Ministerstvo „sestřelilo“ dokumentaci na plzeňskou severojižní magistrálu
Dětem Země bylo včera doručeno rozhodnutí MŽP ČR, které „sestřelilo“ dokumentaci
EIA pro kontroverzní stavbu nové plzeňské severojižní magistrály (průtahu I/27).
Podle rozhodnutí ministerstva musí být dokumentace, kterou zpracovala RNDr.
Naděžda Pízová z Klatov, doplněna o další varianty a komplexně přepracována.
Jedním z nejdůležitějších požadavků na novou dokumentaci je doplnění varianty
průtahu přes Škodovku. Tato trasa, kterou prosazují Děti Země a desítky místních
obyvatel, by se totiž úplně vyhnula více než třiceti obytným domům v Korandově a
Kotkově ulici, které by musely být kvůli výstavbě magistrály zbourány.
Dokumentace byla pro závažné nedostatky vrácena k přepracování již podruhé
(poprvé se tak stalo v roce 1998). Ekologicky šetrnější varianty dokumentace
ignorovala Ministerstvo dalo zapravdu kritikům dokumentace, kteří poukazovali na
to, že výběr posuzovaných variant byl proveden tak, aby investorem protežované
řešení (čtyřpruhový průtah Korandovou ulicí) vyšlo jako nejlepší. „Použili
jednoduchý trik: u variant, které investor prosazuje, počítali se zúžením,
případně uzavřením Klatovské třídy, zatímco u ostatních variant na Klatovské
počítali se stávajícím provozem. Protože na Klatovské žije hodně lidí, není
divu, že jim pak jejich trasa vyšla jako nejvhodnější. Zklidnit Klatovskou by
ale šlo i jinak, např. převedením dopravy na připravovaný západní okruh, nebo
přesutím magistrály do areálu Škodovky. Dokumentace tyto alternativy
ignorovala,“ upozornil Jan Rovenský z Centra pro podporu občanů Dětí Země (CEPO
DZ). Kdo si to vymyslel? Představitelé města se nyní nemohou shodnout, proč byla
vlastně kontroverzní čtyřpruhová varianta průtahu zadána. Primátor města Jiří
Šneberger v minulých dnech opakovaně prohlásil, že s čtyřpruhovým průtahem
nesouhlasí a rada města Plzně dokonce navrhla vrácení dokumentace k
přepracování, a to z podobných důvodů, jako Děti Země. Investorem a zadavatelem
dokumentace je přitom Útvar investic města Plzně, jehož zřizovatelem je město.
„Oceňujeme přístup pana primátora, který minulý pátek na jednání řídícího výboru
Programu rozvoje města Plzně přirovnal záměr zbourat kus Kotkovy a Korandovy
ulice ke komunistickým plánům na demolici Roudné,“ uvedl Aleš Kuták z Centra pro
dopravu a energetiku. Dodává však: „Chápeme, že městem zřízené organizace mají
jistou vnitřní autonomii, ale připadá nám zvláštní, pokud za městské peníze
prosazují věci, které i vedení města odmítá. Radní by si měli Útvar investic,
ale i Útvar koncepce a rozvoje, který pro čtyřpruhovou magistálu nepokrytě
lobbuje, trochu ukáznit.“ Severojižní průtah? Ano, ale přes Škodovku! Děti Země
nejsou apriorně proti výstavbě severojižního průtahu, zásadně však odmítají
další bourání obytných domů a zvyšování hlukové zátěže v územích určených pro
bydlení. Jako jedno z možných řešeních se nabízí přesunout trasu průtahu několik
set metrů západněji do areálu Škodovky (viz přiložený plánek). „Rádi bychom se s
investorem i dalšími zúčastněnými stranami dohodli na takovém zadání
dokumentace, které bude skutečně konsensuální a objektivní. Chceme proto panu
primátorovi a řediteli Útvaru investic navrhnout společnou schůzku“, uvedli
společně Kuták a Rovenský. Tisková zpráva občanského sdružení Děti Země
Dětem Země bylo včera doručeno rozhodnutí MŽP ČR, které „sestřelilo“ dokumentaci EIA pro kontroverzní stavbu nové plzeňské severojižní magistrály (průtahu I/27). Podle rozhodnutí ministerstva musí být dokumentace, kterou zpracovala RNDr. Naděžda Pízová z Klatov, doplněna o další varianty a komplexně přepracována. Jedním z nejdůležitějších požadavků na novou dokumentaci je doplnění varianty průtahu přes Škodovku. Tato trasa, kterou prosazují Děti Země a desítky místních obyvatel, by se totiž úplně vyhnula více než třiceti obytným domům v Korandově a Kotkově ulici, které by musely být kvůli výstavbě magistrály zbourány. Dokumentace byla pro závažné nedostatky vrácena k přepracování již podruhé (poprvé se tak stalo v roce 1998).
Ekologicky šetrnější varianty dokumentace ignorovala
Ministerstvo dalo zapravdu kritikům dokumentace, kteří poukazovali na to, že výběr posuzovaných variant byl proveden tak, aby investorem protežované řešení (čtyřpruhový průtah Korandovou ulicí) vyšlo jako nejlepší. „Použili jednoduchý trik: u variant, které investor prosazuje, počítali se zúžením, případně uzavřením Klatovské třídy, zatímco u ostatních variant na Klatovské počítali se stávajícím provozem. Protože na Klatovské žije hodně lidí, není divu, že jim pak jejich trasa vyšla jako nejvhodnější. Zklidnit Klatovskou by ale šlo i jinak, např. převedením dopravy na připravovaný západní okruh, nebo přesutím magistrály do areálu Škodovky. Dokumentace tyto alternativy ignorovala,“ upozornil Jan Rovenský z Centra pro podporu občanů Dětí Země (CEPO DZ).
Kdo si to vymyslel?
Představitelé města se nyní nemohou shodnout, proč byla vlastně kontroverzní čtyřpruhová varianta průtahu zadána. Primátor města Jiří Šneberger v minulých dnech opakovaně prohlásil, že s čtyřpruhovým průtahem nesouhlasí a rada města Plzně dokonce navrhla vrácení dokumentace k přepracování, a to z podobných důvodů, jako Děti Země. Investorem a zadavatelem dokumentace je přitom Útvar investic města Plzně, jehož zřizovatelem je město.
„Oceňujeme přístup pana primátora, který minulý pátek na jednání řídícího výboru Programu rozvoje města Plzně přirovnal záměr zbourat kus Kotkovy a Korandovy ulice ke komunistickým plánům na demolici Roudné,“ uvedl Aleš Kuták z Centra pro dopravu a energetiku. Dodává však: „Chápeme, že městem zřízené organizace mají jistou vnitřní autonomii, ale připadá nám zvláštní, pokud za městské peníze prosazují věci, které i vedení města odmítá. Radní by si měli Útvar investic, ale i Útvar koncepce a rozvoje, který pro čtyřpruhovou magistálu nepokrytě lobbuje, trochu ukáznit.“
Severojižní průtah? Ano, ale přes Škodovku!
Děti Země nejsou apriorně proti výstavbě severojižního průtahu, zásadně však odmítají další bourání obytných domů a zvyšování hlukové zátěže v územích určených pro bydlení. Jako jedno z možných řešeních se nabízí přesunout trasu průtahu několik set metrů západněji do areálu Škodovky (viz přiložený plánek). „Rádi bychom se s investorem i dalšími zúčastněnými stranami dohodli na takovém zadání dokumentace, které bude skutečně konsensuální a objektivní. Chceme proto panu primátorovi a řediteli Útvaru investic navrhnout společnou schůzku“, uvedli společně Kuták a Rovenský.
Tisková zpráva občanského sdružení Děti Země
Sdílet článek na sociálních sítích