Pátek, 26. dubna 2024

Protesty ekologů zpožďují dokončení D8

Dálnice D8 (Praha-Ústí nad Labem-hranice s Německem) nebude moci být dokončena v roce 2005, jak stanoví dohoda s Německem. Důvodem je stále se protahující spor o průchod D8 chráněnou krajinnou oblastí České středohoří (CHKO).
Protesty ekologů zpožďují dokončení D8
Podle česko-německé mezivládní dohody se má dálnice D8 na hraničním přechodu Krásný Les propojit v roce 2005 mostem s německou dálnicí A17, budovanou od Drážďan. Tento termín bylo možné dodržet, kdyby se stavbaři nejpozději do konce letošního prvního pololetí dočkali stavebního povolení. To se ovšem nestalo. \"V Českém středohoří se letos stavět nezačne. Územní rozhodnutí bylo sice v březnu vydáno, ale ekologové je napadli a odvolali se. Není tak pravomocné a stavební řízení nelze zahájit,\" řekl Právu exministr dopravy a spojů Jaromír Schling. Obstrukce při přípravě stavby jsou podle Schlinga těžko překonatelné. Už dříve proto nevyloučil, že pro dokončení dálnice D8 bude nutné přijmout podobné mimořádné opatření, jako byl loni zákon, jenž prohlásil dálniční obchvat Plzně za stavbu ve veřejném zájmu. Novému ministru dopravy a spojů Milanu Šimonovskému zřejmě opravdu nezbude než se obrátit na parlament. Okresní úřad v Litoměřicích totiž dosud nerozhodl o oprávněnosti odvolání šesti subjektů proti průchodu dálnice CHKO. \"Dokumenty jsme okresnímu úřadu předali koncem června,\" sdělil ČTK vedoucí stavebního úřadu v Lovosicích Petr Soldon. Okresní úřad by měl rozhodnout do šedesáti dnů. \"Mám ale podezření, že si lhůtu nechá prodloužit,\" uvedl Soldon. Nejdříve v roce 2006 Dálnice D8 bude měřit 92 kilometrů. Loni v červnu byl na ní zprůjezdněn šestnáctikilometrový úsek z Nové Vsi do Doksan. Motoristé se tak již po D8 plynule dostanou z Prahy až do Lovosic, což je 48,3 kilometru. Navíc je ve výstavbě 23 km dlouhý úsek z Trmic ke státní hranici s Německem. Gordickým uzlem ovšem zůstává 16,4 km dlouhá trasa v CHKO mezi Lovosicemi a Řehlovicemi. Ministerstvo životního prostředí (MŽP) pro ni loni udělilo výjimku ze zákona. Následovaly však zmíněné protesty ekologů. Podle Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) vše závisí na vydání územního rozhodnutí. Teprve pak bude moci dokončit výkup pozemků a požádat o stavební povolení. Poté budou potřeba ještě tři měsíce na výběrové řízení, z něhož vzejde firma, která úsek v CHKO vybuduje. Už dnes je tedy jasné, že dokončit D8 lze nejdříve v roce 2006. MŽP udělení výjimky ze zákona podmínilo splněním třiceti podmínek, podle nichž už ŘSD projekt upravilo. Dostavbu úseku Lovosice-Řehlovice to ovšem prodraží nejméně o 320 miliónů korun. Náklady na průchod CHKO tak přesáhnou pět miliard. Podle usnesení vlády bude po dokončení D8 část kamiónové dopravy převedena z této dálnice na jiné komunikace a železnici. Mělo by to snížit počet nákladních aut, která budou po D8 ročně projíždět, z odhadovaných 432 500 na polovinu. K použití jiných druhů dopravy by měly dopravce motivovat dotace a možná i zavedení mýtného. Na dokončení D8 bude ještě potřeba vynaložit zhruba osmnáct miliard korun, a to samotný Státní fond dopravní infrastruktury nezvládne. Parlament proto vyslovil souhlas s tím, aby si ŘSD vzalo úvěr od Evropské investiční banky. Do pro vozu letos ani kilometr Podle vládou schváleného dlouhodobého programu se má dálniční síť naší republiky do roku 2010 rozšířit z nynějších zhruba 500 na 1000 kilometrů. Letos však zřejmě nebude zprovozněn ani kilometr nových dálnic. Na otázku, zda na vině jsou spory s MŽP a ekology, odpověděl Schling: \"Není to jenom věc ministerstva životního prostředí. Chyby se staly i na straně stavebních úřadů.\" V ČR se nyní buduje pět nových dálnic. Navíc by ještě letos měly práce odstartovat i na úseku dálnice D11 mezi Poděbrady a Hradcem Králové. Na dálnici D1 je ve výstavbě úsek Vyškov - Mořice. Dále se staví obchvat Plzně a na dálnici D8 úsek mezi Ústím nad Labem a státní hranicí. Začalo se rovněž s budováním dálnice D3 (Praha-České Budějovice), ovšem jen v okolí Tábora. MDS by chtělo celou D3 zadat soukromému investorovi, což zatím možné není, protože se nerozhodlo o průchodu dálnice Posázavím. \"Jestli mne něco mrzí, tak je to stav na dálničním obchvatu Prahy, kde se v této chvíli nepracuje. Mimo jiné proto, že MŽP dlouho nevydalo stanovisko k jednotlivým variantám pokračování obchvatu od kladenské výpadovky přes Suchdol dál směrem na východ. Podobné problémy jsou i s jeho jihozápadní částí. To je velká chyba, na niž doplácejí obyvatelé Prahy. Hlavnímu městu hrozí osud Plzně, která se v důsledku obstrukcí kolem dálničního obchvatu dočkala takové dopravní zátěže, že je to pro obyvatele těžko snesitelné,\" prohlásil Schling. Zdroj: Právo
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů