zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Tanker se rozpůlil

20.11.2002
Obecné
Tanker se rozpůlil


Severozápadní pobřeží Španělska ohrožuje tanker s 77 tisíci tunami nafty. Loď je kvůli nepříznivému počasí příliš nakloněna a hrozí ji potopení. (13. listopadu 2002) Bahamský tanker Prestige se rozpůlil. Loď, která vezla 70 tisíc tun ropy, havarovala v prudké bouři ve středu asi 130 kilometrů od severozápadního pobřeží Španělska v oblasti Galicie. Záchranáři a ekologové se teď obávají nejhoršího. Z tankeru už od středy totiž uniklo průrvou v trupu o délce až patnácti metrů nejméně pět tisíc tun. Galicie je bohatá na rybolov. Havarovaný tanker se rozlomil asi 250 kilometrů od pobřeží. Záchranářům se tak loď nepodařilo zachránit. Dva vlečné čluny se ji snažily odtáhnout co nejdál od španělského pobřeží. Nepomohla ani španělská ani portugalského vláda. Obě v pondělí zakázaly možnost opravy plavidla v některém z přístavů v jejich zemích. V té době už v tankeru nebyly asi tři tisíce tun ropy, které vytekly do moře a znečistily na 200 kilometrů španělského pobřeží Portugalská vláda uvedla, že tanker, který patří řecké společnosti a plul pod bahamskou vlajkou, už beztak způsobil ekologickou katastrofu. Španělsko ohrožovala další dávka oleje Den před rozlomením vytekl z lodi dalších tisíc tun ropy. Technici, kteří hlídkovali nad zónou, spatřili novou skvrnu dlouhou pět a půl kilometru a širokou necelé dva kilometry. Příčinou nového úniku byla zřejmě trhlina ve třetí nádrži tankeru. Na řeckého kapitána tankeru Apostoluse Magurase byla v neděli uvalena vazba a španělská justice ho obvinila z ekologického zločinu a z toho, že bránil spolupráci s úřady. Havárie, způsobená podle prvních výsledků šetření opotřebováním tankeru postaveného v Japonsku v roce 1976 a plujícího z lotyšského přístavu Riga do Gibraltaru, oživila diskuse o bezpečnosti námořní dopravy. PŘEDCHOZÍ VÝVOJ: Z tankeru vytekly do moře už ve čtvrtek tři tisíce tun ropy. Celkový náklad byl 24krát větší. \"Vypadá to, že se vyprázdnil jeden z tanků. Obvykle mají kapacitu tři tisíce tun,\" řekl mluvčí koordinačního centra španělských záchranářů v La Coruni. Práce komplikovalo nepříznivé počasí. Moře bylo rozbouřené a dul silný vítr, dosahující až síly vichřice. Zprávu o nehodě zveřejnilo ve středu jako první španělské ministerstvo rozvoje, podle něhož tanker nejprve kontaktoval španělskou pobřežní stáž. Posádka udala svou polohu zhruba 50 kilometrů západně od pobřeží Galície, důležité rybářské oblasti. Podle námořníků v blízkém přístavu Finisterre se loď naklonila o 25 stupňů kvůli větru a začala nabírat vodu. Ihned se rozjela záchranná operace za účasti dvou vrtulníků a čtyř záchranných lodí. Záchranáři odvezli 24 členů posádky. Sedm z nich převezli do přístavu Vigo. Tanker, plující pod bahamskou vlajkou, byl postaven před 26 lety a údajně už nesplňoval bezpečnostní normy. Loď řeckých manažerů vážila 44 tisíc tun. EU chce tanker zkontrolovat Evropská komise vyjádřila pochyby, zda Velká Británie ropný tanker Prestige zkontrolovala. Mluvčí komise Gilles Gantelet řekl, že pošlou londýnské vládě dotaz, zda tanker prohlédla, když kotvil v Gibraltaru. \"Tato záležitost nás silně znepokojuje,\" řekl s tím, že má EU společná pravidla lodní bezpečnosti právě kvůli takovým případům. Zdroj: iDnes
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí