Radnice proti recyklačnímu centru
Česká Lípa - Jednoznačně proti záměru postavit v blízkosti sídliště Slovanka
recyklační centrum odpadních olejů se postavili českolipští zastupitelé. Hned v
úvodu vystoupil Karel Schwarzbach s návrhem, aby byl tento návrh stažen z
programu a projednán až tehdy, když tam bude i stanovisko druhé strany. Protože
ale podle informací samotné společnosti Reclaim, která má záměr realizovat, bude
ještě v lednu jeho veřejné projednávání, bylo nutné schválit nejenom zamítavé
stanovisko, ale také důvody k němu. \"Město tuto lokalitu nechce zatěžovat,
proto bychom se měli věnovat pouze projednání důvodů, které nás k tomu vedou,\"
poznamenal Jiří Hau. Důvody pro i proti zvažovali podle slov Václava Svatka i
komunisté. \"Víme, že tu vzniknou i nové pracovní příležitosti. Celkově ale
musíme ostře vystoupit proti, protože záměr má víc nedostatků než kladů,\"
shrnul Svatek. Manažer firmy Reclaim Děčín Nikolaj Štaňko uvedl, že situaci
poté, kdy zastupitelstvo potvrdilo své zamítavé stanovisko, nevidí dobře.
\"Žádali jsme o odsunutí projednávání, protože dosud není zpracovaný odborný
posudek na záměr stavby. Z dnešního pohledu může projednávání proběhnout až
koncem února,\" upřesnil Štaňko. Podle manažera firmy Reclaim by po vybudování
recyklačního centra v porovnání se současným stavem došlo k celkovému zlepšení
situace. \"Oproti minulosti, kdy Benzina na Slovance byla jediným zásobovatelem
pohonných hmot, se pohyb jak na silnici tak i po železnici sníží. Tehdy se
expedovalo 140 až 160 tisíc tun benzínu, nafty a olejů ročně. Nyní by to bylo 24
tisíc tun. Navíc se počítá, že z 85 procent by doprava probíhala po železnici.
Denně by do centra přijelo o čtyři cisterny více než dnes.\" Štaňko také
upozorňuje, že by se při stavbě odtěžily staré zátěže, spalováním odplynu by se
výrazně zlepšily exhalace a projekt počítá i s rekuperací, tj. odtahem
benzínových par. Zastupitelé se nakonec shodli na tom, že výstavba střediska
regenerace odpadních olejů sníží kvalitu bydlení v přilehlé obytné zóně a
přinese velké dopravní zatížení lokality. Zároveň podle zastupitelů investor
nepředložil jasnou specifikaci rizik a řešení případné havárie, což by mohlo
vést například k ohrožení podzemních vod. \"Rádi bychom našli konsensus s orgány
města a s veřejností. Je chyba, že se tomu nevěnovala dostatečná pozornost a
doufáme, že není jestě pozdě to napravit,\" konstatoval manažer firmy Reclaim.
Situace v projednávání záměru nyní je taková, že se čeká na stanovisko
nezávislého odborníka na životní prostředí. Ten jej předá ministerstvu ŽP. Do 30
dnů potom bude svoláno veřejné projednávání. Zdroj: Českolipský deník
Česká Lípa - Jednoznačně proti záměru postavit v blízkosti sídliště Slovanka recyklační centrum odpadních olejů se postavili českolipští zastupitelé.
Hned v úvodu vystoupil Karel Schwarzbach s návrhem, aby byl tento návrh stažen z programu a projednán až tehdy, když tam bude i stanovisko druhé strany. Protože ale podle informací samotné společnosti Reclaim, která má záměr realizovat, bude ještě v lednu jeho veřejné projednávání, bylo nutné schválit nejenom zamítavé stanovisko, ale také důvody k němu.
\"Město tuto lokalitu nechce zatěžovat, proto bychom se měli věnovat pouze projednání důvodů, které nás k tomu vedou,\" poznamenal Jiří Hau.
Důvody pro i proti zvažovali podle slov Václava Svatka i komunisté. \"Víme, že tu vzniknou i nové pracovní příležitosti. Celkově ale musíme ostře vystoupit proti, protože záměr má víc nedostatků než kladů,\" shrnul Svatek.
Manažer firmy Reclaim Děčín Nikolaj Štaňko uvedl, že situaci poté, kdy zastupitelstvo potvrdilo své zamítavé stanovisko, nevidí dobře. \"Žádali jsme o odsunutí projednávání, protože dosud není zpracovaný odborný posudek na záměr stavby. Z dnešního pohledu může projednávání proběhnout až koncem února,\" upřesnil Štaňko.
Podle manažera firmy Reclaim by po vybudování recyklačního centra v porovnání se současným stavem došlo k celkovému zlepšení situace. \"Oproti minulosti, kdy Benzina na Slovance byla jediným zásobovatelem pohonných hmot, se pohyb jak na silnici tak i po železnici sníží. Tehdy se expedovalo 140 až 160 tisíc tun benzínu, nafty a olejů ročně. Nyní by to bylo 24 tisíc tun. Navíc se počítá, že z 85 procent by doprava probíhala po železnici. Denně by do centra přijelo o čtyři cisterny více než dnes.\"
Štaňko také upozorňuje, že by se při stavbě odtěžily staré zátěže, spalováním odplynu by se výrazně zlepšily exhalace a projekt počítá i s rekuperací, tj. odtahem benzínových par.
Zastupitelé se nakonec shodli na tom, že výstavba střediska regenerace odpadních olejů sníží kvalitu bydlení v přilehlé obytné zóně a přinese velké dopravní zatížení lokality. Zároveň podle zastupitelů investor nepředložil jasnou specifikaci rizik a řešení případné havárie, což by mohlo vést například k ohrožení podzemních vod.
\"Rádi bychom našli konsensus s orgány města a s veřejností. Je chyba, že se tomu nevěnovala dostatečná pozornost a doufáme, že není jestě pozdě to napravit,\" konstatoval manažer firmy Reclaim.
Situace v projednávání záměru nyní je taková, že se čeká na stanovisko nezávislého odborníka na životní prostředí. Ten jej předá ministerstvu ŽP. Do 30 dnů potom bude svoláno veřejné projednávání.
Zdroj: Českolipský deník
Sdílet článek na sociálních sítích