Pátek, 26. dubna 2024

Olej se šíří, práce stěžuje počasí

Olej se šíří, práce stěžuje počasí
Silný jižní vítr odvál olejovou skrvnu z potopeného tankeru Prestige od portugalského pobřeží na volné moře. Úřady se přesto snaží odvrátit hrozící ekologickou katastrofu. Ministr životního prostředí v Portugalsku Isaltino Morais řekl, že špatné počasí, s vlnami přes čtyři metry, zabraňuje lodím skvrnu zachytit. \"Největší bitva náš čeká na zemi,\" soudí. Ekologická havárie už zabila desítky zvířat a znečistila na 200 kilometrů pobřeží. Na záchraně portugalského, španělského, ale i francouzského pobřeží se podílejí hasičské jednotky, nevládní organizace a dobrovolníci. Pohyb olejové skrvny monitoruje letadlo a loď portugalské armády. Vláda je také v kontaktu s organizacemi Evropské unie, které by v případě potřeby mohly pomoci. Olejová skrvna je 36 kilometrů dlouhá a 500 metrů široká. Vzhledem k silnému větru se může rozšířit k severu Portugalska, pro zemi ekonomicky exkluzivní zóně. V Leixoesu nedaleko Porta je připraveno vybavení proti znečištění, bariéry a rypadla, pro případ, že by se olej musel odstraňovat z pobřeží. Úřady zavedly preventivní analýzy ryb a mořských plodů dovážených se severovýchodní oblasti Španělska. \"Musíme čekat a být opatrní. Krize ještě není zažehnána,\" řekl španělský ministr životního prostředí Jaume Matas. \"Katastrofa nás může zasíhnout ještě víc.\" Potopení se nadalo zabránit Tanker Prestige se po šesti dnech marných záchranných prací potopil asi 250 kilometrů od pobřeží Galície se 70 tisíci tunami topného oleje. Loď se rozlomila na dvě části poté, co se v trupu vytvořila patnáctimetrová průrva. Před rozlomením vytekla z lodních nádrží už sedmina nákladu. \"Obě části rozlomené lodi se potopily v 16:15 hodin,\" řekl agentuře AFP Lars Walder z nizozemské záchranářské firmy SMIT International. Tanker se předtím ráno rozlomil asi 250 kilometrů od pobřeží. Záchranářům se tak loď nepodařilo zachránit, přestože se ji dva vlečné čluny snažily odtáhnout na širé moře co nejdál od španělského pobřeží. Záď lodi se dotkla dna už v úterý ráno. Přední část stále plula, ale potápěla se. \"Ze zádi vytéká spousta topného oleje,\" hlásil zástupce společnosti SMIT. Vlády Španělska a Portugalska v pondělí zakázaly možnost opravy plavidla v některém ze svých přístavů. V té době už v tankeru nebyly asi čtyři tisíce tun topného oleje. Olej vytvořil novou skvrnu Den před rozlomením vyteklo z lodi dalších tisíc tun nákladu. Technici, kteří hlídkovali nad zónou, spatřili novou skvrnu dlouhou pět a půl kilometru a širokou necelé dva kilometry. Příčinou nového úniku byla zřejmě trhlina ve třetí nádrži tankeru. Na řeckého kapitána tankeru Apostoluse Magurase byla v neděli uvalena vazba. Španělská justice ho obvinila z ekologického zločinu a z toho, že bránil spolupráci s úřady. Havárie, způsobená podle prvních výsledků šetření opotřebováním tankeru postaveného v Japonsku v roce 1976 a plujícího z lotyšského přístavu Riga do Gibraltaru, oživila diskuse o bezpečnosti námořní dopravy. EU chce tanker zkontrolovat Evropská komise vyjádřila pochyby, zda Velká Británie tanker Prestige zkontrolovala. Mluvčí komise Gilles Gantelet řekl, že pošlou londýnské vládě dotaz, zda tanker prohlédla, když kotvil v Gibraltaru. \"Tato záležitost nás silně znepokojuje,\" řekl s tím, že má EU společná pravidla lodní bezpečnosti právě kvůli takovým případům. PŘEDCHOZÍ VÝVOJ: Z tankeru vytekly do moře už ve čtvrtek tři tisíce tun topného oleje. Celkový náklad byl 24krát větší. \"Vypadá to, že se vyprázdnil jeden z tanků. Obvykle mají kapacitu tři tisíce tun,\" řekl mluvčí koordinačního centra španělských záchranářů v La Coruni. Práce komplikovalo nepříznivé počasí. Moře bylo rozbouřené a dul silný vítr, dosahující až síly vichřice. Zprávu o nehodě zveřejnilo ve středu jako první španělské ministerstvo rozvoje, podle něhož tanker nejprve kontaktoval španělskou pobřežní stáž. Posádka udala svou polohu zhruba 50 kilometrů západně od pobřeží Galície, důležité rybářské oblasti. Podle námořníků v blízkém přístavu Finisterre se loď naklonila o 25 stupňů kvůli větru a začala nabírat vodu. Ihned se rozjela záchranná operace za účasti dvou vrtulníků a čtyř záchranných lodí. Záchranáři odvezli 24 členů posádky. Sedm z nich převezli do přístavu Vigo. Tanker, plující pod bahamskou vlajkou, byl postaven před 26 lety a údajně už nesplňoval bezpečnostní normy. Loď řeckých manažerů vážila 44 tisíc tun. Zdroj: iDnes
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů