Několik poznámek k problematice ekonomie odděleného sběru a třídění bioodpadů (z komunálních odpadů)
Jiří Němec (Článek byl vytvořen z poznámek pro přednášku na seminář
Bioodpad2002.) Aktuální studie a koncepty realizace odděleného sběru komunálních
biologických odpadů vychází z připravované směrnice Evropské komise o nakládání
s biodegradabilními odpady, která by mohla vstoupit v platnost v roce 2004.
Návrh směrnice počítá se záměrem realizace odděleného sběru biologického odpadu
ve městech nad 100 000 obyvatel do 3 let od platnosti směrnice, u obcí nad 2
tisíce obyvatel pak do 5 let. Pokud se staneme řádnými členy unie (a to doufám
že ano), budeme tento úkol v roce 2007 řešit i my v 5 městech republiky s 2 115
tis. obyvateli celkem a v roce 2009 pak v dalších 621 obcích celkem s 5 423 tis.
obyvateli (to už je cca 75 % obyvatel republiky celkem). Takto intenzivní rozvoj
dost obtížné logistické discipliny během cca 3 let bude klást vysoké nároky na
včasnou a odbornou přípravu (a také trening). Ne nepodstatnou otázkou v této
věci jsou nezbytné investiční náklady a náklady provozní (a kdo je ponese).
Pokud bychom systém odděleného sběru biologických odpadů jen navázali na
existující systémy hospodaření s komunálními odpady bez jeho kompletní
aktualizace, museli bychom přitom počítat s poměrně vysokým nárůstem celkových
nákladů v tomto hospodaření s odpady. Při takovém prostém \"připlánování\",
vycházeje z parametrů výkonů vozidel a odhadů počtů nezbytných nádob na 100
obyvatel (v různých zástavbách různě), by musely firmy provozující tento sběr
nakoupit během 3 let asi 130 nových vozidel, najmout 130 řidičů, a k tíži
poplatků (nebo obcí) vynakládat náklady na provoz a opravy těchto vozidel. Mimo
to bude nutné nakoupit zhruba 750 000 nádob vhodných pro sběr bioodpadů,
postavit několik desítek kompostáren, a náklady si vyžádá také nezbytná
informační kampaň, která se však určitě vyplatí. Při kompletní aktualizaci
systému hospodaření s komunálními odpady ( v oblasti sběru, třídění a odvozu) je
nutné vycházet ze základního principu: Množství odpadu se v rámci určitého
časového období (třeba roku) nemění. Proto je třeba logistiku sběru a odvozu
organizovat tak, aby ho zvládly dosavadní vozidla při stejných provozních
nákladech. Tomu pomůže systém střídavých odvozů. V Německu, na mnohých místech,
kde je třídění a sběr bioodpadů [https://www.kamsnim.cz/categories/bioodpad]
organizováno plošně (např. celé regiony nebo sdružení obcí), je antracitová
popelnice se zbytkovým odpadem vyprazdňována jen 1 x za 4 týdny, což je zcela
vyhovující jak z hygienických důvodů, tak při správně zvolené velikosti
antracitové popelnice - většinou 240 litrů (nebo 140 litrů) i kapacitně.
Bioodpady jsou z hygienických důvodů odváženy 1 x za 2 týdny. Takový rytmus
vyžaduje třídění bioodpadů [https://www.kamsnim.cz/categories/bioodpad] do
speciálních provzdušněných nádob - Compostainerů (120, 140 nebo 240 litrů),
které podporují start areobní přeměny hmoty a odpad v nádobě nezapáchá.
Zbývající týdny: 1 x nebo 2 x měsíčně může být odvážen papír
[https://www.kamsnim.cz/categories/papir] (tříděný do modré popelnice), nebo
jinde např. 1 x měsíčně papír [https://www.kamsnim.cz/categories/papir] (větší
modrá popelnice) a 1 x měsíčně plasty [https://www.kamsnim.cz/categories/plast]
(PET a pod.). To se liší dle místních zkušeností. V každém případě přijíždí
vozidlo k domu pouze 1 x týdně (vždy pro jinou frakci) Tento systém nejen
výrazně redukuje investiční náklady (v položce vozidla), ale redukuje nebo
alespoň optimalizuje i provozní náklady (efektivní využití kapacit vozidel a
optimalizace jejich proběhu). Systém však nelze paušalizovat, jiné podmínky jsou
ve velkých městech, jiné v zástavě rodinných domků, atd. Programy je nutné řešit
individuálně - cílem však je nezvyšovat provozní náklady odvozu a nekupovat
zbytečná vozidla, která pak ekonomicky trpí malým proběhem. Cílem této přednášky
bylo upozornit na tento princip a nabídnout naše zkušenosti z této oblasti všem,
kteří budou třídění a odvoz bioodpadů
[https://www.kamsnim.cz/categories/bioodpad] organizovat. Firma SCHÄFER nabízí
své zkušenosti všem zájemcům o budoucí realizaci odděleného systému sběru
bioodpadů [https://www.kamsnim.cz/categories/bioodpad]. Velmi doporučujeme již v
předstihu postupovat metodou tzv. testů, kde všude tam, kde již existuje
kapacita kompostárny (třeba jen malé) je možné zahájit organizaci sběru
bioodpadů [https://www.kamsnim.cz/categories/bioodpad] v menších územních
celcích (třeba městských čtvrtích) - volit a zkoušet individuální metody
rozmístění nádob, rytmu odvozů, atd. K tomu naše firma nabízí vybavení
Compostainery, které je možné zaplatit až po ukončení testů, pokud se v praxi
osvědčí (a to se osvědčí) a obyvatelé je tzv. přijmou. Zkušenosti těchto testů
je pak možné využít pro realizaci systému ve větším území (městě, okrese a
pod.). Zdroj: CZ BIOM - www.biom.cz [http://www.biom.cz]
Jiří Němec
(Článek byl vytvořen z poznámek pro přednášku na seminář Bioodpad2002.)
Aktuální studie a koncepty realizace odděleného sběru komunálních biologických odpadů vychází z připravované směrnice Evropské komise o nakládání s biodegradabilními odpady, která by mohla vstoupit v platnost v roce 2004. Návrh směrnice počítá se záměrem realizace odděleného sběru biologického odpadu ve městech nad 100 000 obyvatel do 3 let od platnosti směrnice, u obcí nad 2 tisíce obyvatel pak do 5 let.
Pokud se staneme řádnými členy unie (a to doufám že ano), budeme tento úkol v roce 2007 řešit i my v 5 městech republiky s 2 115 tis. obyvateli celkem a v roce 2009 pak v dalších 621 obcích celkem s 5 423 tis. obyvateli (to už je cca 75 % obyvatel republiky celkem). Takto intenzivní rozvoj dost obtížné logistické discipliny během cca 3 let bude klást vysoké nároky na včasnou a odbornou přípravu (a také trening). Ne nepodstatnou otázkou v této věci jsou nezbytné investiční náklady a náklady provozní (a kdo je ponese).
Pokud bychom systém odděleného sběru biologických odpadů jen navázali na existující systémy hospodaření s komunálními odpady bez jeho kompletní aktualizace, museli bychom přitom počítat s poměrně vysokým nárůstem celkových nákladů v tomto hospodaření s odpady. Při takovém prostém \"připlánování\", vycházeje z parametrů výkonů vozidel a odhadů počtů nezbytných nádob na 100 obyvatel (v různých zástavbách různě), by musely firmy provozující tento sběr nakoupit během 3 let asi 130 nových vozidel, najmout 130 řidičů, a k tíži poplatků (nebo obcí) vynakládat náklady na provoz a opravy těchto vozidel.
Mimo to bude nutné nakoupit zhruba 750 000 nádob vhodných pro sběr bioodpadů, postavit několik desítek kompostáren, a náklady si vyžádá také nezbytná informační kampaň, která se však určitě vyplatí.
Při kompletní aktualizaci systému hospodaření s komunálními odpady ( v oblasti sběru, třídění a odvozu) je nutné vycházet ze základního principu:
Množství odpadu se v rámci určitého časového období (třeba roku) nemění. Proto je třeba logistiku sběru a odvozu organizovat tak, aby ho zvládly dosavadní vozidla při stejných provozních nákladech. Tomu pomůže systém střídavých odvozů.
V Německu, na mnohých místech, kde je třídění a sběr bioodpadů organizováno plošně (např. celé regiony nebo sdružení obcí), je antracitová popelnice se zbytkovým odpadem vyprazdňována jen 1 x za 4 týdny, což je zcela vyhovující jak z hygienických důvodů, tak při správně zvolené velikosti antracitové popelnice - většinou 240 litrů (nebo 140 litrů) i kapacitně.
Bioodpady jsou z hygienických důvodů odváženy 1 x za 2 týdny. Takový rytmus vyžaduje třídění bioodpadů do speciálních provzdušněných nádob - Compostainerů (120, 140 nebo 240 litrů), které podporují start areobní přeměny hmoty a odpad v nádobě nezapáchá.
Zbývající týdny:
1 x nebo 2 x měsíčně může být odvážen papír (tříděný do modré popelnice), nebo jinde např. 1 x měsíčně papír (větší modrá popelnice) a 1 x měsíčně plasty (PET a pod.). To se liší dle místních zkušeností.
V každém případě přijíždí vozidlo k domu pouze 1 x týdně (vždy pro jinou frakci)
Tento systém nejen výrazně redukuje investiční náklady (v položce vozidla), ale redukuje nebo alespoň optimalizuje i provozní náklady (efektivní využití kapacit vozidel a optimalizace jejich proběhu).
Systém však nelze paušalizovat, jiné podmínky jsou ve velkých městech, jiné v zástavě rodinných domků, atd. Programy je nutné řešit individuálně - cílem však je nezvyšovat provozní náklady odvozu a nekupovat zbytečná vozidla, která pak ekonomicky trpí malým proběhem.
Cílem této přednášky bylo upozornit na tento princip a nabídnout naše zkušenosti z této oblasti všem, kteří budou třídění a odvoz bioodpadů organizovat.
Firma SCHÄFER nabízí své zkušenosti všem zájemcům o budoucí realizaci odděleného systému sběru bioodpadů.
Velmi doporučujeme již v předstihu postupovat metodou tzv. testů, kde všude tam, kde již existuje kapacita kompostárny (třeba jen malé) je možné zahájit organizaci sběru bioodpadů v menších územních celcích (třeba městských čtvrtích) - volit a zkoušet individuální metody rozmístění nádob, rytmu odvozů, atd.
K tomu naše firma nabízí vybavení Compostainery, které je možné zaplatit až po ukončení testů, pokud se v praxi osvědčí (a to se osvědčí) a obyvatelé je tzv. přijmou. Zkušenosti těchto testů je pak možné využít pro realizaci systému ve větším území (městě, okrese a pod.).
Zdroj: CZ BIOM - www.biom.cz
Sdílet článek na sociálních sítích