zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Vaše dítě neumí číst? Možná je přetíženo hlukem!

25.10.2002
Hluk
Vaše dítě neumí číst? Možná je přetíženo hlukem!
Děti, které jsou opakovaně vystaveny hluku v důsledku průmyslově znečištěného životního prostředí mají problémy se čtením. Tvrdí to studie německých vědců z Mnichova. Podle autorů výzkumu jde o důkaz, že opakovaný pobyt v hlukem zamořeném prostředí má přímý vliv na učení a dlouhodobou paměť. O výzkumu, jehož předmětem byla srovnávací studie dat dětí, které žily poblíž letiště, případně centra Mnichova, informoval odborný časopis Psychological Science. Vědci srovnávali čtení a další učební schopnosti dětí, které dříve žily v hlučném prostředí nedaleko letiště a v rámci výzkumu byly přestěhovány do klidného prostředí. Druhá skupina dětí „putovala“ opačným směrem, z poklidného, hlukem neznečištěného prostředí, do hlukem zatíženého prostředí. Schopnosti číst a porozumět čtenému textu klesly u dětí, které byly přestěhovány do hlukem zatíženého prostředí, naopak, u dětí pobývajících v klidu došlo oproti předcházejícím výsledkům ke zlepšení čtecích schopností. Podle vědců šlo o první dlouhodobou studii vlivu hluku na stejnou skupinu dětí, respondentů, kteří pobývali v obou odlišných prostředích. Výsledky potvrdily nepochybný závěr, že pobyt v hlukem zatíženém prostředí má podstatný vliv na schopnosti dětí učit se čtení. Časopis Psychological Science uvedl v příloze ke zmíněné studii abstrakta předcházejících dvanácti výzkumů, které potvrzují závěry o negativním vlivu hlukem zatíženého prostředí na schopnost dětí naučit se číst. Podle autorů výzkumu nejde přitom pouze o vliv na schopnost čtení, ale jde i o negativní vliv na motivaci, paměť, vyjadřovací schopnosti. Jedna z dalších studií pochází až z roku 1970. Autoři se zaměřili na třídu jedenáctiletých školáků z New Yorku. Část z nich byla vystavena během vyučování hluku pocházejícího z blízké dráhy newyorského metra, druhá skupina absolvovala učení v klidném prostředí. Výzkumníci zjistili, že první skupina žáků zaostávala o rok v úrovni čtecích schopností za skupinou dětí učících se v klidném prostředí. Poté, co byly do hlučné třídy instalovány obklady z akustických dlaždic, tyto rozdíly ve schopnostech dětí zmizely. Vedle studií potvrzujících negativní vliv hluku na rozvoj kognitivních schopností, existují rovněž studie poukazující na fyzické strádání dětí zatížených hlukem. Výzkum z roku 1998 například tvrdí, že děti žijící nedaleko hlučného letiště trpěly zvýšeným krevním tlakem, zvýšenou hladinou stresových hormonů. Ve srovnání s hodnotami naměřenými u dětí žijících v klidném prostředí. Vedle řady možných vysvětlení nabízejí vědci evoluční klíč k záhadě. Evoluce člověka probíhala na planetě, která byla mnohem méně vystavena hluku. Podle nich byl člověk odpradávna vycvičen ke stresové reakci v okamžiku, kdy se ozval hluk. Stres hraje klíčovou roli v mnoha lidských nemocech právě od dob, kdy naše životní prostředí začalo být přetěžováno hlukem. Zdroj: www.doktoronline.cz
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
ASIO, spol.s r.o.
25
8. 2017
25.8.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
Ekologický institut Veronica
28
8. 2017
28.8-3.9.2017 - Ostatní akce
Centrum Veronica Hostětín, Hostětín 86
INISOFT s.r.o.
12
9. 2017
12.9.2017 - Seminář, školení
Praha, hotel Globus
INISOFT s.r.o.
13
9. 2017
13.9.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
22
9. 2017
22-24.9.2017 - Seminář, školení
Ekodomov, V Podbabě 29B, Praha 6
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí