zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Vodní doprava utrpěla škody ve stovkách milionů

09.10.2002
Voda
Vodní doprava utrpěla škody ve stovkách milionů
ÚSTÍ NAD LABEM (ČIA) - Na stovky milionů korun dosud vyčíslili škody ze srpnových povodní podnikatelské subjekty ve vodní dopravě. Jen společnost České přístavy odhaduje své škody na 200 milionů korun. Pro nefunkční zdymadla je stále nesplavná Vltava, pro zanesení toku je pro plavbu uzavřené střední Labe. Během povodně bylo zničeno sedm obchodních lodí. Pro ČIA to dnes uvedl Miloslav Černý, předseda Sekce vodní dopravy Svazu průmyslu a dopravy ČR. Podle jeho slov se odborníci sekce na nedávné mimořádné valné hromadě shodli na tom, že povodňové škody ovlivnil i špatný stav největších českých řek a většiny přístavů. Černý považuje za chybu, že odborníci z oboru plavby a vodní dopravy nebyli zváni do povodňových komisí na úrovni od měst přes okresy, kraje po celostátní rozhodování. Mohli se například podílet na rozhodování o utržených lodích a dalších povodňových problémech. Podle Černého jsou břehy Labe a Vltavy neudržované a jejich koryta zanesená. V přístavech neexistují vázací prvky pro vyšší stavy vody. Při letošní povodni nebyla nouze vidět plavidla uvázaná k olším nebo plotům. Podle Černého se ani po zřízení speciálního investorského útvaru Ředitelství vodních cest nepodařilo pokročit v kanalizování Labe od ústeckého Střekova po státní hranici s Německem. Zrušeno bylo nedávno i zahájené územní řízení na vybudování plavebního stupně v Přelouči. Tím se vzdálila možnost připojení splavného Labe na labskou vodní trasu u Pardubic. Přitom navrhované řešení je v menším měřítku podobné tomu, jakým je chráněna před velkou vodou rakouská metropole Vídeň. Odborníci ze sekce vodní dopravy se shodují v tom, že příslušné státní orgány u nás nevytvářejí předpoklady pro rozvoj vodní dopravy. K významným průmyslovým lokalitám nejsou budovány průplavní kanály. Nepřipravuje se napojení k současným skladovým kapacitám zemědělských produktů na březích splavných řekl. Při budování průmyslových zón a zvýhodněních pro zahraniční investory se nezadává povinnost ani doporučení využívat českých vodních cest. Velký problém představuje zastaralý lodní park rejdařských společností. Na generální opravy plavidel nejsou peníze. Situace v oboru vodní dopravy je u nás mimořádně kritická a rejdaři bojují o svou existenci.
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat