Prohlášení o splnění podmínek uvedení obalu na trh podle § 5 zákona o obalech a požadavky na výrobu obalů
Jedná se o jednu z důležitých povinností. Vzor prohlášení o splnění podmínek
uvedení obalu na trh je v příloze č.1 zákona o obalech. Na povinnost vypracování
tohoto prohlášení se vztahovalo přechodné období podle paragrafu 51 zákona o
obalech do 30.6.02. Toto přechodné období platilo i na povinnosti podle
paragrafů 3 a 4 odst. 1 písm. a) a c) zákona o obalech. Nejpozději od 1.7. 2002
mají výrobci a dovozci povinnost vypracovat toto prohlášení a předat jej
odběrateli, který uvádí obal do oběhu. I když z odst. 3 § 5 zákona o obalech
vyplývá, že osoby, které uvádí na trh nebo do oběhu obal, jsou povinny na
požádání předložit prohlášení ke kontrole kontrolním orgánům, neznamená to, že
prohlášení musí mít nutně fyzicky všechny povinné osoby. Podle odst. 1 § 5
zákona o obalech vypracovává prohlášení osoba, která uvádí na trh obal (tedy
výrobce nebo dovozce), a předává jej osobě, která tento obal uvádí do oběhu
(tedy odběrateli). Ten už ovšem nemusí nutně předávat prohlášení v listinné
podobě svým klientům, kteří uvádějí obal dále do oběhu. Mezi těmito subjekty
může být sjednána dohoda, v rámci které dodavatel odběratelům zaručí, že všechny
obaly splňují podmínky uvedení obalu na trh a že v případě kontroly ze strany
kontrolních orgánů jim je schopen poskytnout příslušná prohlášení, čímž bude
naplněn odst. 3 § 5 zákona o obalech. Předání prohlášení je možné i
elektronickou formou v souladu se zákonem č. 227/2000 Sb., o elektronickém
podpisu a o změně některých dalších zákonů, zejména v souladu se zaručeným
elektronickým podpisem podle § 3 tohoto zákona. Při vhodné aplikaci povinnosti
podle § 5 lze předejít vzniku nadměrného administrativního zatížení. Prohlášení
nemusí být nutně vystaveno na jednotlivé typy obalů, ale může být souhrnné za
určité množství typů obalů. Např. je možné vypracovat jedno společné prohlášení
na všechny výrobky z jednoho materiálu (např. obaly z papíru), v prohlášení
popsat, že se jedná o papírové [https://www.kamsnim.cz/categories/papir] obaly
sloužící k balení určitých výrobků a soupis typů obalů vyjmenovat v příloze nebo
je možné prohlášení vystavit na určitý širší sortiment výrobků, lišících se
pouze velikostí a balených do shodných obalových materiálů. Např. balení
automobilových žárovek od firmy …, skládající se z papírové
[https://www.kamsnim.cz/categories/papir] krabičky, sáčku LDPE, krabice z vlnité
lepenky, stretch folie LDPE a EUR palety. Vydáním prohlášení povinná osoba
zaručuje, že obal má vlastnosti požadované zákonem. Tuto skutečnost musí být
zároveň schopna příslušnému kontrolnímu orgánu doložit tím, že má k dispozici
veškerou technickou dokumentaci vztahující se k prohlášení. Prohlášení se
vztahuje pouze k vlastnostem obalu, nikoliv k jeho značení nebo skutečnému
zajištění jeho. Z odst. 3 § 51 dále vyplývá, že požadavky na uvádění na trh nebo
do oběhu u obalů vyrobených přede dnem účinnosti tohoto zákona posuzují podle
dosavadních právních předpisů, u těchto obalů může tedy dojít k nesouladu s
požadavky uvedenými v § 3 a 4 zákona o obalech. Povinnost vypracovat prohlášení
se tedy vztahuje na obaly uváděné na trh po 1.1.2002, tj. poté, co zákon o
obalech nabyl účinnosti. Součástí prohlášení o splnění podmínek uvedení obalu na
trh je splnění následujících povinností: - Prevence dle § 3 se vztahuje k osobě,
která uvádí obal na trh, tedy na výrobce a dovozce obalu. Obal musí mít nejmenší
možnou hmotnost a objem, při zachování jeho funkce a vlastností určených jinými
předpisy. Cílem tohoto opatření je snížit celkové množství obalového odpadu.
Výrobce (dovozce) je povinen sám zjistit tuto nejnižší možnou hmotnost a objem
postupem, jenž uvádí již zmíněná vyhláška MPO o podrobnostech nakládání s obaly,
která bere za základ normy ČSN EN 13428 a ČSN EN 13427. Normy jsou k dispozici v
Českém normalizačním institutu v Praze. - Povinnosti dosažení limitů koncentrace
nebezpečných látek (§4/1 písm. a)), dodržení hodnot těžkých kovů (§4/1 písm. b))
a zajištění takových vlastností obalů, které umožní jejich opakované použití
nebo využití (§ 4/1 písm. c)), se vztahují k uvedení obalu na trh, tedy opět jen
na výrobce nebo dovozce obalu. Nebezpečné látky obsažené v obalu musí být
omezeny na takovou míru, aby byla omezena zátěž životního prostředí způsobená
obalovým odpadem. Jde o upřesnění povinnosti uložené již stávajícími předpisy,
zejména chemickým zákonem. Postup při hodnocení přípustné koncentrace určí opět
vyhláška o podrobnostech nakládání s obaly a bere za základ normy ČSN EN 13428 a
ČSN EN 13695-2 (tato norma byla v EU vydána se zpožděním a v ČR tudíž doposud
nevyšla. V případě nebezpečných látek se tedy postupuje pouze podle normy ČSN
13428). Stejná vyhláška dále určí maximální hodnoty součtu množství těžkých
kovů, přičemž bere za základ normu ČSN CR 13695-1. Cílem ustanovení tohoto
paragrafu je také omezit výskyt těžkých kovu v domovním odpadu. Dalším cílem je
využitelnost obalu nejméně jedním z uvedených postupů, musí tedy být
recyklovatelný nebo energeticky využitelný nebo kompostovatelný. Způsob
hodnocení využitelnosti určuje opět zmiňovaná vyhláška, která bere za základ
normy ČSN EN 13429 (recyklace), ČSN EN 13431 (energetické využití), ČSN EN 13432
a 13428 (kompostování a biodegradace). Vyhodnocení musí být provedeno před
uvedením obalu na trh. Pokud povinná osoba (výrobce nebo dovozce) používá
opakovaně použitelné obaly (např. vratné zálohované lahve), postupuje opět podle
vyhlášky MPO, která bere za základ normu ČSN EN 13429 (obaly – opakované
použití). Příloha č. 2 zákona o obalech stanovuje znaky, kterými se vyznačují
jednotlivé typy systémů opakovaného použití. V případě nejasností k těmto
tématům doporučujeme obrátit se na Ministerstvo průmyslu a obchodu, které má v
těchto věcech příslušné kompetence a vydalo i vyhlášku o podrobnostech nakládání
s obaly. Zdroj: MŽP
Jedná se o jednu z důležitých povinností. Vzor prohlášení o splnění podmínek uvedení obalu na trh je v příloze č.1 zákona o obalech. Na povinnost vypracování tohoto prohlášení se vztahovalo přechodné období podle paragrafu 51 zákona o obalech do 30.6.02. Toto přechodné období platilo i na povinnosti podle paragrafů 3 a 4 odst. 1 písm. a) a c) zákona o obalech.
Nejpozději od 1.7. 2002 mají výrobci a dovozci povinnost vypracovat toto prohlášení a předat jej odběrateli, který uvádí obal do oběhu. I když z odst. 3 § 5 zákona o obalech vyplývá, že osoby, které uvádí na trh nebo do oběhu obal, jsou povinny na požádání předložit prohlášení ke kontrole kontrolním orgánům, neznamená to, že prohlášení musí mít nutně fyzicky všechny povinné osoby. Podle odst. 1 § 5 zákona o obalech vypracovává prohlášení osoba, která uvádí na trh obal (tedy výrobce nebo dovozce), a předává jej osobě, která tento obal uvádí do oběhu (tedy odběrateli). Ten už ovšem nemusí nutně předávat prohlášení v listinné podobě svým klientům, kteří uvádějí obal dále do oběhu. Mezi těmito subjekty může být sjednána dohoda, v rámci které dodavatel odběratelům zaručí, že všechny obaly splňují podmínky uvedení obalu na trh a že v případě kontroly ze strany kontrolních orgánů jim je schopen poskytnout příslušná prohlášení, čímž bude naplněn odst. 3 § 5 zákona o obalech. Předání prohlášení je možné i elektronickou formou v souladu se zákonem č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu a o změně některých dalších zákonů, zejména v souladu se zaručeným elektronickým podpisem podle § 3 tohoto zákona.
Při vhodné aplikaci povinnosti podle § 5 lze předejít vzniku nadměrného administrativního zatížení. Prohlášení nemusí být nutně vystaveno na jednotlivé typy obalů, ale může být souhrnné za určité množství typů obalů. Např. je možné vypracovat jedno společné prohlášení na všechny výrobky z jednoho materiálu (např. obaly z papíru), v prohlášení popsat, že se jedná o papírové obaly sloužící k balení určitých výrobků a soupis typů obalů vyjmenovat v příloze nebo je možné prohlášení vystavit na určitý širší sortiment výrobků, lišících se pouze velikostí a balených do shodných obalových materiálů. Např. balení automobilových žárovek od firmy …, skládající se z papírové krabičky, sáčku LDPE, krabice z vlnité lepenky, stretch folie LDPE a EUR palety.
Vydáním prohlášení povinná osoba zaručuje, že obal má vlastnosti požadované zákonem. Tuto skutečnost musí být zároveň schopna příslušnému kontrolnímu orgánu doložit tím, že má k dispozici veškerou technickou dokumentaci vztahující se k prohlášení. Prohlášení se vztahuje pouze k vlastnostem obalu, nikoliv k jeho značení nebo skutečnému zajištění jeho.
Z odst. 3 § 51 dále vyplývá, že požadavky na uvádění na trh nebo do oběhu u obalů vyrobených přede dnem účinnosti tohoto zákona posuzují podle dosavadních právních předpisů, u těchto obalů může tedy dojít k nesouladu s požadavky uvedenými v § 3 a 4 zákona o obalech. Povinnost vypracovat prohlášení se tedy vztahuje na obaly uváděné na trh po 1.1.2002, tj. poté, co zákon o obalech nabyl účinnosti.
Součástí prohlášení o splnění podmínek uvedení obalu na trh je splnění následujících povinností:
- Prevence dle § 3 se vztahuje k osobě, která uvádí obal na trh, tedy na výrobce a dovozce obalu. Obal musí mít nejmenší možnou hmotnost a objem, při zachování jeho funkce a vlastností určených jinými předpisy. Cílem tohoto opatření je snížit celkové množství obalového odpadu. Výrobce (dovozce) je povinen sám zjistit tuto nejnižší možnou hmotnost a objem postupem, jenž uvádí již zmíněná vyhláška MPO o podrobnostech nakládání s obaly, která bere za základ normy ČSN EN 13428 a ČSN EN 13427. Normy jsou k dispozici v Českém normalizačním institutu v Praze.
- Povinnosti dosažení limitů koncentrace nebezpečných látek (§4/1 písm. a)), dodržení hodnot těžkých kovů (§4/1 písm. b)) a zajištění takových vlastností obalů, které umožní jejich opakované použití nebo využití (§ 4/1 písm. c)), se vztahují k uvedení obalu na trh, tedy opět jen na výrobce nebo dovozce obalu.
Nebezpečné látky obsažené v obalu musí být omezeny na takovou míru, aby byla omezena zátěž životního prostředí způsobená obalovým odpadem. Jde o upřesnění povinnosti uložené již stávajícími předpisy, zejména chemickým zákonem. Postup při hodnocení přípustné koncentrace určí opět vyhláška o podrobnostech nakládání s obaly a bere za základ normy ČSN EN 13428 a ČSN EN 13695-2 (tato norma byla v EU vydána se zpožděním a v ČR tudíž doposud nevyšla. V případě nebezpečných látek se tedy postupuje pouze podle normy ČSN 13428). Stejná vyhláška dále určí maximální hodnoty součtu množství těžkých kovů, přičemž bere za základ normu ČSN CR 13695-1. Cílem ustanovení tohoto paragrafu je také omezit výskyt těžkých kovu v domovním odpadu.
Dalším cílem je využitelnost obalu nejméně jedním z uvedených postupů, musí tedy být recyklovatelný nebo energeticky využitelný nebo kompostovatelný. Způsob hodnocení využitelnosti určuje opět zmiňovaná vyhláška, která bere za základ normy ČSN EN 13429 (recyklace), ČSN EN 13431 (energetické využití), ČSN EN 13432 a 13428 (kompostování a biodegradace). Vyhodnocení musí být provedeno před uvedením obalu na trh.
Pokud povinná osoba (výrobce nebo dovozce) používá opakovaně použitelné obaly (např. vratné zálohované lahve), postupuje opět podle vyhlášky MPO, která bere za základ normu ČSN EN 13429 (obaly – opakované použití). Příloha č. 2 zákona o obalech stanovuje znaky, kterými se vyznačují jednotlivé typy systémů opakovaného použití.
V případě nejasností k těmto tématům doporučujeme obrátit se na Ministerstvo průmyslu a obchodu, které má v těchto věcech příslušné kompetence a vydalo i vyhlášku o podrobnostech nakládání s obaly.
Zdroj: MŽP
Sdílet článek na sociálních sítích