by absurdní lít beton do Českého středohoří a
současně zničit stavbou jezů poslední nedotčený úsek u nás.“ Samotnou mluvčí
ministerstva dopravy slova Jaromíra Schlinga zaskočila. Podle MF Dnes
prohlásila, že si není vědoma, že by ministr Schling takové prohlášení vydal, a
že nevěří, že by ministr něco takového kdy řekl. Schlinga se ale zastávají další
straničtí kolegové. Vladimír Laštůvka, poslanec za ČSSD, navrhuje sloučit MŽP s
ministerstvem zemědělství. „Byl by to krok k věcnému a efektivnímu rozhodování o
ochraně životního prostředí,“ řekl. Přitom právě ministerstvo životního
prostředí a zemědělství se nejčastěji dostávají do konfliktu často i díky
prolínání se vlastních pravomocí. Poslední známý spor, o kterém informovala mj.
i ČT, se týkal nádrže Nové Mlýny, kde Povodí Moravy, které spadá do kompetence
ministerstva zemědělství, záměrně zvyšuje hladinu i přes varování ekologů, že
dochází k poškození vzácných hnízdišť ptáků, na které při revitalizaci stát
vynaložil několik milionů korun. Na první pohled se člověk neubrání představě o
škodolibém smíchu ministra Kužvarta poté, co právě smetl ze stolu geniální návrh
pracovitých pánů z ministerstva dopravy. Realita je ale taková, že se v pozadí
této kauzy skrývá spíš snaha některých ministerstev a mocných ekonomických loby
připravit MŽP o jejich výsadní postavení v otázce souhlasu s výstavbou některých
významných staveb. Tak tomu je například i v případě dálnice přes České
středohoří, jejíž výstavba je v oblastech CHKO přímo podmíněna souhlasem
ministra životního prostředí. V tomto případě je i přes odpor některých
neziskových organizací (Nesehnutí, Děti Země) a obyvatel CHKO volena kratší
varianta přímo protínající zmíněné území. Souhlas MŽP je v tomto případě už
definitivní, ale nejasná situace vzniká například při stavbě dálnice Praha-České
Budějovice, která má vést v těsné blízkosti národního parku Šumava. Zatímco se
ale posuzuje vliv na životní prostředí, ministerstvo dopravy vesele staví dál i
přes riziko neschválení určitých úseků, aby v případě Kužvartova nesouhlasu
mohla začít mávat vynaloženými náklady a MŽP se tak dostalo pod tlak a stavbu ve
zmíněných úsecích přeci jen povolilo. Ministerstvo dopravy se i přes to, že by
se mělo věnovat urychlení už tak dost zpožděné výstavby rychlostních koridorů a
omezení neuvěřitelné síly odborů v Českých drahách, očividně ubírá naprosto
jiným směrem. Kritizuje všechny, kteří stojí v cestě nedomyšleným megalomanským
plánům a hájí tak zdravý rozum proti silné ekonomické loby. Panu ministru
Schlingovi bych doporučil, aby se místo výlevů uvedených na začátku tohoto
článku začal konečně věnovat svojí práci. Jan Renč Zdroj: Svět Namodro
Jak to vypadá, mocenské boje se nevyhýbají ani samotné vládě – páni ministři totiž připravují Sarajevo na jednoho ze svých kolegů.
Na hlavu ministra Kužvarta, mimochodem jednoho z členů vlády, o jehož odbornosti na rozdíl od jiných pánů není pochyb, se nedávno snesla ostrá kritika ze strany jeho vlastních stranických kolegů. Nejobratněji si přitom počínali hejtman Ústeckého kraje pan Jaroslav Foldyna a také ministr dopravy Jaromír Schling. Ten dokonce prohlásil: „Já říkám už velmi dlouho, že ministerstvo životního prostředí je vcelku zbytečný orgán, že ochranu životního prostředí můžeme zajistit jinak. Myslím, že jsme všichni již dávno zezelenali. Myslím, že místo tohoto ministerstva by nám stačil úřad podobný Nejvyššímu kontrolnímu úřadu, který by dohlížel na porušování předpisů a případně tato porušování postihoval.“ Na první pohled je vidět, že Schlingova koncepce má několik zjevných vad – kdo by se staral o Státní fond životního prostředí, prováděl revitalizace, schvaloval granty a v neposlední řadě by trošku krotil megalomanské plány zejména ministerstev dopravy a zemědělství?
Čím si ale Kužvart vysloužil tato ostrá slova? Minulé pondělí jeho resort nesouhlasil s výstavbou vodního díla na Labi, které by zasahovalo do dvou chráněných oblastí. Právě představitelé Ústeckého kraje a ministerstva stáli o to, aby Kužvart stavbu schválil, protože by zajistila celoroční splavnost. Kužvart k tomu řekl: „Jsem pro vodní dopravu, ale ne v případě, že škodí. Bylo by absurdní lít beton do Českého středohoří a současně zničit stavbou jezů poslední nedotčený úsek u nás.“
Samotnou mluvčí ministerstva dopravy slova Jaromíra Schlinga zaskočila. Podle MF Dnes prohlásila, že si není vědoma, že by ministr Schling takové prohlášení vydal, a že nevěří, že by ministr něco takového kdy řekl. Schlinga se ale zastávají další straničtí kolegové. Vladimír Laštůvka, poslanec za ČSSD, navrhuje sloučit MŽP s ministerstvem zemědělství. „Byl by to krok k věcnému a efektivnímu rozhodování o ochraně životního prostředí,“ řekl. Přitom právě ministerstvo životního prostředí a zemědělství se nejčastěji dostávají do konfliktu často i díky prolínání se vlastních pravomocí. Poslední známý spor, o kterém informovala mj. i ČT, se týkal nádrže Nové Mlýny, kde Povodí Moravy, které spadá do kompetence ministerstva zemědělství, záměrně zvyšuje hladinu i přes varování ekologů, že dochází k poškození vzácných hnízdišť ptáků, na které při revitalizaci stát vynaložil několik milionů korun.
Na první pohled se člověk neubrání představě o škodolibém smíchu ministra Kužvarta poté, co právě smetl ze stolu geniální návrh pracovitých pánů z ministerstva dopravy. Realita je ale taková, že se v pozadí této kauzy skrývá spíš snaha některých ministerstev a mocných ekonomických loby připravit MŽP o jejich výsadní postavení v otázce souhlasu s výstavbou některých významných staveb. Tak tomu je například i v případě dálnice přes České středohoří, jejíž výstavba je v oblastech CHKO přímo podmíněna souhlasem ministra životního prostředí. V tomto případě je i přes odpor některých neziskových organizací (Nesehnutí, Děti Země) a obyvatel CHKO volena kratší varianta přímo protínající zmíněné území. Souhlas MŽP je v tomto případě už definitivní, ale nejasná situace vzniká například při stavbě dálnice Praha-České Budějovice, která má vést v těsné blízkosti národního parku Šumava. Zatímco se ale posuzuje vliv na životní prostředí, ministerstvo dopravy vesele staví dál i přes riziko neschválení určitých úseků, aby v případě Kužvartova nesouhlasu mohla začít mávat vynaloženými náklady a MŽP se tak dostalo pod tlak a stavbu ve zmíněných úsecích přeci jen povolilo.
Ministerstvo dopravy se i přes to, že by se mělo věnovat urychlení už tak dost zpožděné výstavby rychlostních koridorů a omezení neuvěřitelné síly odborů v Českých drahách, očividně ubírá naprosto jiným směrem. Kritizuje všechny, kteří stojí v cestě nedomyšleným megalomanským plánům a hájí tak zdravý rozum proti silné ekonomické loby. Panu ministru Schlingovi bych doporučil, aby se místo výlevů uvedených na začátku tohoto článku začal konečně věnovat svojí práci.
Jan Renč
Zdroj: Svět Namodro
Sdílet článek na sociálních sítích