Odpad z Rakouska a Německa plní jihočeské jámy po čištění uranu
Mydlovary Co je pro Evropskou unii odpad, je pro Čecha byznys. Tohle tvrzení s
nadsázkou platí pro společnost Zdar z jihočeských Mydlovar. Za možnost zbavit se
gumárenského odpadu platí dodavatelé z Rakouska a Německa českému odběrateli 25
euro za tunu, což je 750 korun. Od loňského roku tak míří do malé obce na
Českobudějovicku stovky rakouských a německých kamionů s nákladem drcených
pneumatik [https://www.kamsnim.cz/categories/pneu]. Nápad schválilo ministerstvo
životního prostředí. Jde o rekultivaci prázdných odkališť po zpracovně uranových
rud v Mydlovarech. Experiment společnosti Zdar ze Žďáru nad Sázavou vyhodnotí
odborníci v roce 2004. Firma přitom potřebuje jak celé, tak drcené pneumatiky
[https://www.kamsnim.cz/categories/pneu]. Místní lidé se už pomalu smířili s
obrovským dopravním ruchem. \"Každý se tady diví tomu, proč odpad dovážíme, když
v celé republice leží tisíce pneumatik [https://www.kamsnim.cz/categories/pneu].
Asi to někomu vyhovuje,\" míní starosta Mydlovar Petr Ciglbauer. Stejný názor má
sdružení Jihočeské matky: \"Na rekultivaci by se měly použít výhradně naše
vyřazené pneumatiky,\" míní Dana Kuchtová ze sdružení. Mydlovarský test povolilo
ministerstvo s podmínkou, že drť z pneumatik
[https://www.kamsnim.cz/categories/pneu] se nebude vozit ze zahraničí. Později
však dovoz povolilo. Firma Zdar totiž přišla s tvrzením, že dostupnost pneumatik
[https://www.kamsnim.cz/categories/pneu] v tuzemsku je malá. Chybějí drtírny,
skládky jsou roztroušené. \"Proč by je svážela, když je dostane ze zahraničí i s
penězi. A vlastní drtičku si šetří. Je to neschopnost stá tu vyčistit skládky
odpadu,\" tvrdí mydlovarský starosta Ciglbauer. \"Pneumatik
[https://www.kamsnim.cz/categories/pneu] je kolem nás hodně, ale my potřebuje
pravidelný přísun,\" hájí se obchodní zástupce firmy Zdar Antonín Valenta. K
některým skládkám se zase podle něho nikdo nehlásí. Případem za všechny je
skládka pneumatik [https://www.kamsnim.cz/categories/pneu] u Jivna na
Českobudějovicku. Je pozůstatkem zkrachovalé akciové společnosti MSU.
\"Samozřejmě, že by se pneumatiky [https://www.kamsnim.cz/categories/pneu] z
Jivna do Mydlovar hodily, ale kdo zaplatí jejich dopravu?\" ptá se František
Tůma z odboru životního prostředí jihočeského krajského úřadu. Stát by měl podle
krajských úředníků dotovat náklady na dopravu odpadu, když už pro ně povolil
úložiště. ANTONÍN PELÍŠEK Zdroj: Mladá fronta Dnes
Mydlovary Co je pro Evropskou unii odpad, je pro Čecha byznys. Tohle tvrzení s nadsázkou platí pro společnost Zdar z jihočeských Mydlovar. Za možnost zbavit se gumárenského odpadu platí dodavatelé z Rakouska a Německa českému odběrateli 25 euro za tunu, což je 750 korun. Od loňského roku tak míří do malé obce na Českobudějovicku stovky rakouských a německých kamionů s nákladem drcených pneumatik. Nápad schválilo ministerstvo životního prostředí. Jde o rekultivaci prázdných odkališť po zpracovně uranových rud v Mydlovarech. Experiment společnosti Zdar ze Žďáru nad Sázavou vyhodnotí odborníci v roce 2004. Firma přitom potřebuje jak celé, tak drcené pneumatiky. Místní lidé se už pomalu smířili s obrovským dopravním ruchem. \"Každý se tady diví tomu, proč odpad dovážíme, když v celé republice leží tisíce pneumatik. Asi to někomu vyhovuje,\" míní starosta Mydlovar Petr Ciglbauer. Stejný názor má sdružení Jihočeské matky: \"Na rekultivaci by se měly použít výhradně naše vyřazené pneumatiky,\" míní Dana Kuchtová ze sdružení. Mydlovarský test povolilo ministerstvo s podmínkou, že drť z pneumatik se nebude vozit ze zahraničí. Později však dovoz povolilo. Firma Zdar totiž přišla s tvrzením, že dostupnost pneumatik v tuzemsku je malá. Chybějí drtírny, skládky jsou roztroušené. \"Proč by je svážela, když je dostane ze zahraničí i s penězi. A vlastní drtičku si šetří. Je to neschopnost stá tu vyčistit skládky odpadu,\" tvrdí mydlovarský starosta Ciglbauer. \"Pneumatik je kolem nás hodně, ale my potřebuje pravidelný přísun,\" hájí se obchodní zástupce firmy Zdar Antonín Valenta. K některým skládkám se zase podle něho nikdo nehlásí. Případem za všechny je skládka pneumatik u Jivna na Českobudějovicku. Je pozůstatkem zkrachovalé akciové společnosti MSU. \"Samozřejmě, že by se pneumatiky z Jivna do Mydlovar hodily, ale kdo zaplatí jejich dopravu?\" ptá se František Tůma z odboru životního prostředí jihočeského krajského úřadu. Stát by měl podle krajských úředníků dotovat náklady na dopravu odpadu, když už pro ně povolil úložiště.
ANTONÍN PELÍŠEK
Zdroj: Mladá fronta Dnes
Sdílet článek na sociálních sítích